Läste uttalanden av K.

axel

Trådstartare
Där skrev hon att man först lär in tekniken, för att sedan jobba vidare med kvalitén o styrkan.
Om man nu har ett lättare sätt att träna in vissa rörelser- varför inte tillåta det?
Nu är inte alla så inskränkta som sagt - Tom våran duktigaste lär in teknik utan krav på samling.

Man skulle även kunna kontrollera takten o oxå steglängden i den takten.
Svårt med en häst som är duktigt taktfast:crazy:

Sv: Läste uttalanden av K.

Kul att se katterna igen:D

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med frågan? Vilka rörelser tänker du på tex? Jag kom bara att tänka på AR när jag ser frågan, som jag har sett filmer på där man rider"öppna" och "sluta" utan att vara inärheten av någon form alls. Menar du så? Eller är jag korkad?

Vidareutveckla, ta ett exempel

jag förstår inte!

*är det fiskpassagen du menar??* :D

jag är nog med korkad med då för jag fattar inte heller :D

Jo det är ju lättare att träna in en öppna med enbart böjd hals men syftet till det :confused:

Jag anser nog bara att det blir en senväg av allt, varför träna in en rörelse felaktigt bara för att göra om det sedan ? Är väl lika bra att göra det rätt och korrekt från början.

Varför träna in piaff med bakbenen i tjotahejti bara för att det är lättare... osv osv

Vad gäller piaffträning utan samling. För att få den taktfast och på stället?

Kanske där det brister hos vissa i piaffen. Fokus är på fel teknik, det är hästens teknik att vinkla bakbenen som ska tränas i piaffen, hästens förmåga att sätta sig. För det är väl det vi vill först och främst inte få den taktfast och på stället.

Är det så att flera domare premierar taktfast och på stället högre?, så börjar man givetsvis med det.

Samma med öppnan, vilken teknik är den mest primära att hästen klarar av i en öppna, böja halsen, hålla ordning på bakbenen, bålen? Det beror nog på vem man frågar.

Ja, varför inte.

Själv tragglar jag ju med galoppombytena.

Rider jag i en öppenform, men hyfsad takt, får jag ett byte där både hästen och jag mentalt hinner med.

Men samlar jag korrekt så får vi lite för mycket energi och laddning, vilket gör att i inlärningen så kan det antingen bli flera byten, eller full fart.

Så jag kan tycka att inlärningen på bekostnad av samlingen kan vara okej.
Numera kan jag variera, och få olika kvaliteer.

Men följden, seriebyten, måste ske i samling.

Jag tycker det är en spännande tanke.

Ta ex ryggningen. Där lär man in tekniken för att sedan kunna utföra den korrekt.

*kl*
japp, och sidvärtes med min häst är prio på att han verkligen SKA korsa sina ben, men samlingen och korrektheten för övrigt får vi jobba med sedan!

KL

Men frågan från start var att Kyra sagt att tekniken först och styrkan och kvalitén sen. Det kan man ju tolka på olika sätt och jag fattade inte riktigt axels fråga.

Om tekniken ska vara riktig bör ju rörelsen göras så korrekt som möjligt? Annars får man lära om sen och det vet jag inte om K sagt?

Att sen graden av samling och hästens styrka ökar är ju en sak, det kommer att synas i rörelsens kvalité självklart, men hon sa väl inte att den inte ska utföras korrekt från start, fast på den nivå hästen är då?

Så tänker jag i alla fall.

Att bara arbeta med benflytt gör man kanske allra först när man visar vad man vill, men väldigt snart, så fort hästen fattar dvs efter ett par gånger, så ska den arbeta korrekt i rörelsen.

Jag tänker så.

Först förenklar jag rörelsen maximalt. För att sedan bygga på och göra den mer och mer korrekt. Ofta går det ganska snabbt, bara styrkan hänger med. När man lär in något nytt tycker jag det är shysst att först bara lära tekniken, så hästen inte upplever det så svårt och jobbigt. Men så fort hästen hajjat biffen, går jag vidare.

Men precis som du skriver så sitter man ju inte och rider "okorrekt" i tid och otid, givetvis ska rörelser förbättras hela tiden. Man kanske börjar att göra en 5 poängs mässig rörelse för att sedan gå upp till 7 mässig ganska snabbt. 9-10 mässig blir ju rörelsen dock inte försen hästen verkligen har styrkan och smidigheten, och det är detta som kan ta tid. (Om inte annat för att man själv inte rider tillräckligt bra :angel: )

Undrar också om det handlar om "fiskpassagen". :confused:

Att träna in koordiantion långsamt är ju inget konstigt med.
frågan är ju om det är "'rätt koordination"

Det som är intressant är ju om det är korrekt teknik = tex. passage
eller om det är fel teknik = balanstrav

Var _fiskpassagen_ hamnar i detta vet jag inte och uttalar mig inte om.

Att ändra tempo inom samma takt är ju heller inte konstigt.

Varför man skall ändra takten vet jag dock inte - tycker att det är tillräckligt svårt att få en riktigt bra kadens.

Såg heller inte hennes elever göra ngn ändring heller på globen:confused:

Senast ändrad:

Jag håller med tycker att hästen på en miljon sätt kan komma undan (evations) i sidförande, så jag rider helst bara ett par steg och går sedan ur så jag inte tappar den korrekta ramen och :o Takten

Susan skrev:
Det som är intressant är ju om det är korrekt teknik = tex. passage
eller om det är fel teknik = balanstrav

Var _fiskpassagenhamnar i detta vet jag inte och uttalar mig inte om.
Du gör ju just det- förutsätter att det blir balanstrav.
Men det blir faktiskt en fin passage senare- när den har lärt sig tekniken o lärt sig att följa sätet.

Jag tycker nog att alla rörelser sker på ett tekniskt sätt i början.
Hur ska den flytta sina ben i förhållande till sin bål?

Att inte lära in skolor, byten eller ökningar innan den är samlad:crazy:
då kan man gå till frågan- Hur mkt samlad ska den vara för att man ska få lära in rörelserna.
Ska man tills dess bara få rida hörnpasseringar?

flashlight skrev:
Att bara arbeta med benflytt gör man kanske allra först när man visar vad man vill, men väldigt snart, så fort hästen fattar dvs efter ett par gånger, så ska den arbeta korrekt i rörelsen
.Du är avancerad du;)
Så efter ett par ggr med bytesförsök så ska det vara korrekt.
Då är man färdig för svår dressyr inom ett halvår:D

Jag var väl ivrig med att debattera efter dagar av uppehåll:crazy: -varav luddig fråga.

Alla övningar sker på ett tekniskt sätt, men inte alla på ett tekniskt korrekt sätt.

Föga förvånande anser jag att rörelser där man tappar pilbågen - att hästen arbetar korrekt över ryggen - inte tillför träningen någonting.

Så skolor utan sviktande bakknän är inte intressant för mig

Rumpnissen skrev:
.

Men precis som du skriver så sitter man ju inte och rider "okorrekt" i tid och otid, givetvis ska rörelser förbättras hela tiden. Man kanske börjar att göra en 5 poängs mässig rörelse för att sedan gå upp till 7 mässig ganska snabbt. 9-10 mässig blir ju rörelsen dock inte försen hästen verkligen har styrkan och smidigheten, och det är detta som kan ta tid. (Om inte annat för att man själv inte rider tillräckligt bra :angel: )

Jo det var precis så jag oxå tänkte, inte börjar man och rida okorrekt för att sedan försöka göra det korrekt?? Är nog ganska säker på att inte heller Kyra har sagt det utan att hon har sagt att man inte börjar med att försöka göra själva rörelsen 10 mässig med en gång utan det kommer sedan med styrkan.

Zora skrev:
Vad gäller piaffträning utan samling. För att få den taktfast och på stället?

Kanske där det brister hos vissa i piaffen. Fokus är på fel teknik, det är hästens teknik att vinkla bakbenen som ska tränas i piaffen, hästens förmåga att sätta sig. För det är väl det vi vill först och främst inte få den taktfast och på stället.

Är det så att flera domare premierar taktfast och på stället högre?, så börjar man givetsvis med det.

Samma med öppnan, vilken teknik är den mest primära att hästen klarar av i en öppna, böja halsen, hålla ordning på bakbenen, bålen? Det beror nog på vem man frågar.

många brister i piaffen med att lära in fel teknik och då är det väl vansinnigt att sitta och göra det medvetet från början med en illusion om att det någon gång kommer bli korrekt.

Att medvetet sitta och lära in fel teknik för att det är enklare, det förstår jag helt enkelt inte, man kanske bör vänta tills hästen är stark nog att klara av rörelsen någorlunda istället eller dela in den i beståndsdelar ett steg i taget.

I öppnan tycker jag det är viktigare att hästen först och främst är rakriktad alltså börja i öppna tänk sedan böja lite i kroppen halsen förstår jag inte alls att man skall böja det kommer naturligt när man böjer i kroppen, börjar man med att bara böja i halsen så har du en häst som böjer i 7;e och blir rak i bålen.

och förutsättningen för att hästen skall svikta i bakkäna är att hästen är korrket böjd - och inte tippar i manken åt nåt håll.
Vilket den gör om man böjer halsen...

Vad är det som säger att det är fel teknik?
Det kanske passar den individen bättre.

Det finns alltså bara en väg att gå.
Inte påbörja ngt innan föregående uppgift är optimal- vilket den aldrig blir- status quo.

Susan tror att jag rider med böjd hals jämnt- varav ständiga kommentarer om detta.

Brinkens taktpiaff är väl inte godkänt heller.
De ska vara lika för alla hästar. Nu är den redo för att trampa- fram med långpisken.
Lette sa att det 6 år för honom att få fram en fin piaff.
Hur lång tid ska det då inte ta för oss oerfarna med likadana hästar:confused:
De duktiga ryttarna lär sina hästar byten innan de är samlade.

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 248
Senast: Emelei
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025