TheRedLightning
Trådstartare
Men det där gäller ju bara ett fåtal, det finns många fler utländska lastbilar som kör åt vem vet typ och de kan hämta upp gods som egentligen skulle varit på en inhemsk bil, men får det för att det blir billigare.Jag har själv körd åt DSV på Norge och som dirrekt svar när jag klagade på allt för många inhämtningar hos kund för att det skulle gå ut över min möjlighet att stå på första losstället dagen efter i Norge, fick jag dessa svar.
1. Distribusjons bilarna skulle komma för sent till terminal.
2. Utländsk ekipage for göra högst tre hämtningar hos kund som skal till terminal/annan inrikes kund utöver sitt eget gods till utlandet.
Märk väl att ingen av de stora aktörerna inom spedition, trots att de har strikt ansvar och straffrättsligt ansvar inom kör/vilotider samt cabotage för att alla transporter de anlitar, någonsin har fällts för cabotage eller brott på upplägg för kör/vilotider...
Men visst det ska vara på lika villkor för alla, så det slipper bli sådan prispressning och åkereier kryper på knäna för att få körningar och sen kursar för att de inte går runt.