Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då låter det som att du har en särskild känslighet för just sånt emotionellt tryck? Och det kan man såklart ha, baserat på tidigare erfarenheter etc. Men det innebär ju inte nödvändigtvis att det är fel på andra som inte har den känsligheten.
Jag har inte sagt att det är fel på andra.

Jag har sagt att det finns ett starkt normtryck mot oss som inte deltar. Flera i tråden känner ju igen sig i det.

Ska lägga till att jag följer inte media, ogillar dagens journalistik generellt. Lyssnar endast på nyheter i radion.

Läs igen vad jag skrev, "Det var som det var nyhetstorka ". Missförstå mig rätt. Jag kanske skulle ha haft ett Om med, Det var som OM det var nyhetstorka.

Fast återigen : det är helt norm och fullständigt logiskt och naturligt att lokala medier rapporterar och prioriterar ett lokalt större katastrof/incident/olycks/terrorläge när det sker och många dagar efter . Det har inget som helst att göra med "nyhetstorka".

Diktaturer rapporterar däremot inte vad som sker/skett/vänder sig till folk ...

Fast återigen : det är helt norm och fullständigt logiskt och naturligt att lokala medier rapporterar och prioriterar ett lokalt större katastrof/incident/olycks/terrorläge när det sker och många dagar efter . Det har inget som helst att göra med "nyhetstorka".

Diktaturer rapporterar däremot inte vad som sker/skett/vänder sig till folk ...
Jamen självklart!

Jag har sagt att det finns ett starkt normtryck mot oss som inte deltar. Flera i tråden känner ju igen sig i det.

Men VAD i hela friden gör att du känner det legitimt att klassa in alla som diskuterar här som inte håller med/förstår din syn i någon sorts grupp ?!
Det är minst lika illa som det du själv anser dig vara "utsatt" för . Jag blir riktigt störd över att du anser dig ha rätten att göra det .

Ja, det är klart det gör. Det beror ju på hur jobbigt man tycker det är att ha en avvikande uppfattning.

När det gäller den här händelsen har ju folk pratat som galningar med varandra om det i en vecka, klart kollektiva berättelser om vad som hände och hur man ska tolka det har vuxit fram. Människor gör så när det händer något obegripligt. Så på den här veckan har det hunnit skapas ett (eller flera, men det är väl framförallt ett som kommit till uttryck i den här tråden, jag gissar att man kan hitta andra narrativ på Flashback och liknande) narrativ, och säger man något som går stick i stäv med det så höjer folk på ögonbrynen.

Fast varför är det konstigt, obehagligt eller oväntat?

Ja, jag tänker på det som att endast en sorts berättelse kan göra sig hörd. Det du skriver om hur obekvämt det är att försöka berätta en annan berättelse illustreras ju av tråden.

Ja, det fungerar så. Vill man ha det på ett annat sätt får man nog umgås med en annan art än människor, tänker jag?

Ja, det är klart det gör. Det beror ju på hur jobbigt man tycker det är att ha en avvikande uppfattning.

När det gäller den här händelsen har ju folk pratat som galningar med varandra om det i en vecka, klart kollektiva berättelser om vad som hände och hur man ska tolka det har vuxit fram. Människor gör så när det händer något obegripligt. Så på den här veckan har det hunnit skapas ett narrativ, och säger man något som går stick i stäv med det så höjer folk på ögonbrynen.

Jag tycker att man visst kan säga sådant som går stick i stäv. Man kan säga JAG är inte så berörd av det här. Men om man lägger till att Det ni andra berättar är övertoner, så farligt som ni påstår är det inte, så stort är det inte, ni överdriver, polis och medier överdriver - då kanske man får räkna med att någon bemöter det. (Precis som i vilken diskussion som helst på det här forumet)

När det gäller den här händelsen har ju folk pratat som galningar med varandra om det i en vecka, klart kollektiva berättelser om vad som hände och hur man ska tolka det har vuxit fram. Människor gör så när det händer något obegripligt. Så på den här veckan har det hunnit skapas ett (eller flera, men det är väl framförallt ett som kommit till uttryck i den här tråden, jag gissar att man kan hitta andra narrativ på Flashback och liknande) narrativ, och säger man något som går stick i stäv med det så höjer folk på ögonbrynen.

Det är verkligen inte oväntat.

Att normtryck ofta är obehagligt när man inte kan eller vill följa normtrycket torde vara välbekant, som normskav. Sen visade det sig värre än jag trodde att försöka peta lite i det. Saker som är värre än man tror är lite småkämpigt. Det kan jag inte vara ensam om att tycka?

Jag tycker att man visst kan säga sådant som går stick i stäv. Man kan säga JAG är inte så berörd av det här. Men om man lägger till att Det ni andra berättar är övertoner, så farligt som ni påstår är det inte, så stort är det inte, ni överdriver, polis och medier överdriver - då kanske man får räkna med att någon bemöter det. (Precis som i vilken diskussion som helst på det här forumet)
Bra poäng. Åtminstone jag grips ju av en lust att förklara (som synes) varför folk upplever det skedda som stort, farligt och känsloladdat när jag läser sånt. För mig ser det ut som att man inte förstår hur folk har upplevt det hela när man skriver sånt. Eller ens att andra upplevelser och tolkningar än ens egna perspektiv kan vara lika rimliga.

@Petruska Jag tänker lite med din hemska känsla av att bli såhär motdebatterad på buke: är det inte mycket för att du annars är van att få väldigt mycket medhåll? Att du vanligtvis är en av dem som har "rätt" åsikter och erfarenheter och att det är obehagligt att "stå utanför" kollektivet? Det betyder ju inte att det är en hemsk norm som förtrycker dig utan mer att inte så många håller med tänker jag.

Det är verkligen inte oväntat.

Att normtryck ofta är obehagligt när man inte kan eller vill följa normtrycket torde vara välbekant, som normskav. Sen visade det sig värre än jag trodde att försöka peta lite i det. Saker som är värre än man tror är lite småkämpigt. Det kan jag inte vara ensam om att tycka?

Säkert inte. Fast jag tänker att de allra flesta dagligen och stundligen är i situationer där de inte riktigt passar in till hundra procent, och man bryter normen på något sätt, så att man kanske med tiden till och med är rätt bekant med det. Typ: Aha, här kommer en norm knatandes som inte riktigt passar mig, så blir det ibland. Eller ganska ofta.

Man finge ju leva i en extremt homogen och avgränsad social bubbla för att inte känna sig utanför normen ofta. Dagligen, rent av. För varje grupp som tycker man är konstig, så finns det vanligen en annan grupp som tycker man är supernormal.

Säkert inte. Fast jag tänker att de allra flesta dagligen och stundligen är i situationer där de inte riktigt passar in till hundra procent, och man bryter normen på något sätt, så att man kanske med tiden till och med är rätt bekant med det. Typ: Aha, här kommer en norm knatandes som inte riktigt passar mig, så blir det ibland. Eller ganska ofta.

Man finge ju leva i en extremt homogen och avgränsad social bubbla för att inte känna sig utanför normen ofta. Dagligen, rent av. För varje grupp som tycker man är konstig, så finns det vanligen en lika stor grupp som tycker man är supernormal.
Jo, men då är det alltså så att just den här märks och fler än jag säger det i tråden. Fler än jag visar oro för att ifrågasätta just den här normen.

Oavsett andra normer.

Jag hade aldrig skrivit något om jag fattat vidden av det.

@Petruska Jag tänker lite med din hemska känsla av att bli såhär motdebatterad på buke: är det inte mycket för att du annars är van att få väldigt mycket medhåll? Att du vanligtvis är en av dem som har "rätt" åsikter och erfarenheter och att det är obehagligt att "stå utanför" kollektivet? Det betyder ju inte att det är en hemsk norm som förtrycker dig utan mer att inte så många håller med tänker jag.
Det jobbiga är nog att det så tydligt handlar om rätt känslor och rätt känslouttryck. Avvikelser från det rätta visar att man inte förstod att människor dog. Det är nåt väldigt skrämmande i en hel hop människor som säger åt en vad man ska känna och borde känna och hittar på förklaringar till att man inte känner som man ska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve