Lasta oberörd häst!!?? låååång....

T

TheOne

Skulle lastträna nya hästen idag...
Vi hade bestämt att vi skulle göra det lugnt o försiktigt och ge henne en chans. Hon har åkt transport förr, så detta var ju inte direkt första gången...
Började med att låta henne nosa i lugn o ro, sen försökte vi locka lite med mat, hon kunde inte bry sig mindre...
så vi försökte mana på lite först med sopborste.. kastade sig iväg nån gång, men såg mest ut att vara för att hon tyckte vi var jobbiga... blev inte stressad i ögonen, inte rädd, öronen stilla och när vi inte gjorde nåt så tittade hon sig gärna omkring helt obekymrat!!
Tog fram långpisken för att mana på... då blev hon lite arg på oss och slog med frambenen, men ingen tendens till att bry sig om vad vi ville!! Vi fick in henne flera gånger med frambenen och bakbena på lämmen, men sen hade hon tydligen inte lust mer, för då hoppade hon ut!!
Det värsta var att hon var liksom inte rädd, blev inte stressad, helt oberörd!! och bara totalt ignorerade oss!! jag har lastat ett antal hästar i mitt liv, föredrar att ta det lugnt och stilla, men när det inte går, vad gör man?!?!
Har ju uppenbarligen ett ledarskapsproblem, vi kör lite horsemanship innan vi rider varje dag med halter och backar, inga problem då!! men när man kommer till situationer som hon inte har lust med, då fungerar ingenting!!
tips?

Sv: Lasta oberörd häst!!?? låååång....

Prova att gå i en cirkel runt last rampen och vänd upp och bara gå rakt in i transporten om hästen konstrar var lugn cirkla vidare gå upp ,om och om igen .man brukar inte behöva göra detta många gånger..Ha lite hö + morötter längst fram....

Men varför i hela världen gå på med sopborste och pisk?!:eek:
När konsten tar slut tar vådet vid.....

Ta det istället lugnt och försiktigt. Det räcker väl med en lina runt rumpen som en sista "övertalare" eller kör enligt konceptet beskrivet i inlägget ovan.

Alt. går en före som har med sig en havrehink som hon får när hon gått in.

Lugn och bestämd är ledordet.

precis så var min häst också. kolugn. gick in med nästan hela kroppen, sen när hon skulle ta dom sista stegen kastade hon sig rakt ut. tog 2 timmar att få in henne. och sätter vi fick in henne på var att en mkt erfaren lastare hjälpte oss att sätta lina bakom och typ trycka till på nåt speciellt sätt så hästen blev asförvånad och hoppa bokstavligt in i transporten. mkt lugn när hon kommit in och lite arg för hon kommit in haha :p

Sopborste och långpisk lät lite väl burdust..

Snällare är att lasta med linor, det är tydligt för hästen och det är lätt för den att göra rätt så man kan berömma.
Då menar jag inte att man bara ska ösa på och "lyfta" in hästen i transporten med linorna, utan börja milt bara med att ha dem hängande bredvid släpet. Ledaren leder bestämt (dock utan att dra i hästen) och går rakt på transporten. Minsta hästen tvekar så kan linföraren/förarna lyfta linorna. Om hästen då går framåt så behövs inte mer. Stannar den igen lyft en aning så hästen ser dem röra sig igen. Vid behov korsa linorna och lägg mjukt dem mot hästens kropp. Vid behov öka trycket - men bara om det behövs! Titta på hästens minspel, tänker den framåt eller bakåt?

Fördel med linorna är även att de kan följa med hästen upp och stänga för "bakdörren" tills bommen är stängd så att man förhindrar att den kastar sig bakåt.

Beröm och ge något gott när hästen väl är inne i släpet.

Ser inget problem att använda en förlängd arm, som en långpisk o dyl för att förtydliga vad man vill uppnå. Så länge man använder det som en pådrivande hjälp vilket jag förstod det som... Eftersom det inte var första gången TS häst skulle lastas tycker jag man kan förvänta sig en aning mer än om det är första gångerna.

Hur många var ni som lastade? Själv föredrar jag också linor men ibland spelar andra faktorer in, man kanske inte är tre st så att man kan ha en stående vid varje sida t ex. Testa med linor, det brukar ju funka...;)

Vi provade cirklar, men när vi kom till transporten stannade hon och bara brydde sig inte mer...

Vi ska prova linor nästa gång, men behöver vara fler folk!! Hade vi anat att hästen skulle vara såhär så hade vi givetvis varit fler folk redan första gången, men har inte fått någon antydan att hon skulle vara direkt svårlastad av ägaren... Dock är det lite vanskligt med linor på en häst som kan få för sig att kasta sig, lätt att sno in sig då...

Vi började ju med att försök locka henne med hink, det totalignorerade hon... Sen hade vi hinken inne i transporten så var gång hon kom in bara lite så försökte vi locka med den, inget intresse alls (annars en mycket matglad häst). Inte ens när hon bara hade ett steg kvar så brydde hon sig om hinken, men när hon var "trött på" att stå där så bara gick hon ut, och ibland kastade hon sig, på något demonstrativt sätt!!
Eftersom hon bara stod där och inte brydde sig om våra smackningar eller påhejningar så tog vi fram sopborsten o spö.
Sopborste för att det är "mildare" än spö, ingen reaktion, tog fram spö bara för att få en reaktion, ingen reaktion...

Har av flera hört "trevlig häst, men väldigt tuff"... hon har ett stenhårt psyke!! Som jag skrev i trådstarten, totalt oberörd av allt vi gjorde, locka eller puscha på, tufft eller snällt... rörde henne inte det minsta!! Liksom ingen reaktion....

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker det brukar gå bäst att lasta om man inte "ger hästen en chans"..
jag tar hästen i grimskaftet, traskar på transporten likadant som jag traskar med hästen in i stallet eller in i hagen..
funkar på 90% av hästarna.

funkar det inte, så en pisk som förlängd arm på medhjälparen som går bakom,,
funkar inte det får man hitta på lite andra metoder beroende på hur hästen funkar..

kvast och pisk lät ju verkligen som att ta det lugnt och försiktigt... finns hundratals trådar om lastträning, börja där..

min ponny var precis likadan :D
fast hon blev värre med linor bakom sig, (väldigt lätt i rumpan och sparkar mer än gärna)
Jag vänta helt enkelt ut henne fast ändå med signaler att hon skulle framåt.
Innan jag prova denna metoden hjälpe folk mig in med henne med kedja under hakan och linor och allt trams,(jag var inte så gammal när jag fick henne och ponnyn var stark som en oxe med en egen vilja av stål)
Men såklart var hon lika "jävlig" varenda gång vi skulle lasta.
Och som precis som din var hon ändå helt lugn.
Sen gjorde jag det själv och bara vänta ut henne sen dess har hon gått bra in. kan stanna som din med frambenen inne och bakbenen ute men efter typ 1 min går hon in själv. Jag accepterar detta fast hon inte går in direkt.
Vi åker inte iväg så mycket heller för den delen.
Dessutom märkte vi att hon inte kunde åka smalt så när hon fick åka någon gång brett så blev det också mycket lättare :)
kvast och pisk är ingen jag själv använder men jag vet en som sätter en kvast bakom sin häst för den inte ska slänga sig i panik bakåt vilket är farligt för alla som är med i lastningen.
Hästen vet inte vad det har bakom sig och vågar därför inte backa. (den ser bara något i ögonvrån)
Funkar så klart inte på alla hästar men tycker det är bättre med en kvast än att den slänger sig och någon kommer till skada, häst eller människa :)

När en häst är svårlastad så brukar jag ta en dag när jag inte har något annat att göra, inga tider att passa, och bara lasta hela tiden. Vänta ut hästen, de kan ta hela dagen eller så kan de gå skitsnabbt, bli aldrig arg och ta inte till andra saker så som linor och piskor... Det allra bästa är att ha en transport med fronturlastning, då öppnar man både fram och bak så man kan gå igenom tills hästen inte tvekar längre.Och det är bra att ha en transport med "stepup" för då kastar sig hästen inte ut när den väl gått in.När hästen inte tvekar längre så stänger jag fram så den står "instängd" fram, för de e det som hästarna inte brukar gilla. Och sen bara gå ut och in ända tills hästen inte tvekar. Jag brukar vara ensam när jag gör de här (bara någon som är en bit bort om de skulle hända något) för att hästen ska ha så lite som möjligt att hålla koll på/sysselsätta sig med och tillslut brukar hästen få tråkigt och gå in i transporten..Jag har gjort den här tekniken på 4 olika hästar och de har fungerat varje gång =D=D

Skulle lastträna nya hästen idag...
Vi hade bestämt att vi skulle göra det lugnt o försiktigt och ge henne en chans.
:eek:
När man gör saker lugnt och försiktigt tycker inte jag man ens funderar på varken pisk, lina eller sopborste!

tålamod är en dygd. träna bara lastträning de gånger du har mycket tid över, och inte ska någonstans.

Ne, och det gjorde vi inte... men när man står framför transporten och lockar försiktigt och manar på lite snällt och hästen ställer sig och vilar på bakbena och totalt ignorerar oss, maten och allt annat... då måste man ju göra något annat!! Hade hon visat minsta tendens eller intresse, eller åtminstone gått runt lite och blivit litelite stressad så hade vi ju inte gjort nåt annat! Men hur länge ska man vänta på en totalt oberörd häst som står där den står och inte bryr sig?

Hade vi bara varit förvarnade att det kunde bli problem hade vi ju heller inte gjort det en kväll sådär, men gjort är gjort... vi ska prova igen på förmiddagen på lördag! Jag ska försöka åka ut tidigare och ställa mig med henne vid transporten medans jag väntar på hjälpen!

Jag blir lite orolig när folk tolkar hästars beteende som om de vore människor...

Varför skulle hästen "inte ha lust"?

Antagligen för att hästen är rädd eller osäker av en eller annan anledning.

Vissa hästar vill inte gå in om de känner att människan inte är trygg, en del vill inte om det är för mycket folk och liv omkring, en del vill inte för att senast de blev körda körde man för oförsiktigt, en del blir osäkra på varför den nya människan vill stoppa in dem i ett mörkt hål....

Det är din uppgift som människa att ta reda på orsaken och hjälpa hästen igenom detta, och det gör man INTE med sop eller pisk.

Har du inte hört talas om introverta hästar? Istället för att agera ut sina rädslor stänger de av och ser helt likgiltiga ut, drivs de sedan för långt brukar det komma en explosion... Min valack är sån. Ingen mat i världen är intressant då, och man skulle kunna piska honom blodig antagligen.

Jag lastar honom utan problem genom att skicka in honom medan jag står kvar utanför, är dock inte säker på att han skulle följa vem som helst på det viset... Så bara för att förra ägaren inte hade problem så behöver det inte betyda att du inte kan få det, hästar är inte maskiner.

Se till att vinna din hästs förtroende så ska det nog gå bra att lasta framöver.

Har du inte hört talas om introverta hästar? Istället för att agera ut sina rädslor stänger de av och ser helt likgiltiga ut, drivs de sedan för långt brukar det komma en explosion... Min valack är sån. Ingen mat i världen är intressant då, och man skulle kunna piska honom blodig antagligen

En häst i stallet var sådan. Han såg inte rädd ut när man skulle lasta utan växte bara fast på rampen. Ingen mat eller spö fick honom att rubba sig. Brukade vara två att lasta i början. En stod och höll i grimskaftet för att leda in honom i transporten och den andra gick runt och flyttade benen ett och ett tills hästen stod i kärran. Efter ett antal gånger så gick han in själv.

haha, ja, det kanske är den tekniken vi ska använda på henne =)
Ska prova igen imorgon dagtid!! Får se om det går då, nu är vi ju mentalt förberedda på att det inte går på en halvtimme!!.... Tanken var att åka på lite löshoppning på söndag, men om det inte går att få in henne så får vi väl skippa den kursen!! Dock jobbigt med svårlastad häst när man vill träna och tävla.... :(

Var på en föreläsning av en psykolog och han sa att hästar är jätteduktiga på att lasta människor.:cool:

Förstod först inte vad han menade men sedan visade han ett antal bilder från olika lastningstillfällen. Hästarna stod på rampen eller nedanför och människan.......jo, i transporten givetvis.:rofl::rofl:

Testa att flytta benen. På hennes häst funkade det kanon men ganska jobbigt för den som sprang runt och flyttade 4 ben.

oh vad bra vi tar en lina runt rumpan och så får hästen panik och snurrar runt får det runt halsen och snurrar lite till i riktig panik och kvävs till slut till döds... gud vilken bra metod :cool:

min tränare var med några som lastade (hon använder aldrig linor själv) och då var hon med om ganska exakt de scenariot... hästen i fråga dog.

jag skulle inte rekomendera lina alls, bättre med pisk (för vem säger att man måste slå hästen bara för att man har en pisk?!)

Låter inte trevligt det där!

Min häst är väääldigt svårlastad, har t.om fått ställa in veterinärbesök efter att ha försökt lasta han i över 4 ½ timma. Jag brukar försöka gå iväg en bit, göra en volt och med bestämda steg gå in i transporten. Tyvärr stannar hästen bara på rampen och totalvägrar att gå in. Vi har som mest varit 4 personer som försökt lasta honom...Han blir otroligt stressad!

Efter att ha tränat mycket själv med han, utan min far som har noll tålamod , blir fruktansvärt stressad och dessutom är rädd för hästar så har det blivit att han har fått gå in i huset så länge, först då har vi faktiskt nått resultat. Jag har ställt transporten i hagen, lagt middagshöet i den och gått därifrån, gett han massor med godis och beröm så fort han försöker. Jag har gjort så att varje gång han tar ett steg längre har jag backat ut honom och gjort om processen igen, låtit han gå in men få gå ut igen när han vill, allt för att inte stressa upp han! Något jag tycker fungerar är när jag ställt transporten i en liten sluttning, så rampen inte blir så brant (har fungerat mycket bättre).

När jag ska iväg tidigt på morgonen har jag inte gett han kraftfoder inne i stallet utan haft det som lockbete, vilket har gått mycket bra!

Så mitt råd är: Så få personer som möjligt, mycket beröm, träna o träna och tappa inte tålamodet, stressa inte utan börja i god tid, ge hästen godsaker så han känner sig trygg i transporten och sist men inte minst - Inga linor, sopborstar eller andra tillhygge. Jag hade inte använt mig av pisk, vilket lätt kan uppfattas som ett hot för hästen (självklart är detta väldigt inviduellt från häst till häst). Googla dig fram till olika tips hur du på bästa och säkraste sättet lastar din häst.

Lycka till! :)

Var på en föreläsning av en psykolog och han sa att hästar är jätteduktiga på att lasta människor.:cool:

Förstod först inte vad han menade men sedan visade han ett antal bilder från olika lastningstillfällen. Hästarna stod på rampen eller nedanför och människan.......jo, i transporten givetvis.:rofl::rofl:

Testa att flytta benen. På hennes häst funkade det kanon men ganska jobbigt för den som sprang runt och flyttade 4 ben.

:rofl: Det skulle jag vilja se :rofl: iof en snäll metod :D

Hade en ponny som var sådär seg att lasta, inget stress eller rädsla bara nej jag vill inte. Han gick fram till lämmen och sen var det som om han växte fast, hur lugn som helst men flyttade sig inte en mm..
Jag och pappa tog tag bakom rumpan på honom och lyfte in honom! Brukar man hantera lugna kor så är det ju bara att fösa in dom :angel:
Detta gjorde vi varje gång vi skulle åka (det hände inte så ofta) när vi sen kom på att vi skulle använda linor så blev det mycket lättare ;)

En häst som är cool hade jag inte tvekat att använda linor på men en häst som kastar sig och steppar runt hade jag nog varit lite mer försiktig med x antal meter lina inblandat.
Tänk också på att det är noga att medhjälparna ser till att linorna löper fritt och inte låser varandra bakom rumpan på hästen, det kan bli en kaotisk situation att reda ut i så fall.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 914
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama