Lasta med ögonbindel - Prova?

Lycanthrope

Trådstartare
Min nordsvensk har aldrig vart rädd och lasta men envis.
Så det har oftast räckt att hålla upp linorna så går hon på.

Hon har kommit in i en djävulsperiod då hon kastar sig smått, inget jätteilla. Men man får vara stark och hålla linorna.

Detta e ju lite trist eftersom jag har eget släp och vill kunna lasta själv.
Jag ska försöka lasta så ofta det går så ska hon få äta lite i släpet.
Igår va sambon med och jag provade att sätta ögonbindel på.
Hon stannade till en microsekund när hon kände rampen.
Sen gick hon rätt på direkt! :banana: :love: :D

Väl inne tog jag av den och gav henne kraftfoder.

Frågan här är väl.. kommer hon klura ut att aha! ögonbindel=lasta. Och sen vägra igen? hur ska jag fortsätta jobba med det här?

Sedan undrar jag också om man vågar prova det här på en väldigt svårlastad arabpojke. som kastar sig och stegrar. :crazy: Man får vänta ut honom och det tar ungefär 2 timmar.

Tips mottages tacksamt!

Sv: Lasta med ögonbindel - Prova?

Jag tycker att det tyvärr låter som ett grundläggande ledarskapsproblem, vad gäller båda hästarna.
Lös det problemet så blir du av med alla andra, tro mig! :love:
Ta hjälp av en duktig och pedagogisk NH-tränare! :bow:

Håller med ovan. Att använda ögonbindel är bara ett sätt att mildra symptomen, grundproblemet kvarstår.

Läs här ;)
Cinna har lastats med tröja i 7,5 år och är mkt nöjd med det ;)
Och inga kommentarer om att hon är förskrämd och stressad. Ta isf de inläggen i tråden ovan, efter att ni läst tråden.

Jag tycker att det tyvärr låter som ett grundläggande ledarskapsproblem, vad gäller båda hästarna.
Lös det problemet så blir du av med alla andra, tro mig! :love:
Ta hjälp av en duktig och pedagogisk NH-tränare! :bow:

Nordis har fullt förtroende för mig på alla sätt och vis.
Jag har gått flertalet kurser inom NH och håller lektioner inom ämnet. Jag har provat alla NH knep jag kan själv och som jag fått hjälp av med tränare.
Har tidigare löst en del svårlastade hästar.

Men nordis är envis, varför vet varken jag eller tränarna.
Så det funkar bra att sätta tröja på henne, hon lunkar efter hur snällt som helst, men lite höga knälyft för att inte trampa på något märkligt. :love:

Araben har jag själv aldrig lastat.
Det har varit hos tidigare ägaren och hos fodervärden.
Så jag ska lastträna honom. Jag har bara sett hur han uppfört sig med aldrig vart delaktig själv.

Jag jobbar just nu mycket NH med honom.

Det är ingen smart ide..... Man ska inte LURA hästen att gå in, den ska ÖNSKA att gå in. Vill man ha en häst som är lättlastad i längden finns bara detta alternativ. Om folk bara förstod det så skulle det nog inte finnas så många svårlastade hästar...

Sen är det farligt att täcka för ögonen på hästen. Jag försökte det i ren desperation för att få min häst hem från en träning (innan han fick ny transport och blev lättlastad..) och han gick omkull på rampen. Såg ju inte att det gick uppåt. :crazy:

Fundera istället på vad du ska göra för att få din häst att ha lust att gå in i transporten. Hur ska du få honom att tycka att det är en rolig grej?

Det är ingen smart ide..... Man ska inte LURA hästen att gå in, den ska ÖNSKA att gå in. Vill man ha en häst som är lättlastad i längden finns bara detta alternativ. Om folk bara förstod det så skulle det nog inte finnas så många svårlastade hästar...

Sen är det farligt att täcka för ögonen på hästen. Jag försökte det i ren desperation för att få min häst hem från en träning (innan han fick ny transport och blev lättlastad..) och han gick omkull på rampen. Såg ju inte att det gick uppåt. :crazy:

Fundera istället på vad du ska göra för att få din häst att ha lust att gå in i transporten. Hur ska du få honom att tycka att det är en rolig grej?

Hur förklarar du då Cinnas beteende? Hon blir glad så fort hon får syn på tröjan och direkt tröjan är på börjar hon lyfta frambenen för att gå upp på lämmen. Hon har aldrig snubblat med tröjan på och hon är lastad på det viset i 7,5 år.
Hur skulle du göra? Se länk i mitt inlägg tidigare i tråden så ser du vad som provats och inte funkat.

Som det är nu ska hon lastas nästan dagligen och få mat i släpet.
Idag hann hon dock backa ut innan jag hann ge henne maten. Så det va bara att lasta igen, inga problem.

Jag tror hon kommer lära sig att det är gott i släpet, mat tycker hon ju om. :D

Araben vet jag dock inte.

Fodervärden har gjort så att hon lockat honom att ta ett steg i taget. när han backat har hon morrat och fortsatt backa honom. Sen berämt när han går fram. Det funkar men tar TID.

Jag har kört på mat-metoden. Pålle älskar sitt kraftfoder och springer på igen så fort jag backar ut honom (jag vill ha mer mat!!!). :D

Grejen är ju att man ska göra transporten till ett ställe där det händer bra saker, så hästen tycker det är roligt och är positiv till att gå in. :)

Jag har kört på mat-metoden. Pålle älskar sitt kraftfoder och springer på igen så fort jag backar ut honom (jag vill ha mer mat!!!). :D

Grejen är ju att man ska göra transporten till ett ställe där det händer bra saker, så hästen tycker det är roligt och är positiv till att gå in. :)

Ja precis!
Mat tycker hon mycket om! :angel:
Så det går nog när hon lär sig att det finns mat där inne.
Vågar man köra på detta varje dag? Eller hur ofta.. :confused:

Araben är dock inte så förtjust i mat.. :crazy:

Har ni läst på Monyroberts sida om lastträning.
Araben är mkt smart oftast beror de på att dom inte tycker om våra transporter. Gå in på www.montyroberts.com de finns även en svensk sida och jag har varit och jobbat där i USA och haft med en häst på hans clininc i linköping men av annnan orsak och var på clinic i göteborg och tittade. mkt bra den ska ni alla gå på när vår gammle man kommer tillbaka ev iår. Ann lindberger är utbildad av monty och är mkt trevlig och går att kontakta.

Var för ngt år sen med och lastade ett sto som inte varit lättlastad men absolut inte jätte svår heller. Denna gång så fick stoet frispel och tyckte det var jättefarligt, kan säga att stoet har jätteförtroende för sin ägare, vi testade allt. Efter en LÅÅNG stund så tog ägaren tröjan över huvudet på hästen, då gick hon på som inget. Efter mkt funderingar kom vi på att det måste varit transporten som hon had engt emot. Det var andra gången på kort tid hon åkte i just den transporten, och enda gången hon krånglat så.

Att lasta med en tröja/jacka över huvudet är ju inte skadligt på nåt vis, så ur den synvinkeln tycker jag det är helt OK. Man slipper ju bråka med hästen så det blir ju en stressfri lastning både för häst o människa. Om det är krångligt att lasta din häst, dra jackan över hans huvud, lasta o var glad! ;)

Jag skulle inte våga lägga ngt över huvudet på mina hästar. Inte för att jag vet hur dom skulle reagera men jag vill hellre träna utan sånt, och inget kraftfoder heller.

Araben va bråkig ett tag efter hon åkt 32mil me fraktur i armbågen men nu fungerar lastningen igen.Och jag har aldrig "mutat" dom me mat utan bara väntat ut henne.

Mitt mål är att dom ska gå in själv.

Hade jag varit du så hade jag låtit en annan nh-tränare pröva.

Nja, jag skulle absolut inte locka in pollen med kraftfoder, det kallas att muta. :cool: Tröja över huvudet kanske skulle vara något att fundera på, om det är viktigt och man av någon anledning har väldigt brottom (vilket man inte ska ha när man lastar en svår häst) men det är fortfarande inget som löser problemet i längden. Antingen är hästen rädd, förknippar transporten med något obehagligt, eller så är det bristande i ledarskap. Jag köper inte riktigt att hästen "dummar sig" och det är förresten emot grundleglerna i all Nh. :smirk:

DÄREMOT skulle jag absolut kunna tänka mig att BELÖNA med kraftfoder när den gått in! :idea:

Jag skulle aldrig lägga tröja eller ögonbindel på hästen. Vad händer om hästen blir rädd o snubblar? Jag tycker det är bättre att lösa grundproblemet. Just att hästen inte vill gå på.

Om du undervisar i NH så borde du ju vara kapabel att lasta hästen? De NH-tränare jag träffat har varit mycket duktiga och fått på oerhört svårlastade hästar (även sådana som stegrar och slänger sig).

Till dem som inte tror på NH-tränare, så tror jag bara det är så att de inte har träffat ngn som verkligen kan. (Inte riktat till TS)

Jag skulle aldrig lägga tröja eller ögonbindel på hästen. Vad händer om hästen blir rädd o snubblar? Jag tycker det är bättre att lösa grundproblemet. Just att hästen inte vill gå på.

Om du undervisar i NH så borde du ju vara kapabel att lasta hästen? De NH-tränare jag träffat har varit mycket duktiga och fått på oerhört svårlastade hästar (även sådana som stegrar och slänger sig).

Till dem som inte tror på NH-tränare, så tror jag bara det är så att de inte har träffat ngn som verkligen kan. (Inte riktat till TS)

BRA skrivet, helt rätt! :bump:

NH tränare fick INTE på min häst. Däremot fick jag in honom själv efter ett tag. Och efter att denna människa sagt "du kan bara glömma det, hästen är ouppfostrad och kommer aldrig gå in".

NH är värdelöst, handlar bara om makt och dominans. :smirk:

Gör man transporten till ett trevligt ställe så går hästen in utan protester. Tvång hjälper aldrig, och NH ÄR tvång. Psykisk tvång. Men har man en stark häst ger den sig inte. Min häst skulle heller dö än ge efter för denna tränare som försökte tvinga honom.

Mot mig är han snäll som en hund och gör allt man vill bara man ber honom istället för att tvinga....

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 992
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
13 126
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV