Lasta i mörker!

C

cerrox

Ska åka iväg med min häst & vi kommer att åka tidigt på morgonen & kommer därför att lasta honom i mörker. Egentligen kanske det inte är mycket 'värre' att lasta då än om det vore ljust, men det känns som om det vore det, jag har nämligen aldrig gjort det innan. Givetvis har vi gårdslampa & lampa inne i transporten, hästen är lättlastad också (*peppar peppar tar i trä*) så jag borde inte oroa mej för detta egentligen, men jag gör det ändå (som med allt annat). Så ni som har lastat hästar när det ännu har varit mörkt är det något speciellt jag ska tänka på? Eller bara ger mej ett par lugnanade ord.
 
Sv: Lasta i mörker!

Jag lastade i mörker sist för vi skulle oxå iväg tidigt. Det var inga problem, hästrna traskade in i transporten som o de aldrig gjort annat, då var ändå lampan i transporten trasig o det var becksvart där inne :crazy:
 
Sv: Lasta i mörker!

Jag har heller aldrig haft några problem att lasta i mörker, jag var lite orolig första gången eftersom min häst tidigare varit väldigt svårlastad, men det var inga problem alls.
 
Sv: Lasta i mörker!

Var väldigt överraskad att min fd. väldigt svårlastade pålle traskade in i släpet trots att det var becksvart ute. :)

Försök parkera släpet i närheten av gårdslampan, ibland ger lampan inne i transporten inte så mycket ljus på lämmen. Men jag tror inte du behöver oroa dig. Om hästen märker att du är nervös och stressad anar den kanske "ugglor i mossen" och vill inte gå in. Lasta så som du brukar och som om detta inte alls är nåt konstigt. Om du har tid kan du ju provlasta en kväll när det är mörkt, bara så att hästen får gå in och ställa sig och sen gå ut igen. (men jag tror det är mest ett "lugnande medel" för dig att göra så). Om hästen litar på dig kommer den gå in i släpet i ur och skur!
 
Sv: Lasta i mörker!

Hej där! Jag har lastat väldigt många gånger i mörker och jag upplever nästan som att de som brukar tveka att gå in, går lättare in när det är becksvart utanför och ljust inne i transporten.

De som normalt är lättlastade brukar inte bry sig nämnvärt heller, du har ju en lampa i släpet, det är jättebra! :)
 
Sv: Lasta i mörker!

Tja, jag kan ju lugna dig så mycket att jag så sent som igår kväll lastade i mörker med en gårdslampa och lampan i transporten. Funkade hur bra som helst.
 
Sv: Lasta i mörker!

peptalk:
Oroa dig inte! Din häst är lättlastad, det lyser i släpet; kort sagt: det blir inte konstigare för hästen än att gå in i stallet efter mörkret lagt sig!
 
Sv: Lasta i mörker!

Vi har lastat i mörker med en ny häst 3 ggr denna vecka. Det har gått jättbra. Med lite lysa och ett hönät därinne såg det ju jättemysigt ut!:)
och en av gångerna var det efter han stått på lastbil i 13 timmar och sen direkt på nästa transport. Lastplats: en öde bensinmack precis bredvid E4an...så ja, det borde gå bra!:idea:
 
Sv: Lasta i mörker!

Det kommer att gå bra! Jag har aldrig haft problem att lasta i mörker. Gör ingen stor affär av det bara. Om du gör något annorlunda så kanske hästen reagerar. Gör bara som du brukar och låtsa att det regnar så kommer det att gå jätte bra! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp