"Last förslag/tips"

Joyride

Trådstartare
Lite hastigt måste vi kastera våran två åring sövd, och skall åka den 29/5.
Hur skall jag på bästa sett få in honom i transporten? Visa honom transporten i dag, tycket det va läskigt förs men gick endå upp själv på lämen, några gånger.

Då vi har en transport med fronturlastning, skall jag låta honom gå igenom några gånger? Själv tycker jag det käns sodär o låta gå igenom, men kan ju oxå vara bra.

Skall man träna halvbrett eller smalt som dom skall stå?

Helst vill jag att han går in själv, men kanske är svårare nu på så kort tid?

Tips och råd välkommnas

Sv: "Last förslag/tips"

Jag har blivit "clicker frälst" på gamla dar :-)

Se hur bekvämt jag och hästen jag fick hem för 4 veckor sedan lasttränar för första gången.

http://www.youtube.com/watch?v=Hz9_z-VBNdg

Före denna övning har vi klickertränat "target practice" TVÅ gånger i boxen (c:a 20 minuter varje gång) och en gång i hagen (c:a 20 minuter) uppdelat på sammanlagt tre dagar. Övningen med transporten gjordes c:a 30 minuter efter övningen i hagen.

Dina frågor:

Gick han själv upp på lämmen så är det bara att fortsätta uppmuntra honom. Låt honom gå på så långt han vill. Om han tycker det är OK att stå still (det brukar dom göra) och vila när alla benen är "ombord" så glappa å¨gulla å beröm, prova sedan backa av försiktigt.

Vill han inte backa så gå av fram. Vill han bara gå rakt igenom så låt han.

Öppna transporten så mycket det går när du tränar!

Kan du ta ut mellanväggen utan för mycket jobb så gör det. Har den flera dörrar fram så öppna allt vad den har. Ju ljusare desto bättre. Ha ljust strö på golvet. Lägg lite av hans "gödsel" på golvet med så kommer han vilja nosa på det, och ju mer intresse han visar av transporten desto bättre.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 981
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 686
Senast: Milosari
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843
Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur