Sv: Låst eller olåst?
Jag står inackorderad i ett mindre stall (5 hästar), där det är olåst. Det känns bra, börjar det brinna så ska hästarna kunna komma ut snabbt, utan att någon behöver leta efter en nyckel. Det finns lås på dörren in till sadelkammaren, men det är ändå alltid olåst. Lite dumt egentligen, för även om vi inte har några fruktansvärt värdefulla prylar där inne så är det ju ändå sadlar, selar och täcken som faktiskt kostar en slant att ersätta om de skulle försvinna. Men å andra sidan så bor stallägaren 20 meter från stallet och har en hund som varnar så fort det är någon som rör sig på gården.
Appropå brandsäkerheten så känns det också väldigt tryggt i det här stallet! För det första så är stallet ganska nybyggt (3 år gammalt) så det är nya och fräscha elledningar. Taket och väggarna (inkl dörrar) ska hålla brand ute i 60 minuter. Nu håller stallägaren även på att göra iordning allt så stallet kan bli godkänt som en "säker gård", vilket förutom att allt kontrolleras så det är så brandsäkert som möjligt, ger en sänkt försäkringspremie. På gården finns även en byggnadsingenjör som planerar allt in i minsta detalj (också han som ritat och byggt stallet, ja med hjälp av diverse fackmän såklart

, såsom elektriker och snickare).
På kvällarna stänger vi av all el och drar vi ur alla kontakter som inte måste vara i.
I stallet där jag stod förut, där själva byggnaden var 100 år gammal, tyckte jag det var jätteläskigt, eftersom elledningarna var så gamla (ja inte så gamla som byggnaden då, men säkert från 60-70-talet). Själva byggnaden var förvisso av sten, med en meter tjocka väggar, men interiören var av trä. Fukt och damm blandades hej vilt med diverse elektronik och behövdes det el nånstans så drogs det skarvsladdar, inte bara en utan skarvsladd på skarvsladd

. Huh! Råttor stora som kaniner härjade det där också.. Dessutom var det ett stall i närheten som brann upp i den vevan (där nästan alla hästar brann inne

), vilket gjorde mig extra rädd.