Låsningar i ryggen - tips önskas

Niki

Trådstartare
OK; här kommer en inlednig på våra problem - det går också att börja läsa från nästa stycke:

Ett halvår efter att jag hade köpt min häst lät jag equiterapeuten kolla min häst då hon inte svarade på massagen enligt massören.Hon hade då en "kotkompression" i länden, ungefär ovanför virveln. Detta fixades genom lite ryck i benen och på efterkontrollen någon månad senare skulle allt ligga på rätt ställe. Vi misstänkte redan då att hon haft problemet ett längre tag - själv skulle jag tro att hon var i treårsåldern när hon fick det (vid första besöket var hon 6, nu är hon 9).
Något år senare kollades hon igen av annan equiterapeut - hon hade slutat att vilja jobba på ridbanan när utbildningen fortskred. Ryggen skulle vara ok men hon var svag i höger bakben. Skickade iväg henne på träning till en jätteduktig tjej som inte trodde hon hade ont - bara var väldigt kort och stel i hela bakdelen. När hon kom därifrån var hon en annan häst - gick i form utan problem.
Tog ut kiropraktor ett och ett halvt år senare - mest för allmän koll men också för att hon börjat bocka väl mycket i galoppfattningarna. Ordentlig låsning på antagligen samma ställe, öm i ryggen och påverkad cirkulation. Efter ett par efterkontroller var allt bra. Över sommaren åkte vi "hemhem" och jag red mer och hårdare än på länge. Hästen var i toppform och njöt av livet - tom att hoppa blev kul! Mindre än vecka efter att vi kommit "tillbaka" bockar hon i galoppfattningar mm på banan och är inte alls glad. Tar ut kiro igen -hon är nästan lika spänd som första gången. Behandlar, men det verkar inte hjälpa lika bra som första gången eftersom hon fortfarande inte vill gå på banan. Han kommer ut och kollar igen imorgon - tre veckor efter förra besöket.

:confused: NU till frågan: Vad gör man för att hålla hästen så fräch som möjligt?
Jag brukar massera, ha täcken på (BoT ryggtäcke nyinköpt). Värmer upp ordentligt och lägger ibland på liniment när hon känns stel.
Vad kan man göra mer? Vore kul att veta vad andra med samma/liknande probelm gör och hur hästarna har fungerat/fungerar - att ta ut kiropraktor var tredje vecka känns inte som någon bra lösning.
 
Sv: Låsningar i ryggen - tips önskas

Hej!

Min tjej har en liknande historia. Hon var till och från ofräsch i bak, men vet. såg bara hältor i fram, hon behandlades med antiinflammatoriskt och vila och blev bättre, sen sämre, vi trodde det var nåt muskulärt, behandlade med massör och vila, hon blev bättre och sen sämre igen. Då fick jag höra talas om en bra veterinär som såg mer till helheten och kollade varje häst noga, så jag ringde ut honom. Han såg direkt att hon var ofräsch bak, han såg även vridningar i bakbenen, ojämnt musklad och att hon inte ville använda ena bakbenet, utan avlastade det. Orsaken var en låsning mellan länd och kors, något som troligtvis uppstått vid en penicillinchock 2 år tidigare (då hon gick omkull). Han behandlade henne med akupunktur, i ca 6 månader. Under tiden longerade jag, tömkörde och promenerade mycket i omväxlande terräng (inga stigar här inte!). Efter ett tag hade ryggen musklat sej så pass att jag fick börja skritta henne och sedan börja träna. Jag fick inte rida utan hjälp, eftersom jag behövde hjälp att få henne att jobba rätt och det var så viktigt att hon jobbade rätt, annars kunde låsningen komma tillbaka. Jag fick också stretcha henne efter varje gång vi jobbat och han visade mej några speciellt bra ryggövningar, som jag måste göra. Nu har hon varit fräsch sen förra hösten och utan veterinär sen januari. Jag märker på henne att hon blir sämre av att vila, då slutar hon jobba med det svagare bakbenet, och känns allmänt stel. Hon trivs bra utan täcke, gick hela förra vintern utan (utom vid minus 20 eller snöstorm). Jag skritta fram ordentligt, jobbar mycket med övergångar, tempoväxlingar, sidvärts, för att hålla henne mjuk och smidig och jag stretchar efter varje ridpass. Ibland longerar jag som vet visade att jag skulle göra oftast över bommar- mycket nyttigt och stärkande enl. vet.

I övrigt behandlas hon som en vanlig häst och är hur fräsch som helst. Om jag var du skulle jag helt enkelt försöka hitta någon som är RIKTIGT kunnig som kan hjälpa dej med låsningen, se till att den släpper och hjälpa dej med ett bra rehabiliteringsprogram så den inte kommer tillbaka.

mvh/ Lavinia, som gör vad som helst för att pållan ska må bra..
 
Sv: Låsningar i ryggen - tips önskas

Man får ofta räkna med att det kan ta MÅNGA behandlingar av både muskler och att korrigera kotor, ledband eller liknande som ligger fel. Som jag tror du skrev så hade hästen troligen haft problemet en längre tid och då drar de korta musklerna och felaktiga rörelsemönstret kotorna fel igen. Det du kan göra själv är att hålla igång hästen lagom, att den får hålla sina muskler mjuka, och att träna den så jämnt som möjligt utan att låsa hästen i en fast position, gärna mycket galoppjobb, cantra, undvik trav och ridbanor så mycket som möjligt. I övrigt tycker jag att en duktig Equiterapueft borde kunna behandla helheten hos hästen så att kotan till slut ligger på plats. Lite naivt att tro att "nu sitter den som det ska, nu är allt frid och fröjd" när hästen fortfarande är ojämnt musklad. Det bästa vore om man kan behandla med bara 4 veckors mellanrum i ca ett halvår eller tills hästen även verkar ha lärt om rörelsemönstret permanent. Att träna det svaga benet på hästen kan vara en bra idé under tiden den känns fräsch om man inte sätter för mycket press på hästen utan leker fram det och låter hästen bestämma hur mycket den kan jobba utan att det blir obehagligt.
 
Sv: Låsningar i ryggen - tips önskas

Du kanske måste hitta en vettig veterinär och undersöka henne grundligt veterinärt? Det är svårt med såna här grejer, har hästen haft ont/inflammationer, har den fått pålagringar i lederna som stör?

Vad är skillnaden mellan "hem-hem" och där hon står nu?
Mindre hagar? Mindre utevistelse? Mindre träning?
Det är nog alltid individuellt för hur såna här hästar fungerar optimalt. Det är ju visserligen alltid enklast om man kan hitta grundorsaken, då är det "lättare" att lägga upp träning, foderstat, stallplats osv efter det.

Att manipulera kotpelaren hjälper inte om man inte också påverkar muskulaturen runtomkring, annars kommer snedheten tillbaka. Det är ett jobb med hästens nervsystem, den har antagligen lärt in ett rörelsemönster i sin kropp under lång tid - för att avlasta något? För att den är oliksidig och man aldrig "tagit hänsyn" till det i träningen utan "ridit på"? Såna här mönster är svåra att få bukt med. Ett tips är att kolla på Feldenkrais och på TTEAM, båda metoder för tat jobba med att förändra hästens kroppsuppfattning och hästens sätt att använda sin kropp.
Tyvärr handlar det ju inte enbart om vad du gör med din häst den där timmen per dag, för att komma till långvarig förändring till det bättre krävs det ju att man även kan påverka hästen resten av de där 23 timmarna.

Jag har en märr som nog till viss del är lik din.
Mycket rörelse, vettiga hagar, barfotagång, träning där jag är noga med kroppsmedvetenheten (dvs flytta bogar, flytta bakdel - träna på att "särskilja" på de övningarna, flytta ett ben, följsamhet osv) och att ta allt i hennes takt - viktigt att känna av henne. Hon behöver vila men mår bäst av att tränas och framförallt RÖRA sej rätt "mycket" (helst ska ju hagen stimulera till rörelse också). Bra foderstat.
Min häst älskar massage, jag har läst allt jag kommit över om detta ämne - böcker, sett videor osv, för att hitta nya "anfallsvinklar". Det jag dock upplevt hjälpt allra mest är stretchingen. Där kan jag komma åt de muskler som är förkortade och som sas "drar" hennes bäcken och kotpelare snett, samtidigt är det ett utmärkt sätt att känna av hästen och upptäcka de där små varningstecknen (när hästen drar åt sej benet så gör den det av någon anledning).

Några tankar och idéer!
 
Sv: Låsningar i ryggen - tips önskas

Tack för svaren!

Hemhemma - hos mina föräldrar. Där finns bättre ridvägar, dvs fler turer där man kan trav långa sträckor eller galoppera samt möjlighet att klättra i grustag, bada mm. Helt enkelt lite mer omväxling.

Där hon står till vardag har vi stora hagar, nu 3 hästar i hennes hage (och ska antagligen få in en fjärde så det blir jämt). Håller på och räknar foderstat men hon har hela tiden varit fin i päls och hull.

Normalt sett rider jag inte mycket på banan, men något pass då och då (från ca 1gg/vecka till 1gg/månad) utan vi rider mest ut i ett tempo där hon verkligen kan sträcka ut nacke och rygg (frisk trav i relativt låg form).

Tycker kiropraktorn jag har nu är jätteduktig - bästa av de tre som tidigare behandlat henne. Konstigast av allt tycker jag är att hon gick så superbt hela sommaren - för att så fort vi flyttade tillbaka bli jättedålig...
Visserligen njöt vi mest av skogen under sommaren men banhoppning var inga problem.

Måste dessutom säga att honunder de år jag haft henne (3,5) har hon blivit så mycket bättre från den häst hon var när hon som fyraåring, efter att ha gått med föl ett år rörde sig i hagen. Konstigast tycker jag är att problemen blir större/tydligare ju längre tiden går - nu är hon ju mer musklad och blir bara känsligare!?
Det känns ibland som att ju mer jag täcker/stretchar/masserar etc desto känsligare blir hon. För två år sedan märkte man inga problem när hon kom tillbaka från tillridningen under resten av året; förra hösten blev hon nästan halt när hon var ute på bete en vecka för länge och vart betydligt stelare när hon inte var täckt inomhus och sedan jag börjat massera och stretcha ordentligt har hon fått mer problem med galopppen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 649
Senast: klystron
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 491
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp