Låsning i benet/ryggen

Sv: Låsning i benet/ryggen

Våran ekonomi är så att vi klarar oss att ta honom till en klinik. Det är bara det. HUr ska jag ta honom dit eftersom vi inte har ngn transport. Sedan blir det bensinkostnader får resan och hyran på transporten. Men jag ska göra nåt åt det snarast. Tänkte bara fråga här först i fall man kunde utesluta veterinärklinik eller så.. Om ngn visste vad det var för ngt.

Håller med övriga att det kan vara patella, åldern kanockså tala för det. I så fall blir det bättre med arbete och me rmuskler. En av vårfa unghästar hade det i den åldern främst nbär hon gick ut ur boxen på morgonen tex. Eftersom det var ganska lite räckte det att bygga upp henne och det försvann helt vid ca 4-5.

Är det mycket besvärligt kan man operera men det är inte så vanligt.

Det kan ju också vara något annat. Vid lindrig patella låser sig benet tydligt, en kort sekund, sen är det borta och hästen rör sig normalt.

Våran ekonomi är så att vi klarar oss att ta honom till en klinik. Det är bara det. HUr ska jag ta honom dit eftersom vi inte har ngn transport. Sedan blir det bensinkostnader får resan och hyran på transporten. Men jag ska göra nåt åt det snarast. Tänkte bara fråga här först i fall man kunde utesluta veterinärklinik eller så.. Om ngn visste vad det var för ngt.

Varför börja med att åka till klinik om det är så klurigt? Istället för att vänta och riskera att felbehandla skulle jag ha tagit ut veterinären till stallet och gjort en första undersökning där. Iallafall om hästen verkar ha regelrätt ont eller är allmänt påverkad. En häst som bara haltar lätt eller är lite stel ser jag ingen anledning att ta ut en veterinär till direkt. Precis som hos människor är det ju mycket som självläker. Men om det inte blir någon förändring ELLER hästen verkar ha ordentligt ont/det blir värre så tycker inte jag att det ska vara något snack!

Jo åldern talar ju för patella, det vanliga är att det försvinner. Har du ingen duktig tränare eller hästmänniska i närheten som skulle kunna kika på hästen? Är det patella så finns det väl ingen anledning att åka till kliniken direkt, då det ju förmodligen bara behövs mer muskler.

Varför börja med att åka till klinik om det är så klurigt? Istället för att vänta och riskera att felbehandla skulle jag ha tagit ut veterinären till stallet och gjort en första undersökning där. Iallafall om hästen verkar ha regelrätt ont eller är allmänt påverkad.

Jag kan säga att han har inte ont av det och han haltar inte. Utan det är bara när jag ska lyfta upp bakbenet som det rycker till. Men detta händer bara när han spänner sig. Det gör han alltid för han gillar att bråka med bakhovarna. Men så fort han slappnar av är det ingenting. Det att jag känner av när jag rider är inte så ojämn gång som vid hälta (jag märker alltid minsta tecken vid hälta när jag rider) utan han tar ett annat sorts klilv med det.

Senast ändrad:

Hej Hillevie!

Patella är helt nytt för mig, har haft många hästar/ponnyn genom åren, men aldrig med ngt sådant, nu misstänker jag att min ganska nyköpta lilla welshhingst på 8 månader har det....När han kommer in på kvällen och fått stå en liten stund i sin box så har han börjat släpa ena vänster bakhov,men sen ser det ut som det knycker till i kotan och benet blir som vanligt,kan det vara patellaupphakning tro du

/Rocki

jag har aldrig själv ägt en häst med den åkomman, bara haft hand om ett fåtal (en tidsperiod på mååånga år) där jag jobbat. har en bekant som opererade sin ponny (N.F)i båda bak för några år sedan(dock inte samtidigt)han hade stora problem av det innan, men resultatet blev jättebra :D

visst skulle det kunna vara det på din pålle(låter ju lite så). jättesvårt att veta utan att ha sett det ;) händer det ofta så kan det ju vara värt att låta en vet. titta på det för att utesluta annat. efter vad jag förstått så kan åkomman "försvinna" utan operation när hästen blir äldre, och även om det inte "försvinner" så behöver inte hästen ha problem av den.

hoppas det löser sig för er ;)

Ringde vetrinären i morse, min vanliga var ledig, men pratade med en annan:smirk:

Han trodde inte att det var patellaupphakning eftersom ponnyn inte haltade :confused: han tyckte jag skulle avvakta:smirk: men ngt måste det ju bero på, kanske växer han för fort nu, :o växt 4 cm sen jag köpte honom:eek: på 1,5 månad;)

att en häst som har pathella ska halta har jag aldrig varit med om. därimot så kan det bli en otacktmässig gång på vissa hästar om dom får upphakning under "arbete" (vilket inte alla får) på dom hästar jag stött på så har graden av problem varierat.

ett fullblod fick en upphakning vid 2 tillfällen (som 5 åring). sedan aldrig mer (på väg ut på morgonen, hon fick backas för att det skulle släppa så hon kunde gå framåt igen). någon har bara hakat när den tas ut på morgonen. andra bara i skritt då och då och en del har även blivit "otacktmässiga" i trav (dock inte hela tiden). den ponnyn som op. hade visserligen problem med hältor innan han opererades (men jag vet inte om det va pga. pathellan, eller varför han ofta va halt/markerade)

men i din pålles fall är ju växtvärk jättetroligt, 4 cm på 1.5 mån. är ju JÄTTE mycket. jag hade nog avvaktat ett tag om han varit min.

hoppas det försvinner ;)

hoppas det försvinner

Tack, det hoppas jag med:smirk:

Nu har gossen och hans kompis gått på lösdrift sen vi pratades vid sist, vet tyckte oxå det var en bra ide...har varit okey nu, :angel: men får väl se sen när han stallas in igen;)

håller alla tummar och "hovar" för att allt blir bra för er ;) :D

Tänkte bara dela med mig om vad jag lärde mig av Marina Axelson-Callum när jag gick på Axelsons hästmassageutbildning...

Där lärde jag mig att om en häst hade patella så skulle den inte jobbas för hårt innan ligamenten och musklerna runt knät blivit starkare. Hästen ska inte hoppas, inte ridas på för mycket volt, inte på för mjukt eller hårt underlag...

Massage har gett väldigt bra resultat på dessa hästar...så pröva gärna det.

patellaupphakning! Träna, träna träna, förbättrar

Tack för tipset! Jag försöker nu träna upp det benet han har upphakningen i. Det börjar redan gå åt rätt håll :D
Känner en tjej vars häst hade patella när den var ung. Hon har hjälpt mig lite så nu går det åt rätt håll!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V