läslov istället för höstlov

Och jag vet att mitt skriftspråk är uselt för tillfället, men jag får fokusera där jag behöver skriva bra och hjärnan orkar inte en hel dag plus fritiden just nu.
Men det börjar bli bättre.

@Sonic76: Jag som också är lärarbarn kunde heller inte läsa när jag började 1:an ;) efter ett tag i skolan gjorde jag mitt bästa för att upprätthålla statistiken på lokala biblioteket :D

@Sonic76: Jag som också är lärarbarn kunde heller inte läsa när jag började 1:an ;) efter ett tag i skolan gjorde jag mitt bästa för att upprätthålla statistiken på lokala biblioteket :D
Haha ja dottern lånar inte en kasse när hon är där, det brukar bli ett par.
Jag vet att jag lånade minst 2 plastkassar fulla i veckan själv när jag var liten
Måste fixa lånekort här nu med.

regeringen ämnar föreslå att höstlovet ska byta namn till läslov, för att främja läsandet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23380950.ab

Alla som tror att skolbarnen kommer tillbringa höstlovet med näsan i en bok, för att lovet byter namn, räcker upp en hand!

Själv tror jag mer på Aftonblaskans politiska kommentators åsikt i den frågan ( citerar - och fetmarkerar det jag tycker är viktigast - från http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article23382661.ab )
"Nu tänker regeringen byta namn på lovet berättade statsminister Stefan Löfven i sitt sommartal i Vasaparken i Stockholm. Det ska heta läslovet.
Tanken är god. Avsikten är att understryka hur viktigt det är att man läser mycket för att skaffa sig ett tillräckligt stort ordförråd.
Men tyvärr kommer det inte att funka. Stefan Löfven tänker sig att eleverna ska få en rejäl läsläxa under lovet och att bibliotek och fritids erbjuder mer läsning under den här veckan jämfört med andra.

Tyvärr är det en knasig idé från en politisk experimentverkstad som inte kommer att fungera. Det kommer att leda till det rakt motsatta jämfört med det avsedda.
De som redan läser mycket kommer att läsa ännu mer. Medan de som läser lite inte kommer att läsa mer."

Vad tror ni andra?
Blir det bättre läsning för att man byter namn på höstlovet? Kommer fler barn, som verkligen behöver lästräning, att läsa mer?
Jag jobbar som vanligt den veckan. Efter 10 veckors sommarlov och några veckors jullov så räcker inte våra semesterdagar till att vi ska vara hemma och läsa den veckan. Tyvärr. Men jobba måste jag om vi ska ha mat och bostad till barnen.

@Badger: Min mamma som var speciallärare (från det hon var ca 25 år och nästan fram till 60) såg en tydlig skillnad på sina elever (trots att de alla hade svårigheter). De som hade engagerade föräldrar som läste med dem gick det lättare för än de som inte hade det. Jag kan tänka mig ett liknande scenario för de som inte har svårigheter när det gäller läsning och läsförståelse. Dvs att de som har högläsande föräldrar får en bättre läsförmåga tidigare.

Det finns ju inga genvägar, det enda som hjälper är ju att läsa. Hur man ska uppmuntra läsglädjen vet jag inte men jag är tämligen övertygad om att byta namn på ett lov inte hjälper :grin:
Nej men de skulle få läsläxa också.

Saken är den att föräldrar över 25 i Sverige har mycket hög läskunnighet också i jämförelse med övriga Europa. Säkert runt 50% av föräldrarna i Sverige är högutbildade, om man med högutbildad menar att de gått universitetskurser. (Ibland här i diskussioner låter de så sällsynta att man skulle kunna få för sig att enbart de som doktorerat räknas som högutbildade.)

Dessa väldigt läskunniga och högt utbildade föräldrar läser inte för sina barn. Deras lägre utbildade men väldigt läskunniga föräldrar däremot läste för dem, vilket var bra för dem. Tyvärr vill de inte ge sina barn samma fördelar som de själva fick. 30% av föräldrarna läser för sina barn, 50% lär vara högutbildade. Av kvarvarande 50% torde flertalet ha klarat skolan med godkänt betyg i Svenska och därmed klara av att läsa för sina barn.

Kort sagt så har barn numera högt utbildade, högt engagerade föräldrar, men dessa läser inte för barnen. Det är ett så stort problem att det på något sätt måste åtgärdas och när de högt utbildade, högt engagerade föräldrarna gör absolut ingenting alls åt saken så måste ju regeringen och skolan försöka med allt de kan. Tex ge läsläxa under ett lov. Tiden finns inte i klassrummet att låta barnen läsa en timma varje dag och läsa högt för dem en halvtimma varje dag och därmed kompensera. Föräldrarna tycker läsning är jobbigt och tråkigt? och töntigt (sitta med näsan i en bok) och förmedlar det till sina barn? Låter det som i tråden. Om moderna böcker är för tråkiga kan man ju läsa äldre böcker.

(Själv är jag nyfiken på om föräldrarna läser mindre för små pojkar också, eftersom läsning nu verkar vara en sak för flickor till den grad att det är svårt att ens hitta nyskrivna böcker för tonårspojkar enligt lärare jag känner.)

Jag trodde poängen var att man skulle kunna läsa när man gick ut ettan, spelar roll om man kunde när man började ;)

Tja, hellre det enligt min mor :p Hon har sett flera barn få problem med läsningen (inkl ett lärarbarn) just för att de blivit pressade av föräldrarna att lära sig läsa innan de började skolan.

@Badger: Det känns lite märkligt (men jag tror dig absolut) att dagens engagerade och högt utbildade föräldrar inte tar sig tid/har lust att läsa med sina barn. Även om jag lärde mig läsa snabbt ville jag fortfarande att föräldrarna läste för mig, just för att det var så mysigt. Innan jag lärde mig läsa var bla Kalle Anka en favorit och mamma läste även den glatt för mig :D

@Badger: Det känns lite märkligt (men jag tror dig absolut) att dagens engagerade och högt utbildade föräldrar inte tar sig tid/har lust att läsa med sina barn. Även om jag lärde mig läsa snabbt ville jag fortfarande att föräldrarna läste för mig, just för att det var så mysigt. Innan jag lärde mig läsa var bla Kalle Anka en favorit och mamma läste även den glatt för mig :D
Det är jättekonstigt, jag skulle definitivt inte trott det om det inte varit så många tidningsartiklar om det.

Så jag förstår om regeringen drar i varje ynka strå de hittar, vi läser inte för våra barn och uppmuntrar dem inte till att läsa och det är jättesvårt för skolan att kompensera. Tid som de tidigare lade på annat måste nog nu läggas på att lära barn att klara av att lyssna på en saga och förstå den.

Det känns bara lite konstigt att vi föräldrar vill inte göra ett vitten åt saken, men vi tycker deras försök att engagera oss i katastrofen är lite löjliga.

De behöver ju faktiskt inte ens ha det vaga "läslust", det är inte ens där problemet ligger, de måste bara klara av att läsa en kort text till ett mattetal och förstå frågan och de måste ha automatiserat läsandet så mycket att de kan förstå texten och klara av att reflektera över den när de är runt 18 och börjat på universitetet. För det klarar de tydligen inte -de studenter med svenskfödda föräldrar, invandrare var tydligen lite bättre.

Det är jättekonstigt, jag skulle definitivt inte trott det om det inte varit så många tidningsartiklar om det.

Så jag förstår om regeringen drar i varje ynka strå de hittar, vi läser inte för våra barn och uppmuntrar dem inte till att läsa och det är jättesvårt för skolan att kompensera. Tid som de tidigare lade på annat måste nog nu läggas på att lära barn att klara av att lyssna på en saga.
Det känns bara lite konstigt att vi föräldrar vill inte göra ett vitten åt saken, men vi tycker deras försök att engagera oss i katastrofen är lite löjliga.

Ja, någonstans borde ju föräldrar engagera sig i sina barns lärande utöver diverse sporter odyl. Det går ju bara inte att hinna med allt lärande i skolan. En bekant till mig (välutbildad) läste länge högt för sina barn just för att det blev en mysig stund. Äldsta barnet hade dessutom lite problem med läsningen ett tag men högläsningen fick hen att inte tappa sugen med läsövningarna.

Saken är den att föräldrar över 25 i Sverige har mycket hög läskunnighet också i jämförelse med övriga Europa. Säkert runt 50% av föräldrarna i Sverige är högutbildade, om man med högutbildad menar att de gått universitetskurser. (Ibland här i diskussioner låter de så sällsynta att man skulle kunna få för sig att enbart de som doktorerat räknas som högutbildade.)

Dessa väldigt läskunniga och högt utbildade föräldrar läser inte för sina barn. Deras lägre utbildade men väldigt läskunniga föräldrar däremot läste för dem, vilket var bra för dem. Tyvärr vill de inte ge sina barn samma fördelar som de själva fick. 30% av föräldrarna läser för sina barn, 50% lär vara högutbildade. Av kvarvarande 50% torde flertalet ha klarat skolan med godkänt betyg i Svenska och därmed klara av att läsa för sina barn.

Kort sagt så har barn numera högt utbildade, högt engagerade föräldrar, men dessa läser inte för barnen. Det är ett så stort problem att det på något sätt måste åtgärdas och när de högt utbildade, högt engagerade föräldrarna gör absolut ingenting alls åt saken så måste ju regeringen och skolan försöka med allt de kan. Tex ge läsläxa under ett lov. Tiden finns inte i klassrummet att låta barnen läsa en timma varje dag och läsa högt för dem en halvtimma varje dag och därmed kompensera. Föräldrarna tycker läsning är jobbigt och tråkigt? och töntigt (sitta med näsan i en bok) och förmedlar det till sina barn? Låter det som i tråden. Om moderna böcker är för tråkiga kan man ju läsa äldre böcker.

(Själv är jag nyfiken på om föräldrarna läser mindre för små pojkar också, eftersom läsning nu verkar vara en sak för flickor till den grad att det är svårt att ens hitta nyskrivna böcker för tonårspojkar enligt lärare jag känner.)

Behöver tonårspojkar särskilda böcker? Annars skulle jag nog tänka att en alldeles vanlig ungdomsbok går att läsa för båda könen. Som vuxen läser man ju böcker, inte i första hand "kvinnoböcker" eller "mansböcker", detsamma måste väl rimligen gälla för barn och ungdomar?

Jag vet att det sedan länge funnits "flickböcker" och "pojkböcker", men det är ju ofta rätt enkel underhållningslitteratur, det är ju väldigt synd att begränsa sin läsning till det. Och till och med de gick att läsa även om man tillhör fel kön, jag har provat.

Sen, när det gäller detta med att föräldrar läser, så läste föräldrarna godnattsaga men inte så mycket mer vad jag minns, när jag var liten. Senare, i skolan, hade man en läsläxa man skulle läsa ett visst antal minuter högt, vilket jag vill minnas att mina föräldrar tyckte var rätt tråkigt, jag fick tjata på dem att de skulle lyssna. Att de skulle ha lagt 90 minuter per dag på att läsa med mig - nä, det finns inte på kartan.

Tittar jag på mina egna barn, så läser de mycket mindre än vad jag gjorde. Och det går långsammare med läsinlärningen. Jag tror att det beror på att de hänger över sin iPad när jag hade hängt över en bok, vilket kanske inte är så bra. Samtidigt, vi vuxna gör ju likadant. Iofs läser jag böcker på telefonen, men det ser ju inte barnen.

Behöver tonårspojkar särskilda böcker? Annars skulle jag nog tänka att en alldeles vanlig ungdomsbok går att läsa för båda könen. Som vuxen läser man ju böcker, inte i första hand "kvinnoböcker" eller "mansböcker", detsamma måste väl rimligen gälla för barn och ungdomar?

Jag vet att det sedan länge funnits "flickböcker" och "pojkböcker", men det är ju ofta rätt enkel underhållningslitteratur, det är ju väldigt synd att begränsa sin läsning till det. Och till och med de gick att läsa även om man tillhör fel kön, jag har provat.

I ett avsnitt av podden En varg söker sin pod som jag lyssnade på berättade Liv Strömqvist om att forskning visar (ej närmare beskrivet än så) att när det gäller kultur som film och böcker så har flickor och kvinnor inga problem att identifiera sig med karaktärer av båda könen, medan pojkar och män har väldigt svårt att identifiera sig med flickor och kvinnor.

Diskussionen var apropå att många män blivit upprörda av att karaktärerna i nya Ghost Buster-filmen är kvinnor.

Det låter jättesunkigt men helt rimligt tyvärr. Jag tycker mig se att män i min närhet gärna läser böcker av manliga författare och med manliga huvudpersoner.

Enligt SCB är 26 procent av svenskarna högutbildade ( = har utbildat sig minst tre år efter gymnasiet).

Lärarinnan ville uppmuntra läsandet för två invandrarpojkar som var bra på att läsa men behövde läsa ännu mer. Men hon kände att efter att ha gett dem bok efter bok efter bok skriven med en tonårsflicka som bollar två tonårspojkar och funderar över vilken av dem hon vill ha så ville hon ge dem omväxling genom en bok eller två med en pojke som huvudperson. Det var svårt att hitta tyckte hon. Vi (vänner) kom upp med saker som The Fault in Our Stars och Jellicoe Road, insåg att det var mer av samma och landade till slut på äldre böcker, vilket inte var vad hon var ute efter.

Sen, när det gäller detta med att föräldrar läser, så läste föräldrarna godnattsaga men inte så mycket mer vad jag minns, när jag var liten. Senare, i skolan, hade man en läsläxa man skulle läsa ett visst antal minuter högt, vilket jag vill minnas att mina föräldrar tyckte var rätt tråkigt, jag fick tjata på dem att de skulle lyssna. Att de skulle ha lagt 90 minuter per dag på att läsa med mig - nä, det finns inte på kartan.

Jo precis, föräldrar läste godnattsaga förr i tiden (utom min morfar som läste sagor för mig i timmar lite oavsett tid på dygnet) det var precis vad de gjorde. Nu gör de inte det längre tyvärr. Några 90 minuter tror jag inte att jag skrivit om.

Junibackens undersökning, som man gjorde i våras, läste 80 procent dagligen för sina barn 1984, 2003 var det 74 procent och lästiden hade halverats från en halvtimme till en kvart. Nu är siffran nere i oroväckande 35 procent.
http://www.bonniercarlsen.se/Nyheter/2012/8/15/Hoglasningen-minskar/

Tittar jag på mina egna barn, så läser de mycket mindre än vad jag gjorde. Och det går långsammare med läsinlärningen. Jag tror att det beror på att de hänger över sin iPad när jag hade hängt över en bok, vilket kanske inte är så bra. Samtidigt, vi vuxna gör ju likadant. Iofs läser jag böcker på telefonen, men det ser ju inte barnen

Jo precis, barnen ser inte heller vuxna läsa och det påverar deras syn på läsning. (Eller vi, jag läser böcker och min man med men i allmänhet så måste folk läsa ut internet först :D). Så eftersom barn aldrig ser läsning, inte läser själva och vet att deras föräldrar inte tycker läsande är viktigt genom vad föräldrarna säger -sitta med näsan i en bok hela dagen, eller visar -genom att aldrig läsa. Så kanske det är viktigt att någon tar upp saken.

Man måste ju inte tycka det är kul att läsa, men majoriteten av befolkningen måste faktiskt ha ordförråd nog att kunna läsa nyheterna i alla fall och vissa kommer kanske rent av att vara tvungna att läsa böcker på universitetet.

Enligt SCB är 26 procent av svenskarna högutbildade ( = har utbildat sig minst tre år efter gymnasiet).
Jo du hade rätt, det är färre av varje årskurs som registrerar sig på universitetskurser än jag trodde. Men jag kan inte hitta exakt siffra, 35%? Däremot är siffran 26% på hela befolkningen och tar då med hela äldre generationen som läste på universitet i lägre grad än generationen mellan 25-50 som rimligen är de som har mest yngre barn just nu.

Fortfarande har dock även de som inte gått på universitet tidigare varit väldigt bra på att läsa, internationellt sett.

I ett avsnitt av podden En varg söker sin pod som jag lyssnade på berättade Liv Strömqvist om att forskning visar (ej närmare beskrivet än så) att när det gäller kultur som film och böcker så har flickor och kvinnor inga problem att identifiera sig med karaktärer av båda könen, medan pojkar och män har väldigt svårt att identifiera sig med flickor och kvinnor.

Diskussionen var apropå att många män blivit upprörda av att karaktärerna i nya Ghost Buster-filmen är kvinnor.

Det låter jättesunkigt men helt rimligt tyvärr. Jag tycker mig se att män i min närhet gärna läser böcker av manliga författare och med manliga huvudpersoner.

Jo, visserligen, men det innebär ju inte att vi måste fortsätta likadant med nästa generation, tänker jag. Och det finns ju gott om "vanliga" böcker med manliga huvudpersoner, om ungdomarna vägrar läsa böcker med kvinnliga huvudpersoner.

Lärarinnan ville uppmuntra läsandet för två invandrarpojkar som var bra på att läsa men behövde läsa ännu mer. Men hon kände att efter att ha gett dem bok efter bok efter bok skriven med en tonårsflicka som bollar två tonårspojkar och funderar över vilken av dem hon vill ha så ville hon ge dem omväxling genom en bok eller två med en pojke som huvudperson. Det var svårt att hitta tyckte hon. Vi (vänner) kom upp med saker som The Fault in Our Stars och Jellicoe Road, insåg att det var mer av samma och landade till slut på äldre böcker, vilket inte var vad hon var ute efter.

Jo precis, föräldrar läste godnattsaga förr i tiden (utom min morfar som läste sagor för mig i timmar lite oavsett tid på dygnet) det var precis vad de gjorde. Nu gör de inte det längre tyvärr. Några 90 minuter tror jag inte att jag skrivit om.

http://www.bonniercarlsen.se/Nyheter/2012/8/15/Hoglasningen-minskar/

Jo precis, barnen ser inte heller vuxna läsa och det påverar deras syn på läsning. (Eller vi, jag läser böcker och min man med men i allmänhet så måste folk läsa ut internet först :D). Så eftersom barn aldrig ser läsning, inte läser själva och vet att deras föräldrar inte tycker läsande är viktigt genom vad föräldrarna säger -sitta med näsan i en bok hela dagen, eller visar -genom att aldrig läsa. Så kanske det är viktigt att någon tar upp saken.

Man måste ju inte tycka det är kul att läsa, men majoriteten av befolkningen måste faktiskt ha ordförråd nog att kunna läsa nyheterna i alla fall och vissa kommer kanske rent av att vara tvungna att läsa böcker på universitetet.

Men varför måste man läsa enbart nyskrivet om sin egen situation? Det låter lite enögt, visst att man kanske inte sätter Gogol i händer på dem, men sånt som är skrivet i modern tid måste väl gå?

Sen när det gäller det där med att se föräldrarna läsa, jag vet inte om man ska sluta läsa e-böcker själv då? De flesta böcker jag läser är från biblioteket, jag hinner inte dit för att låna fysiska böcker men e-böcker är perfekt, dessutom återlämnar de sig själva och blir aldrig försenade. Men absolut, barnen ser ju inte att jag läser när jag läser dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka