Lärarinnan ville uppmuntra läsandet för två invandrarpojkar som var bra på att läsa men behövde läsa ännu mer. Men hon kände att efter att ha gett dem bok efter bok efter bok skriven med en tonårsflicka som bollar två tonårspojkar och funderar över vilken av dem hon vill ha så ville hon ge dem omväxling genom en bok eller två med en pojke som huvudperson. Det var svårt att hitta tyckte hon. Vi (vänner) kom upp med saker som The Fault in Our Stars och Jellicoe Road, insåg att det var mer av samma och landade till slut på äldre böcker, vilket inte var vad hon var ute efter.
Jo precis, föräldrar läste godnattsaga förr i tiden (utom min morfar som läste sagor för mig i timmar lite oavsett tid på dygnet) det var precis vad de gjorde. Nu gör de inte det längre tyvärr. Några 90 minuter tror jag inte att jag skrivit om.
http://www.bonniercarlsen.se/Nyheter/2012/8/15/Hoglasningen-minskar/
Jo precis, barnen ser inte heller vuxna läsa och det påverar deras syn på läsning. (Eller vi, jag läser böcker och min man med men i allmänhet så måste folk läsa ut internet först
). Så eftersom barn aldrig ser läsning, inte läser själva och vet att deras föräldrar inte tycker läsande är viktigt genom vad föräldrarna säger -sitta med näsan i en bok hela dagen, eller visar -genom att aldrig läsa. Så kanske det är viktigt att någon tar upp saken.
Man måste ju inte tycka det är kul att läsa, men majoriteten av befolkningen måste faktiskt ha ordförråd nog att kunna läsa nyheterna i alla fall och vissa kommer kanske rent av att vara tvungna att läsa böcker på universitetet.