läslov istället för höstlov

Fast skippa Guy Gavriel Kays böcker för ungdomar, i alla fall Fionavar sagan. Några entusiaster upptäckte att det är en förfärlig våldtäktsscen i en av böckerna, ett kapitel lång. Som alla typ bara hade glömt fanns där. Skulle säga att de kan vänta till högstadiet.

Jo, det var därför jag skrev ev Kay. Jag har inte läst alla hans böcker men det finns sex som inte alltid är trevligt i de jag läst.

Fast jag ska inte säga så mycket, jag läste Richard Adams "Maia" när jag var 12 och den är ju ganska explicit :D Mina föräldrar hade noll koll på vad jag läste så snart jag hade fått mitt lånekort :p

Han har någon knepig motvilja mot fantasyböcker, så jag tror att jag ska låta bli Pratchett ett tag tills han har kommit över det. :cautious:

Fast skippa Guy Gavriel Kays böcker för ungdomar, i alla fall Fionavar sagan. Några entusiaster upptäckte att det är en förfärlig våldtäktsscen i en av böckerna, ett kapitel lång. Som alla typ bara hade glömt fanns där. Skulle säga att de kan vänta till högstadiet.

Jo, det var därför jag skrev ev Kay. Jag har inte läst alla hans böcker men det finns sex som inte alltid är trevligt i de jag läst.

Fast jag ska inte säga så mycket, jag läste Richard Adams "Maia" när jag var 12 och den är ju ganska explicit :D Mina föräldrar hade noll koll på vad jag läste så snart jag hade fått mitt lånekort :p
Jag läste Grottbjörnens folk när jag var i 10 års åldern... :o:D

Han har någon knepig motvilja mot fantasyböcker, så jag tror att jag ska låta bli Pratchett ett tag tills han har kommit över det. :cautious:

Mycket suspekt :cautious: :laugh:

Skulle han få ett intresse för fantasy och av någon outgrundlig anledning vilja läsa David Eddings rekommenderar jag att du vid lämpligt tillfälle tar några genusdiskussioner med honom för kvinnorna i Eddings böcker framställs som gnälliga ragator som ibland pendlar till patetiska våp. Och då underdriver jag :meh:

Toppen! Nu har vi lite nytt att leta efter! Han vill prova att läsa på engelska men det är svårt att hitta lättlästa böcker med tillräckigt spännande story. Så det får nog komma efter ett tag när han känner sig tryggare i engelskan. :D
Om du bor i Stockholm eller Uppsala när du känner att det är dags så gå till English bookshop och fråga. De har läseklubbar på engelska för ungdomar också. De är extremt jättebra på att rekommendera böcker, bättre än biblioteket (men jag har för mig att de i alla fall tidigare gav råd till Stockholms bibliotek med bokval i viss mån).

Om man inte är allergisk mot fantasy är böckerna som fortsätter filmen "Willow" underbara. De är skrivna av Chris Claremont och George Lucas. De handlar om Elora Danans uppväxt och är väldigt bra ur "coming of age"-perspektiv.

Mjo fast jag tycker det är skillnad på vad man väljer själv och vad mamma kommer hem med :D (Grottbjörnens folk... Hästarnas dal) Då "vet" ju inte mamma vad man läser.

Guy Gavriel Kay har dessutom skrivit böcker i evigheter, så de nyare lär det inte vara några problem med men de tycker jag är mer vuxenböcker i stil, arrangerade giftermål, slottsintriger. Det kan man ju också läsa när man är liten såklart! De äldre är mer äventyr och lockande för ungdomar men inte uppdaterat sex.

Mjo fast jag tycker det är skillnad på vad man väljer själv och vad mamma kommer hem med :D (Grottbjörnens folk... Hästarnas dal) Då "vet" ju inte mamma vad man läser.

Guy Gavriel Kay har dessutom skrivit böcker i evigheter, så de nyare lär det inte vara några problem med men de tycker jag är mer vuxenböcker i stil, arrangerade giftermål, slottsintriger. Det kan man ju också läsa när man är liten såklart. De äldre är mer äventyr och lockande för ungdomar men inte uppdaterat sex.

Det kan jag väl hålla med om :p :D

Definitivt då faller en del av det jag föreslog. Men testa med En ring av järn, men berätta inte att det är fantasy. Det är nutid och äventyr (med magi). Inte drakar och jox.

Om han kom över anti fantasygrejen så finns oceaner av äventyrsböcker sedan.

Killen är 11...

Lärarinnan ville uppmuntra läsandet för två invandrarpojkar som var bra på att läsa men behövde läsa ännu mer. Men hon kände att efter att ha gett dem bok efter bok efter bok skriven med en tonårsflicka som bollar två tonårspojkar och funderar över vilken av dem hon vill ha så ville hon ge dem omväxling genom en bok eller två med en pojke som huvudperson. Det var svårt att hitta tyckte hon. Vi (vänner) kom upp med saker som The Fault in Our Stars och Jellicoe Road, insåg att det var mer av samma och landade till slut på äldre böcker, vilket inte var vad hon var ute efter.

Jo precis, föräldrar läste godnattsaga förr i tiden (utom min morfar som läste sagor för mig i timmar lite oavsett tid på dygnet) det var precis vad de gjorde. Nu gör de inte det längre tyvärr. Några 90 minuter tror jag inte att jag skrivit om.

http://www.bonniercarlsen.se/Nyheter/2012/8/15/Hoglasningen-minskar/

Jo precis, barnen ser inte heller vuxna läsa och det påverar deras syn på läsning. (Eller vi, jag läser böcker och min man med men i allmänhet så måste folk läsa ut internet först :D). Så eftersom barn aldrig ser läsning, inte läser själva och vet att deras föräldrar inte tycker läsande är viktigt genom vad föräldrarna säger -sitta med näsan i en bok hela dagen, eller visar -genom att aldrig läsa. Så kanske det är viktigt att någon tar upp saken.

Man måste ju inte tycka det är kul att läsa, men majoriteten av befolkningen måste faktiskt ha ordförråd nog att kunna läsa nyheterna i alla fall och vissa kommer kanske rent av att vara tvungna att läsa böcker på universitetet.
Hm har inte läst ngt av det tror jag (aha Peter Pohl, ungdomsböckerna för "ungdom tm", för långt från min verklighet var det. Sotarpojken läste läraren högt när vi var åtta eller så, men jag älskade den inte.) Utom Momo såklart-men den är ju för lite yngre, elvaåringar eller så, killarna var ju 14 och 16. (Sagan om ringen skulle hon garanterat gett om den passade, hon har nog en hyllmeter Tolkien hemma (olika översättningar och upplagor). Havets hjältar är faktiskt jättebra! :) (Djungelboken var sådär i jämförelse) men ev lite daterad såklart (och jag tänkte läsa om den nu, den kanske gör mig besviken).

Kanske böckerna om spejaren Will hade fungerat bra? Eller Patrick Rothfuss böcker om Kvothe?

Mycket suspekt :cautious: :laugh:

Skulle han få ett intresse för fantasy och av någon outgrundlig anledning vilja läsa David Eddings rekommenderar jag att du vid lämpligt tillfälle tar några genusdiskussioner med honom för kvinnorna i Eddings böcker framställs som gnälliga ragator som ibland pendlar till patetiska våp. Och då underdriver jag :meh:
Gah! ja! håller med!

Lägg till Weel of Time på den kvinnosynen förresten.

Gah! ja! håller med!

Lägg till Wheel of Time på den kvinnosynen förresten.

Ja, jag fattar inte hur Eddings kunnat bli så stor. Utöver sunkig kvinnosyn så är de ju skittråkiga med kasst språk (den andra serien är ju bara en kopia av Belgariad :meh:). Den översatt till svenska borde bli av med sitt jobb, det är dåligt språk i den svenska versionen också.

Instämmer med Wheel of Time. Jag ledsnade rätt fort på dem :wtf:

Ja, jag fattar inte hur Eddings kunnat bli så stor. Utöver sunkig kvinnosyn så är de ju skittråkiga med kasst språk (den andra serien är ju bara en kopia av Belgariad :meh:). Den översatt till svenska borde bli av med sitt jobb, det är dåligt språk i den svenska versionen också.

Instämmer med Wheel of Time. Jag ledsnade rätt fort på dem :wtf:
Borde fråga min kusin (fyra år yngre) han lärde sig dem utantill :wtf:

(de kanske skänker läsglädje :p)

@Snurrfian Jag har rekommenderat en hel del av mina svårmotiverade mellanstadiekillar att läsa serien om Moa och Samuel av Gull Åkerblom. Tror första delen är Pizza med svamp och ost, och dom har uppskattats då de är väldigt lättlästa.

- Spindelbarnen av Gudrun Wessnert kanske kan vara något? Finns även en del två som heter Rävbarnen.
- Solstenen-trilogin av Maj Bylock har jag läst i flera klasser och den har varit omtyckt!
- Tjuvarnas herre är en bok jag läste på mellanstadiet som har satt sig i hjärtat - kommer knappt ihåg vad det handlade om, men den var fantastiskt spännande! Av Cornelia Funke.
- Några av killarna har även läst Hungerspelen och mååånga läser The Walking Dead.
Tsatsiki-/Bert-/Sune-böckerna är ju klassiker som många läser i 2-5an, men de kanske är för kärleksfokuserade?

Böcker jag inte läst men rekommenderats:
- Miss Penegrines hem för besynnerliga barn - Ransom Riggs. Kan vara för avancerad/för tjock, ser på bokus att den är för 12-15, men den ligger på topplistan där!
- Glasbarnen av Kristina Ohlsson.
- Zombiefeber av Krisina Ohlsson .

OCH The Graveyard Book som @athena_arabians tipsade om! Jag gick och letade i bokhyllan efter den, glömde vad den hette. Men, fanns såklart redan i tråden :D

Vill man ha något med LGBT (och svärd!) rekommenderar jag Ellen Kushners Riverside-böcker. Kanske inte för någon så ung som 11 år men en tonåring klarar dem absolut.

Det svåra är att hitta böcker som fångar tonårspojkar, även lite yngre. Min är 11 år nu och har läst alla Gregs bravader men sen har det varit svårt att hitta något som fångar honom tillräckligt. Han läste Sigge-böckerna tills han fick veta av klasskompisar att det var tjejböcker. :banghead: Det finns en del fotbollsböcker, men även om han spelar fotboll själv så har de inte fångat honom tillräckligt, de är tramsiga säger han. Min fem-böcker har ett lite för ålderdomligt språk för att fånga honom på riktigt. Bokbussens chaufför har gjort tappra försök men vi har inte hittat det där som klickar helt med honom. Faktaböcker hittar han däremot och läser med glädje men det blir ett lite mer "hoppande" läsning.
Så har ni några förslag på böcker för 11 års åldern, give it to me! :D Han förstår sig inte på trams om tjejbaciller, han har varit bästakompis med tjejer hela sitt liv och tycker att det är det löjligaste han har hört. Gillar historia, sport och djur. Backar vid allt för tjocka böcker bara vid anblicken, men har egentligen inga problem att läsa.

Gillar man djur så är ju Monica Dickens jättebra, älskade dem som liten! Både böckerna om Follyfoot och dem om Världens ände.

@Snurrfian: Har du tittat på Eva Ibbotson, Diana Wynne Jones, Susan Cooper, Margareth Mahy, Geraldine Harris och ev Guy Gavriel Kay? En del av deras böcker kanske är för de som är något äldre men Eva Ibbotson och Diana Wynne Jones har absolut skrivit böcker som är lämpliga för den åldern.

Edit: @Badger vi gillade visst Susan Cooper båda två :D

Edit 2: Några av Neil Gaimans böcker för yngre kanske? Han är bara helt underbar och tex The Graveyard Book borde passa åldersmässigt.

Geraldine Harris är jättebra! Susan Cooper tyckte åtminstone jag var lite sega.

Ursula LeGuin borde nästan vara obligatorisk läsning, för yngre läsare är Lloyd Alexander bra också, och jag gillade böckerna om Oz (men de passar nog bättre i lågstadiet). Narnia, såklart. De borde vara perfekta i elvaårsåldern.

Hm har inte läst ngt av det tror jag (aha Peter Pohl, ungdomsböckerna för "ungdom tm", för långt från min verklighet var det. Sotarpojken läste läraren högt när vi var åtta eller så, men jag älskade den inte.) Utom Momo såklart-men den är ju för lite yngre, elvaåringar eller så, killarna var ju 14 och 16. (Sagan om ringen skulle hon garanterat gett om den passade, hon har nog en hyllmeter Tolkien hemma (olika översättningar och upplagor). Havets hjältar är faktiskt jättebra! :) (Djungelboken var sådär i jämförelse) men ev lite daterad såklart (och jag tänkte läsa om den nu, den kanske gör mig besviken).

Jag trodde de var yngre! En sextonåring kan ju lätt läsa vuxenlitteratur, men fjortonåringen borde ju kunna läsa Ursula LeGuin med behållning? Till sextonåringen, om man vill ha något spännande, kanske Ira Levin, Margaret Atwood, Stanislaw Lem, Aldous Huxley eller Ray Bradbury? Det är ju bladvändare allihop.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka