läslov istället för höstlov

@Snurrfian: Nu verkar ju inte din grabb behöva uppmuntran att läsa som sådant utan mer förslag på böcker som intresserar men rent allmänt vill jag slå ett slag för den grafiska romanen (graphic novel). De är tyngre än de flesta serier och mer litterär i sitt språk (iaf de jag läst). Återigen slår jag ett slag för Neil Gaiman, hans graphic novels är underbara :love: de som handlar om Döden (porträtterad som en ung kvinna) är fantastiska!

Några av hans böcker som är bra utöver The Graveyard Book är Neverwhere (den finns också som graphic novel) och Coraline.

Jag trodde de var yngre! En sextonåring kan ju lätt läsa vuxenlitteratur, men fjortonåringen borde ju kunna läsa Ursula LeGuin med behållning? Till sextonåringen, om man vill ha något spännande, kanske Ira Levin, Margaret Atwood, Stanislaw Lem, Aldous Huxley eller Ray Bradbury? Det är ju bladvändare allihop.
Nope för de var inte så bra på svenska och inte så snabba på att läsa så de behövde mer ungdomsböcker som Hunger games osv. Det var därför de hade lärarhjälp.

Ursula le Guin var ett av förslagen hon fick. Det var längesedan nu. Saken var bristen på nya tonårsböcker -typ Hunger Games (en bok som definitivt inte är för barnslig om man är 16, jag gillar den tex) eller Jellicoe Road, om pojkar, hon fick många förslag sedan. Hela poängen var att lite nya ungdomsböcker skrevs med pojkar som huvudperson. Pojkarna hade visst det läst böcker om flickor, men hon ville ge dem möjligheten att även trots allt läsa med pojkar som huvudpersoner också, som omväxling.

Nope för de var inte så bra på svenska och inte så snabba på att läsa så de behövde mer ungdomsböcker som Hunger games osv. Det var därför de hade lärarhjälp.

Ursula le Guin var ett av förslagen hon fick. Det var längesedan nu. Saken var bristen på nya tonårsböcker -typ Hunger Games (en bok som definitivt inte är för barnslig om man är 16, jag gillar den tex) eller Jellicoe Road, om pojkar, hon fick många förslag sedan. Hela poängen var att lite nya ungdomsböcker skrevs med pojkar som huvudperson. Pojkarna hade visst det läst böcker om flickor, men hon ville ge dem möjligheten att även trots allt läsa med pojkar som huvudpersoner också, som omväxling.

Jag skulle nog snarare vilja hävda att de allra flesta böcker har pojkar som huvudpersoner, och kan man läsa Hunger games kan man definitivt läsa Aldous Huxley eller de andra jag nämnde, de är tunnare och har inte mer avancerat språk.

Men annars, om läsningen är väldigt svag, så skulle jag nog, precis som någon tipsade om, rekommendera grafiska romaner istället.

@Mabuse vad är en grafisk roman?

Nu blir det här en hypotetisk diskussion eftersom det är ett tag sedan @Badger startade tråden men jag skulle rekommendera svenska klassiker som är tunna, t ex Nässlorna blomma eller Dvärgen. Det kan kanske vara extra intressant just eftersom de är svenska (hade jag fått ett nytt hemland hade jag iaf tyckt det var spännande att läsa inhemska klassiker). Båda har dessutom manliga huvudroller ;)

Nu blir det här en hypotetisk diskussion eftersom det är ett tag sedan @Badger startade tråden men jag skulle rekommendera svenska klassiker som är tunna, t ex Nässlorna blomma eller Dvärgen. Det kan kanske vara extra intressant just eftersom de är svenska (hade jag fått ett nytt hemland hade jag iaf tyckt det var spännande att läsa inhemska klassiker). Båda har dessutom manliga huvudroller ;)

Typ en seriebok, fast för vuxna. Inte gulliga djur och pratbubblor, utan mer som den här:

roparen_s.32-500x500.jpg

Det svåra är att hitta böcker som fångar tonårspojkar, även lite yngre. Min är 11 år nu och har läst alla Gregs bravader men sen har det varit svårt att hitta något som fångar honom tillräckligt. Han läste Sigge-böckerna tills han fick veta av klasskompisar att det var tjejböcker. :banghead: Det finns en del fotbollsböcker, men även om han spelar fotboll själv så har de inte fångat honom tillräckligt, de är tramsiga säger han. Min fem-böcker har ett lite för ålderdomligt språk för att fånga honom på riktigt. Bokbussens chaufför har gjort tappra försök men vi har inte hittat det där som klickar helt med honom. Faktaböcker hittar han däremot och läser med glädje men det blir ett lite mer "hoppande" läsning.
Så har ni några förslag på böcker för 11 års åldern, give it to me! :D Han förstår sig inte på trams om tjejbaciller, han har varit bästakompis med tjejer hela sitt liv och tycker att det är det löjligaste han har hört. Gillar historia, sport och djur. Backar vid allt för tjocka böcker bara vid anblicken, men har egentligen inga problem att läsa.

Jag älskade Bert i den åldern.

Jag skulle nog snarare vilja hävda att de allra flesta böcker har pojkar som huvudpersoner, och kan man läsa Hunger games kan man definitivt läsa Aldous Huxley eller de andra jag nämnde, de är tunnare och har inte mer avancerat språk.

Men annars, om läsningen är väldigt svag, så skulle jag nog, precis som någon tipsade om, rekommendera grafiska romaner istället.
De allra flesta böcker hade pojkar som huvudpersoner, men det verkar ändra sig nu på nyutgivna böcker.

Aha, startade inte tråden. Jag kommenterar bara i den. (men det var min kompis som för längesedan ville ha tips på böcker, det är överspelat nu. Det var ett exempel på en sak som verkar börja hända bland ungdomsböcker, nyskrivna.) Tror inte Dvärgen hade passat, det var meningen att det skulle vara lättsamma gelehallonböcker för ungdomar ;). (Inte för att jag kommer ihåg mycket av Dvärgen men gelehallon är inte vad jag associerar till :).)

Jag föreslog mer böcker som Tam Drakriddaren för den yngre och Ondvinter för den äldre. Lite väl lättläst kanske men medryckande.

Kallar du Sandman för grafisk roman ;) vi kallar det för seriealbum och det är inget som helst fel på serier. Min man har hyllmeter av allt från Fables till Maus, från Tintin till Domovoi. Grafisk roman är väl mer vad kultursverige har velat kalla det de senaste åren när de upptäckt att det är ok med serier :p (Jag läser inte så mycket serier men gillar Fables och har såklart läst Sandman. Spindelmannen var favoriten när jag var liten. Elfquest som tonåring, Sandman som student.) Men hon var inte ute efter serier just då.

:D Jag med, men han tycker att det är rätt töntigt när de härjar om tjejbaciller. Han gör liksom ingen större skillnad på sina kompisar oavsett vilket kön det har. Vilket jag tycker är toppen, men jag förstår att han tycker att Bert och hans kompisar är totalt dumma.:D
Var det inte Bert som de skulle skriva om för att den höll på? Det kanske var Sune? minns inte.

(Aldrig läst dem.)

Jättefånigt egentligen men jag är ju envis med att försöka hävda den enda poäng jag hade med inlägget om lästipsen och lärarinnan och nyskrivna ungdomsromaner om pojkar. Det var inte gnäll, det var inte tips (det gav vi då på Facebook utan problem) det var en indikation på att när pojkar läser mindre så skrivs det mindre nytt för pojkar, vilket gör att de kanske läser mindre, en ond cirkel. De flesta av böckerna här har säkert ngt kärleksintresse och ibland kan även pojkar säkert vilja läsa böcker med pojkar som huvudperson precis som flickor ville det förr, när det var tvärtom :) Det var allt.
https://www.goodreads.com/list/show/44899.YA_Novels_of_2015 (första boken om pojke tror jag är Six of Crows, tio böcker ned, (alltså jag har inte kollat men har ungefär koll på böckerna.) Carry on tror jag är nästa, fyra böcker ned från den.)

https://www.goodreads.com/list/show/8794.YA_Novels_of_2014

Det kan såklart vara en tillfällighet under 2014 och 2015, Eragon kom ju ut där tidigare. Eller så är young adult en genre riktad mot flickor och jag hade missat det. (Jag höll mig a jour för något år sedan men det blev lite enformigt.)

Det är alltså en kommentar om en aning om att någonting verkar hända, ett intressant fenomen. Inte ett argument eller någonting annat. (I Fantasy, i vuxenlitteraturen, i deckare, i äldre böcker, i barnböcker osv osv osv är det inte så, där är det nog liten till stor övervikt mot män. Men i Young Adult så verkar det vara såhär.) Utom såklart att jag är feminist och tycker om när pojkar och flickor har ungefär likadana möjligheter i livet.

(Eller så kan man illustrera genom vilka som blivit film, Twilight, Hunger Games, Vampire Academy, Divergent, Beautiful Creatures. Jättebra men aldrig är man riktigt nöjd :D)

Senast ändrad:
Kallar du Sandman för grafisk roman ;) vi kallar det för seriealbum och det är inget som helst fel på serier. Min man har hyllmeter av allt från Fables till Maus, från Tintin till Domovoi. Grafisk roman är väl mer vad kultursverige har velat kalla det de senaste åren när de upptäckt att det är ok med serier :p (Jag läser inte så mycket serier men gillar Fables och har såklart läst Sandman. Spindelmannen var favoriten när jag var liten. Elfquest som tonåring, Sandman som student.) Men hon var inte ute efter serier just då.

Det är lite olika genrer, helt enkelt? Inte konstigare än att bondesverige har olika namn för traktor och hjullastare. Tintin skulle inte jag kalla grafisk roman, däremot Roparen, vilket mitt exempel var hämtat från. Jag tror inte man behöver tillhöra "kultursverige" (vilka det nu är) för att skilja på olika litterära genrer. "Serier" är ju ett rätt brett begrepp, så det är väl inte konstigare att man skiljer på grafiska romaner och seriealbum än att man skiljer på romaner och krönikor, och inte bara kallar alltihop prosa.

Vad Sandman är har jag ingen aning om, jag har inte läst den.

Det är lite olika genrer, helt enkelt? Inte konstigare än att bondesverige har olika namn för traktor och hjullastare. Tintin skulle inte jag kalla grafisk roman, däremot Roparen, vilket mitt exempel var hämtat från. Jag tror inte man behöver tillhöra "kultursverige" (vilka det nu är) för att skilja på olika litterära genrer. "Serier" är ju ett rätt brett begrepp, så det är väl inte konstigare att man skiljer på grafiska romaner och seriealbum än att man skiljer på romaner och krönikor, och inte bara kallar alltihop prosa.

Vad Sandman är har jag ingen aning om, jag har inte läst den.
Ah, ok, jag tror vi bara kallar hela klabbet för serier. Även om de är långa i bokform som Watchmen. Kultursverige tänker jag mig DN-kultur och Röda rummet jmf Serieforum.se. När de pratade serier var det andra serier än de som står i hyllan (utom Liv Strömquist som är just där :)). Äh strunt i det jag har ingen koll på serier oavsett.

Senast ändrad:
Men håller med dig om att de är jättebra att börja läsa med! Eller att läsa jämt om man gillar dem.

Argumenterade lite knäppt där på slutet, sista posterna och off topic, så sorry. (stressad eller ngt)

Ah, ok, jag tror vi bara kallar hela klabbet för serier. Även om de är långa i bokform som Watchmen. Kultursverige tänker jag mig DN-kultur och Röda rummet jmf Serieforum.se. När de pratade serier var det andra serier än de som står i hyllan (utom Liv Strömquist som är just där :)). Äh strunt i det jag har ingen koll på serier oavsett.

Man får väl kalla det vad man vill, finns ju inget som hindrar att man tycker det är en bilmeckar-Sverige-grej att skilja på olika sorters bilar och kalla hela klabbet fordon, eller tycka det är en hästsverigegrej att skilja på ponnyer och stora hästar och kalla hela klabbet hästar, osv. Men rekommenderar man nåt så är det ju mer specifikt att säga grafiska romaner än serier, för att tydliggöra att man inte menade typ Bamse eller Dilbert. Eller Liv Strömquist, för den delen.

Man får väl kalla det vad man vill, finns ju inget som hindrar att man tycker det är en bilmeckar-Sverige-grej att skilja på olika sorters bilar och kalla hela klabbet fordon, eller tycka det är en hästsverigegrej att skilja på ponnyer och stora hästar och kalla hela klabbet hästar, osv. Men rekommenderar man nåt så är det ju mer specifikt att säga grafiska romaner än serier, för att tydliggöra att man inte menade typ Bamse eller Dilbert. Eller Liv Strömquist, för den delen.
Ah jo såklart. Folk kan ju tro att man menar Bamse när man skriver serier, reflekterade inte över det. (inget fel på Bamse iofs, men det är ju inget för en tonåring.)

Var det inte Bert som de skulle skriva om för att den höll på? Det kanske var Sune? minns inte.

(Aldrig läst dem.)
Det har jag inte hört något om men då borde det vara Bert, Sune håller relativt bra, igenkänningsfaktorn är stor till skillnad från Bert. Men för författarna stämde nog Bert väldigt bra in på deras ungdomstid, mycket har förändrats sen det tidiga -70 talet. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka