Laserbehandling eller ultraljud - bra eller inte?

R

RosenMedTaggar

Min olycksfågel till halvfoderhäst har muskelinflammation i ryggen enligt vet, och vi får tömköra och han har fått butta. Hon tyckte också att vi skulle ta ut en equiterapeut och ultraljudsbehandla... Han har redan KS och har fått ultraljudsbehandling förut. Märkte då ingen skillnad men då red vi inte så mycket för att han inte hade nån kondis. Min kompis berättade då om att hon behandlat sin häst med laser på de "varma ställena" (dvs där extra värme syntes med värmekamera) och att han har blivit mycket finare, mjukare och mer avslappnad att rida.

Vad har ni för upplevelser av dessa två behandlingsformer? Fungerar de öht eller är det bara bullshit?

Sv: Laserbehandling eller ultraljud - bra eller inte?

Hej!
Min häst har KS och pålagringar båda framkotor. För att veta hur allmänna läget är åker jag till klinik en gång om året för genomgång.
Enda gången under sju år jag åkt hem med hästen helt utan ua var när eq varit ute och kört med lasern. Är inte hundra på om laser och ultraljud är exakt samma dock...
Jobbar ni med honom utan ryttare? Tömkörning och promenader "off road" gör underverk :)
Lycka till!

Senast ändrad:

Nej det är inte riktigt samma tror jag, lite liknande bara.. Behandlade du en eller flera gånger med lasern?

Just nu tömkör vi bara men det är väldigt svårt för han är så pass dominant och jag är inte tillräckligt duktig på att tömköra för att det ska bli riktigt bra. Han är jättefin och stadig i formen när man tömkör och han gillar det verkligen (tror jag) men ibland får han för sig att vända sig inåt och sen börja backa... Men jag ska testa promenader off road, tack för tipset!

Min häst slet ju av en muskel, och jag kan inte bevisa det eftersom jag inte vet hur det varit utan, men jag svär på att lasern gjorde stor nytta.

Nej det är inte riktigt samma tror jag, lite liknande bara.. Behandlade du en eller flera gånger med lasern?

Just nu tömkör vi bara men det är väldigt svårt för han är så pass dominant och jag är inte tillräckligt duktig på att tömköra för att det ska bli riktigt bra. Han är jättefin och stadig i formen när man tömkör och han gillar det verkligen (tror jag) men ibland får han för sig att vända sig inåt och sen börja backa... Men jag ska testa promenader off road, tack för tipset!

Tre gånger var hon ute och lasrade.

Var noga med placeringen av dig själv (så att du alltid är placerad bakom bogen), stöd på yttertöm och framåtbjudning :)

Vassego :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 101
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III