Låsa in ett barn

westernsun

Trådstartare
För några timmar sedan, närmare bestämt vid 20 ringde jag min 9 åriga son och sa att det var dags att komma hem, vet att han kan gå lite långsamt ibland. Men när han inte hade kommit hem när klockan var halv nio (porten låses då), ringde jag honom igen. Då gråter han hysteriskt, men jag uppfattar att han säger att han är inlåst, då är det en gubbe som tar telefonen som säger att han låst in min son och har ringt polisen, när jag frågar var och varför, får jag till svar att det får jag veta när polisen kommer hem med min son, sen lägger han på luren. Samtidigt som jag ringer upp igen, tar jag på ytterkläder och säger åt min äldre son att gå till 9-åringens kompis (dom var tillsammans vid tillfället) pappa. Jag pratar med min son och efter ett tag har han lugnat sig lite så han kan tala om var han är, ber att få prata med gubben och kräver av honom att han släpper ut min son, som han då gjorde men jag fick inget svar på varför han låste in honom.
När jag kommit dit bort, kom polisen nästan samtidigt.
Det som kom fram vid samtal med polisen var att min son och kompisen hade busat bla kastat snöboll på rutan (som INTE gick söner) och lagt snö i brevlådan, alltså inget allvarligt (men han lär ju aldrig göra det igen).
Men jag anmälde gubben för olaga frihetsberövande, sen återstår att se vad som händer med anmälan. Men man gör inte så, även OM rutan hade gått sönder ger det ingen rätt att låsa in ett barn.

Ursäkta om det är lite rörigt, men jag är fortfarande upprörd, var tvungen att skriva av mig.
 
Sv: Låsa in ett barn

Jösses. Du gjorde helt rätt.
Givetvis ska barnen inte busa och kasta in snö i brevlådor - men att LÅSA IN ett främmande barn är totalt vansinnigt.
 
Sv: Låsa in ett barn

Just nu ligger han nerbäddad i min säng. Men han var väldigt skakis innan han somnade, han ville till och med att vi skulle flytta.
Jag får se hur det är imorgon om han vågar gå ut och leka eller om han håller sig inne hela dan.
 
Sv: Låsa in ett barn

Men stackars lille killen :(

Visst ska man inte kasta snö på förnster och busa och vuxna har rätt att bli arga och säga ifrån men INTE LÅSA IN EN LITEN KILLE OCH RINGA POLISEN :crazy:

Vilken hemsk upplevelse för en liten kille!!!

Tror dock att gubben kommer åka dig på detta.
 
Sv: Låsa in ett barn

Vad jag minns från samhällskunskapen får man gripa folk i väntan på polisen men absolut inte låsa in dem, och det känns överhuvudtaget omotiverat att som civil gripa någon som har kastat snöboll utan att förstöra något. Att göra så mot ett barn lär han kunna åka dit på, särskilt som polisen faktiskt såg det (?)
 
Sv: Låsa in ett barn

Men vilken jubelidiot :eek::crazy: vad fan är det med folk???
Vad sa polisen om gubbj-velns agerande?

Stackars din lille kille, vilken hemsk upplevelse för honom :(
nu gäller det ju för dig att få honom att förstå att det var gubben som gjorde totalfel, och att vuxna INTE har rätt att göra så.
 
Sv: Låsa in ett barn

Polisen tyckte han agerade väldigt märkligt och tyckte det var bra att jag gjorde en anmälan.
Jag ska prata med sonen imorgon och förklara att det gubben gjorde var jättefel.
Nu ska jag gå och lägga mig och hålla om min lille kille. Jag uppdaterar hur det är med honom och sedan hur det går med anmälan.
 
Sv: Låsa in ett barn

..tillägg: och att de allra flesta vuxna ALDRIG NÅNSIN skulle kunna tänka sig att göra en sån grej mot ett varn.
 
Sv: Låsa in ett barn

Den gubben måste ha haft igelkottaskinn i byxröven!
Han hade all rätt i världen att bli förbaskad på busungarna men det finns väl grader i helvetet?
Det enda "positiva" är väl precis som du säger, han kommer aldrig att kasta snöboll på andras egendom mer.

Krama om lillkillen!
 
Sv: Låsa in ett barn

jag tror faktiskt inte att det är så, du får ex inte låsa in tjuvar i ditt eget hus om du har inbrott. för även det klassas som olaga frihetsberövande.
däremot tror jag att du som civil får fasthålla en gärningsman till polis anländer till platsen, men inte låsa in.
oavsett så har gubben gjort väldigt fel.

för o lätta stämningen lite så fick händelsen mig o tänka på postens reklam
"god jul surgubbe"..... den är det väl ingen som missat?
 
Sv: Låsa in ett barn

Så fruktansvärt :eek:
Stackars din lille kille :( Håll om honom och låt honom veta om och om igen att gubben gjorde så fel.
Jag förstår verkligen hans reaktion att han vill flytta. Jag hade nog känt likadant.

Hoppas verkligen att gubben åker dit så att det ryker om det :mad: Visst får man bli arg men som vuxen bör man veta hur man ska bete sig.
 
Sv: Låsa in ett barn

herregud det är ju en förälders och ett barns värsta mardröm, han lär ju åka dit, din son kanske behöver få gå och prata med nån om detta, det kan vara bra att få bearbeta det..
stackars liten
 
Sv: Låsa in ett barn

Sonen och jag har pratat mycket nu på morgonen. Han vet att det gubben gjorde var fel och att inga andra vuxna skulle kunna tänka sig att göra något sådant. Sen vet han att man inte får kasta snöbollar på rutor och lägga snö i brevlådor, och jag förklarade att det var dumt gjort, men man får ändå inte låsa in någon för det.

Idag vill han absolut inte gå ut om inte jag är med och det förstår jag.
På måndag följer jag med honom till skolan och pratar med skolsköterskan, han har bra förtroende för henne och hon kan hjälpa till med kontakt med kurator om det behövs.
 
Sv: Låsa in ett barn

för o lätta stämningen lite så fick händelsen mig o tänka på postens reklam
"god jul surgubbe"..... den är det väl ingen som missat?

Den tänkte jag också på.

kl

Hoppas din lilla kille kommer över det här fort och att gubben åker dit så det ryker om det!
 
Sv: Låsa in ett barn

Men stackars barn! :eek:
Vad fick gubben att tro att han hade rätt att agera på det viset?

Hoppas lillkillen hämtar sig snart :)
Kramar till er!
 
Sv: Låsa in ett barn

Men herregud vilken sjuk människa! :eek:
Usch jag mår illa bara av att tänka på det, det är ju alla föräldrars skräck att barnen inte kommer hem igen :crazy: Och såna sjuka männsikor som surgubben vill man ju inte ha i sin närhet!
Så skönt att det gick bra till slut! Hoppas din son inte kommer påverkas av detta i framtiden.
Även om polisen inte kan klassa det som brott och få honom dömd så kan ni kräva skadestånd för "psykisk skada" och det krävs alltså INTE att ett brott har begåtts då utan enbart att man blivit tillfogad skada/smärta!
Stor kram till er.
 
Sv: Låsa in ett barn

Men jisses vilken galning!:eek:
Stackars lilla killen!
Det hade väl räckt att gubben gått ut och sagt ifrån och skickat hem grabbarna.
Inte låst in dem, blev både din son och kompis inlåsta eller bara din son?
Oavsett vilket så är det ett sjukt beteende att göra så mot barn (människor öhvt)
Hoppas ni kan bearbeta det och att din son kan känna sig trygg igen
 
Sv: Låsa in ett barn

Det var bara min son som blev inlåst.

Det har under dagen kommit fram mer.
När dom kastat snöbollen sprang båda pojkarna iväg och gubben sprang efter, kompisen hade närmare hem så han kom undan, men gubben fick tag på min son utanför vår port, han tog då tag i honom och släpade honom tillbaka:eek:. Blev så chockad när jag fick höra detta, varför följde inte gubben med in istället och pratade med mig:confused:
Jag ska göra allt i min makt för att driva detta så gubben inte kommer undan med vad han gjort.
 

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 600
Senast: Oh_really
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 738
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 883
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp