Läsa av hund

Lampan

Trådstartare
jag tänkte fråga er om vad ni tror om följande

Jag har en valp på 5 månader. Vi brukar gå in på en liten grusväg som går igenom grannens gård, vägen går mellan hus och stall.
Grannen har en gammal tik en labbmix som går lös på gården
Grannen säger att tiken är jättesnäll och vill bara fram och nosa/hälsa sen är hon nöjd.

Igår skulle vi gå igenom gården. Tiken va ute, ägarna också. När tiken ser oss lägger hon sig först ner och tittar sen kommer hon fram, helt rak i rygglinjen, svansen rakt ut och blicken fokuserad på min skällande valp, hon går långsamt fram mot oss blicken på valpen,

Jag tycker det kändes riktigt obehagligt när tiken gjorde så.

Vad tror ni, är det normalt att en gammal tik närmar sig en 5 månaders valp på ett sånt sätt?
Jag vet inte om jag vågar gå på grusvägen igen om tiken är ute:(

Svårt att säga utan att veta hur ansiktsuttrycket såg ut på tiken. Någon form av osäkerhet skulle jag gissa på.

En höjd svans är en varningssignal, labbar brukar ju ha sina svansar något nedåt. Sen behöver det inte hända något för det. Men DU bör träna din hund på att uppföra sig vid hundmöten. Bla att inte skälla. Personligen tycker jag inte det är konstigt att en tik signalerar "Passa dig, slyngel" åt en valp som skäller på hennes område.

De flesta tikar har inga problem att trycka dit en uppkäftig valp om det behövs.

jag tänkte fråga er om vad ni tror om följande

Jag har en valp på 5 månader. Vi brukar gå in på en liten grusväg som går igenom grannens gård, vägen går mellan hus och stall.
Grannen har en gammal tik en labbmix som går lös på gården
Grannen säger att tiken är jättesnäll och vill bara fram och nosa/hälsa sen är hon nöjd.

Igår skulle vi gå igenom gården. Tiken va ute, ägarna också. När tiken ser oss lägger hon sig först ner och tittar sen kommer hon fram, helt rak i rygglinjen, svansen rakt ut och blicken fokuserad på min skällande valp, hon går långsamt fram mot oss blicken på valpen,

Jag tycker det kändes riktigt obehagligt när tiken gjorde så.

Vad tror ni, är det normalt att en gammal tik närmar sig en 5 månaders valp på ett sånt sätt?
Jag vet inte om jag vågar gå på grusvägen igen om tiken är ute:(

Om en 5månaders valp, som egentligen är mer snudd på unghund, håller på och skäller och beter sig allmänt illa mot mina hundar (vilket det lät som att din gjorde nu), då hade det inte varit uppskattat alls. Min unga dåre, som är genomsnäll(!) mot allt och alla bara hon får hälsa lite på dem hade mest troligt blivit så osäker att hon gjort rejält utfall mot den unga hunden i en sådan situation, åtminstone om hon var kopplad. Lös bryr hon sig inte om andra hundar, då vet hon att hon kan fly om det behövs.

Att en annan hund istället väljer att smyga sig på så som tiken ni mötte ser jag alltså inte som konstigt alls. Om du bara jobbar på att hålla din hund lugn och får den att tyst behålla kontakten med dig istället så ser jag ingen anledning till varför du skulle vara rädd att gå förbi grannens gård igen.

Normalt hör väl varken hit eller dit (finns mängder med fullt normala beteenden som inte är önskvärda), men det låter som att det var en obehaglig händelse oavsett och det vill man väl utsätta sin hund för? Du skriver också att din hund skällde, varför?

Svårt att säga utan att veta hur ansiktsuttrycket såg ut på tiken. Någon form av osäkerhet skulle jag gissa på.
Alla i byn går igenom deras gård med sina hundar, så tiken borde vara van vid andra hundar.
Konstigt att tiken skulle vara osäker på en valp/unghund på 5 månader.
Min valp va högljudd skällde och va osäker på tiken.
Tiken som är tio år borde ha kunnat läsa av min valp som en spoling.

Om en tonåring står och skriker att jag är en djävla hora blir jag självklart upprörd. Även om jag läser av avsändaren som en ouppfostrad tonåring. Ursäktar INTE. Tvärtom, behöver uppfostras enligt en sund tik.

Uppfostra din hund innan ni möter andra är mitt tips för att undvika skador på ditt eget djur.

Alla i byn går igenom deras gård med sina hundar, så tiken borde vara van vid andra hundar.
Konstigt att tiken skulle vara osäker på en valp/unghund på 5 månader.
Nej...så funkar det inte.
Kan lova att samtliga av våra avelstikar skulle trycka dit en valp som inte uppförde sig, efter att ha visat upp de klassiska varningssignalerna som hög svans och nått morr. De vet liksom att en liten skit ska uppföra sig, annars säger de ifrån om husse/matte inte gör det. Se det som att valpen ska visa respekt....oavsett om det bygger på en rädsla. Sen ser jag ingen anledning för en 5 månaders valp att var rädd/osäker på en gammal tik som inte gör något eller säger något.
Börja jobba på hundmöten är mitt råd. Tror den tiken är klok som en bok när det gäller att läsa hund om hon går lös och ser mycket hund.

Vi va inne på tikens revir/gård
Min unghund betedde sig som en högljudd spoling och förde ett jäkla liv.
Han gör så pga osäkerhet, vilket vi jobbar på.
Jag höll honom nära mig och gick på i rask takt.
Tiken va lös, hon hade inte behövt komma fram alls.

Varför kände tiken att hon behövde läxa upp min unghund, varför lät hon bara inte oss passerar ? Det kändes som hon va irriterad när vi gick förbi.

Varför kände tiken att hon behövde läxa upp min unghund, varför lät hon bara inte oss passerar ? Det kändes som hon va irriterad när vi gick förbi.

Någon behöver uppfostra din hund. Tiken tänker inte ta skit från din hund. Om du inte uppfostrar den kommer hon att göra det. Så funkar det med hundar.

Ta ansvar för situationen och uppfostra din hund innan du träffar andra.

Jag skulle vilja inflika att över lag det största problemet vid hundmöten är att man släpper fokus på hur sin egen hund beter sig och lägger all fokus på mötande hunden.
Jag har själv hund som gav problem och obehagliga situationer vid möten, så till den grad att det tillslut alltid spårade ur. Idag inser jag att det redan från början var min egen hund som provicerade fram problemen vid möten men jag var för ofokuserad på min egen hund för att se det.
När jag väl började jobba på det riktigt, riktigt aktivt gick det bättre. Tyvärr var hon då redan två år och en hel del av beteendet redan väl befäst.

Vi jobbar med hundmöten på ringträning, vi har varit en gång och då va han högljudd och skällde på alla.
I slutet på kursen lugnade han ner sig

Att en annan tik ska fostra och ev läxa upp min sötnos skrämmer (skiten ur)mig

Vad jag tänkte på som sunt hos tiken, va att hon såg oss,spolingen skällde, hon la sig ner och kom efter det fram. Hon va arg det syntes.
Jag vill inte att min unghund ska träffa en orättvis surkärring. Alla äldre damer är inte förnuftiga.

Vi va inne på tikens revir/gård

För att din hund är en slyngel i hennes ögon, helt normalt.
För att hon är tik som har det i sina gener.
För att ni var på hennes revir.
För att din hund betedde sig mot henne.
Varför skulle hon acceptera det?

Som uppfödare tycker jag att denna tik betedde sig mycket exemplariskt mot en gapig valp.
Det är naturens gång och helt normalt även om du som människa har andra referenser. Men då bygger du dom på om det var människor det handlade om.

Att en annan tik ska fostra och ev läxa upp min sötnos skrämmer (skiten ur)mig

Det ska hon inte - men det kommer att hända om du inte tar tag i det (och ändå vandrar omkring med din osäkra/oförskämda hund runt andra hundar). Förr eller senare, och sannolikt förr med tanke på din hunds ålder, kommer det att smälla.

Ringträning ger kanske inte bästa förutsättningarna för att träna en osäker hund? Att han lugnat sig mot slutet kan bero på olika saker, inte alla av dessa är något bra.

Jag vill inte att min unghund ska träffa en orättvis surkärring. Alla äldre damer är inte förnuftiga.

Din hunds största problem är nog din inställning. För mig är det en dröm med en vettig tik som uppfostrar unghundar (och äldre) på ett bra sätt. Jag kan som människa aldrig fullt ut uppfostra så bra som en bra hund gör.

Jag saknar vår gamla tik varje dag, hon var verkligen ett föredömligt skolboksexempel på hur hunduppfostran ska gå till.

Unghunden är inte alls aggressiv och jag vill till varje pris undvika det.
Det stämmer, hunden jag tittade på va tiken, jag hade mitt fokus på henne.
Medan jag "släpade" med mig valpen.
Vi ha även träffat en annan gammal labbetik, hon gjorde på ett helt annat sätt. Hon satte sig ner med ryggen mot valpen, han gick fram nosade och sen va det lugnt. Hennes kroppsspråk va helt annorlunda, hon ville få honom att känna sig trygg.

TS....Vad för signaler gav DIN hund mot tiken och varför?
Rent spontant så känner jag att en valp på bara 5 månader ska inte ha problem med hundmöten. Sånt brukar isf komma vid könsmognad

Skriver detta med tanke på att du nämner ringträning och träning på hundmöten....

Din hunds största problem är nog din inställning. För mig är det en dröm med en vettig tik som uppfostrar unghundar (och äldre) på ett bra sätt. Jag kan som människa aldrig fullt ut uppfostra så bra som en bra hund gör.

Jag håller med om att det kan vara bra, men alla äldre tikar är inte automatiskt bra uppfostrare tyvärr. (Grannens tik försökte ha ihjäl Monster när han var liten, hon avskyr valpar och unghundar och attackerar på långt avstånd.) Ska man använda sig av den metoden gäller det att man känner hunden väl, och inte alla ägare känner sina hundar väl och ser dem med klara ögon. Vi vet ju inget om just den här tiken, att hon accepterar hundar på gården betyder inte nödvändigtvis att hon har rätt bithämningar när hon väl går igång, tex...

Han är ju bara 5 månader, han har knappt varit ute på promenader.
Nu har han vant sig vid bilar och människor vi möter och han är lugn med dessa möten.
På ringträningen är det många hundar i olika åldrar och storlek.
Alla som är där känner sina hundar och det har funkat jättebra när dom har hälsat.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 885
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka