Larver i hovarna (sett i tv-program) ”trast” = strålröta?

Ang kratsa vid/på strålen... Hästen går med sina hundratals kilo på strålen på grusväg. Det bör vara omöjligt att kratsa sönder hästen genom att enbart skrapa rent med handkraft i skrymslen och vrår.
Precis. Det där att man inte ska kratsa strålen är något man säger till nybörjare för att de inte ska få för sig att strålen är något som ska tas bort (jag hade en elev med en bonnastark pappa som faktiskt försökte, det blev inte bra :() utan att de ska bli medvetna om att strålen är där och ska vara där.

Ska kanske tillägga att med "kratsa strålen" menar jag kratsa ur strålfåran. Själva strålen har jag aldrig gjort något med!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 545
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 798
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar