"Larma" öppen altandörr

MissFideli

Trådstartare
Sommartid sover jag gärna med öppen altandörr. Så pass öppen att katterna kan gå in och ut, så kanske 1,5-2 dm.
Har pratat med larmbolag som säger att det inte funkar, så har ni nått tips på hur man kan lösa det annars? Det behöver inte vara med kamera och grejer eftersom jag är hemma, utan siren räcker.

Tips?

Sv: "Larma" öppen altandörr

Men vad hjälper det med en siren om det kommer in en bov? Du tänker att boven ska bli skrämd av ljudet och fly?

Annars kanske ställa en burk med något skramligt i, på sniskan uppe på dörren så om den öppnas så ramlar burken ned med stort oväsen som följd. Vill inte ens föreställa mig hur katterna reagerar på något sådant, bara.

Kan du inte sätta en säkerhetskedja på den då? Naturligtvis tar man sig lätt in med en bultsax ändå men det blir åtminstone svårare.

Har pratat med larmbolag som säger att det inte funkar, så har ni nått tips på hur man kan lösa det annars?
Det första jag tänker på är att ta upp ett hål i altandörren och montera en kattlucka.

Annars kan du egentligen använda vilken typ som helst av inbrottslarm med vanlig magnetbrytare för dörr/dörrkarm, du behöver bara montera brytaren och magneten lagom långt från gångjärnen på dörren.
I normalfallet monterar man ju brytaren så långt från gångjärnen som möjligt, ute vid handtagsänden av dörren, så att brytaren aktiveras så fort dörren öppnas bara någon cm. Men ju längre in mot gångjärnen du monterar brytaren, desto mer kommer dörren att kunna öppnas innan brytaren aktiveras. Det är ingen helt exakt vetenskap och noggrannheten för hur stor dörröppning som tillåts kommer inte att vara på millimeternivå, men jag tror nog att du kan få till en lagom stor kattglipa innan brytaren aktiveras.

(Däremot blir det förstås en helt förkastlig lösning ur ren säkerhetssynpunkt eftersom både brytare och magnet kommer att vara åtkomliga utifrån för en eventuell inkräktare, men det kommer man nog inte ifrån.)

En annan lösning kanske kan vara en enkel variant av optisk entreklocka av samma typ som brukar användas i butiker. Diskret monterad på lagom katt-fri höjd blir det en enkel om än inte så heltäckande lösning. :)

Tanken är väl att jag ska vakna och det tror jag inte jag gör av att nån klipper en kedja.

Ja, eller snarare kanske väcka mig. Kommer jag ut i rummet så lär tjuven inte blir kvar.

Usch det skulle jag aldrig vågat. Tänk om det kommer in någon påtänd typ som inte är rädd för någonting. Har du ordentliga tillhyggen?

Det enda jag kan tänka mig är någon form av IR stråle (googlade som hastigast, det heter visst IR-barriär på fackspråk) kopplat till larmet på en höjd som katterna inte riskerar att bryta, tex 1,50. Men tänk på att du lär förmodligen inte får ut något på försäkringen om du har en öppen dörr och får inbrott. Finns det förresten inte såna som man använder till småbutiker, ibland pinglar det ju när man går in?

Senast ändrad:

kl

Sensorer med larm vore kanske nåt?

Vaknar du lätt av din mobiltelefon? Vet att det ska finnas rörelsedetektorer som man kan montera och så går ett larm till mobilen..det som dock är nackdelen där är att de kan lösa ut av lite allt möjligt..ex en fågel

Min svärfar/mor har en inglasning framför ytterdörren och sommartid står dörren öppen. De har en kamera med sensor där inne och nattetid går ett larm ifall någon entrar inglasningen.

Någon typ av sensor med brytning ska man kunna ordna, ett snöre med magnet är också ett till förslag, som när det bryts utlöser larm.

I övrigt tror jag dock att man inte kan räkna med backup från något vaktbolag om det står öppet då man till hemmalarm inte ens får ha fönstrena öppna..Men egna hemmalösningar borde inte vara omöjligt att ordna men att man då får tänka på att kanske försäkringar osv knappast gäller om nu någon lyckas göra inbrott..

Senast ändrad:

Ja, jag fundrar på nått med snöre. Förstår att ingen försäkring gäller och dörren står ju inte öppen när jag är borta. Jag har inget av värde här hemma heller, det enda möjligtvis datorn. Så det är inga enorma summor det handlar om.

Jag vet att på ett ställe jag jobbat fanns det en "lång" IR-deckare den satt över ett helt fönster på insidan, så den var någon meter bred och hade Ir däremellan, larmade om någon bröt det. Vet dock inte vad det kostar, men borde gå att sätta i överdelen av dörren? Kanske inte så snyggt dock...

Googla på reselarm. Finns olika modeller.

Clas Ohlson har en fotocell med maxavstånd 6 meter, bör väl funka?

Senast ändrad:

Ja, jag fundrar på nått med snöre. Förstår att ingen försäkring gäller och dörren står ju inte öppen när jag är borta. Jag har inget av värde här hemma heller, det enda möjligtvis datorn. Så det är inga enorma summor det handlar om.

Katterna är väl värdefulla?

En inkräktare kan förstöra hur mycket som helst.

Självklart kan en inkräktare förstöra hur mycket som helst. Men hur många stannar kvar och förstör när lägenhetsinnehavaren står och tittar på? Jag sover dessutom med mobilen bredvid, så det går fort att ringa 112.
Självklart är katterna värdefulla, men hur ofta stjäls det katter?

Det finns så många knäppa typer så den risken är nog inte försumbar och på den tiden det tar innan hjälp anländer kan det hända mycket. Kan ju även vara en kattplågare och även om inte katterna skadas så kan de bli ordentligt skrämda för ett bra tag framåt.

Sorry att jag låter som värsta krösamajan men det är en risk.

Det finns ju överfallslarm med en sprint som dras ur och börjar tjuta. Tänker mig att man kan fästa sprinten i dörren på något sätt och dosan i väggen, och om dörren öppnas dras sprinten ur... men jag vet inte om det funkar. De är ganska billiga, finns på typ Clas Ohlssons.

Tror du verkligen att en kartlägger går in i någons hem för att hämta en katt för att hen ser att en altandörr står på glänt? När de bara är att "plocka" en random katt på gatan?
Känns lite väl långsökt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 715
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar