Larm på sadelkammaren?

P

prallan

Med alla sadelstölder som härjar, verkar larm vara effektivast att hålla bort tjuvarna. Vad har ni för larm? Signal till den som bor närmast/stallansvarig? Larmcentral? Att ljuset tänds? Eller annat? Vad är kostnaden? Är det en engångskostnad eller typ abonnemang?
 
Vi har securitaslarm så de åker ut vid larm. Kostar förutom själva larmpaketet och diverse extra tillbehör 259 kr/månad. Har sensor i stallet så larmet går såfort någon visar sig i dörröppningen. Vi bor 5 meter från stallet så det är samma larm som i huset och garaget.
 
Larm som ljudlöst SMS:ar och ringer upp, till stallägarna (som bor på plats) och till mig (som bor några minuter bort med bil). Kontantkort, inga abonnemangskostnader men man får förstås hålla koll på saldot. Själva larmet är ett Jablotron Azor, kostar i storleksordningen 4000 kr för ett grundpaket med centralenhet, en dörrbrytare, en rörelsedetektor, en manöverknapp, och några nyckeldonglar. Det finns billigare larm, men i väldigt stor utsträckning får man vad man betalar för även där. :up:
 
Jag har löst det hela utan larm men då helt ok för försäkringsbolaget.

Vi har järngaller för fönstrena som ser ut som spröjs. Det mesta som går att få ut genom dem är träns och borstar.

Sedan har mannen svetsat ihop en grind för dörren som alltid är låst när vi inte är hemma, med godkänt lås (riktigt dörrlås). Nyckeln är välgömd.
 
En liten varning när det gäller larm som låter; en del tjuter något HELVETISKT, jag lyckades få igång mammas en gång och är innerligt glad att hundarna var kvar i bilen - det räckte med att jag fick total panik av ljudet.
Med tanke på att sadelkammare i princip alltid ligger intill stallet så välj i så fall ett larm med lite lägre ljudvolym...
 
Med alla sadelstölder som härjar, verkar larm vara effektivast att hålla bort tjuvarna. Vad har ni för larm? Signal till den som bor närmast/stallansvarig? Larmcentral? Att ljuset tänds? Eller annat? Vad är kostnaden? Är det en engångskostnad eller typ abonnemang?


Vi har Verisure med kamera övervakning o rök detektor i den delen. Det är enklast att kolla på https://www.verisure.se/landingpages/cro.html?gclid=CKyt75b-ps0CFQv4cgodIgIFpQ
Nu finns inga sadlar eller selar längre hos mig men det är otrevligt om någon bryter sig in. Men om då finns den/ de på bild med 12 mgpxlar som bevis. med utryckning och larmcentral som ringer upp.
 
Rökdetektor? Mot brand alltså? Eller menar du rörelsedetektor?
Vi har en kamera som startar när man öppnar dörr/fönster dvs man bryter en krets och inte larmar av och en rökdetektor som larmar vid brand,rök och då kan man se med kamerans bilder om det finns rök. Finns det rök larmas räddningstjänsten. Lika dant i vår bostad. Det är kopplat till Securitas larmcentral.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 395
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 748
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp