Larm i stallet

Ramona

Trådstartare
Vad ar det basta larmet i stallet? Det maste val vara ett tystlarm av nagot slag. Eftersom hastarna ar inne i stallet, sa kan man ju inte ha ett rorselse-larm, for da gar det ju av nar en hast ror sej, utan det maste enbart vara pa dorrar och fonster. Men tyst, sa att inte hastarna far panik nar det borjar tjuta.
Ni som har larm, vad har ni for larm i stallet?

Varfor jag undrar ar for att en nara van i mellersta Sverige precis har blivit ranad. Familjen var ute pa kvallen, sa ingen var pa garden. Nar de kommer hem ar huset helt orort, men stallet ar rensat pa precis ALLTING. Sadlar, trans, extra bett, schabrak, tacken som hangde pa tork....de tog till och med de tacken som satt pa hastarna i stallet!!! :mad: :confused:
Jag tankte pa hur det ar har pa Irland. Vi har aldrig haft nagonting liknande i varat stall, men det finns stall inte sa langt fran oss som blivit ranade, men da har de tagit sadlar och dyrare tacken. Inte hovkratsar och bandage!!
Dessutom har det varit flera andra forsok runt omkring. Vet inte varfor de inte varit har annu....antar att vi inte har tillrackligt bra grejer!! :o

Sv: Larm i stallet

Ett larm vid dörrar och fönster fungera ju, det kan ju även vara bra om hästarna lyckas ta sig ut ur boxarna... Det beror lite på hur det ser ut i stallet men det går även att ha ett rörelse larm bara på stallgången. Man kan sätta upp en siren på taket som visserligen hörs men inte hysteriskt, det finns många alternativ, det finns ju även uppringande larm, dvs ringer upp ett bestämt telefon nummer.
Om man bara vill ha till tex selkammaren så finns det larm som sitter i själva dörren, och bryts när man vrider om nyckeln, väldigt enkelt om man är flera som utnyttjar lokalen.

Det är inte roligt att bli bestulna på sina saker, fast det värsta jag har varit med om var en tjej som hade sin häst i vårat stall och när hon flyttade så tog hon med sig allas täcken... Hon åkte dock dit pga att en del var hemsydda av en tjejs mamma och inte gick att ta miste på... Men hon hade hunnit sålt en del redan och de kunde vi inte bevisa...

Bästa tycker jag är ett larm kopplat till dörrar och fönster som telefonlarmar utvalda personer, t ex stallägaren och 'vaktbolaget' (securitas etc).

Vet de som desstutom har visuellt larm, dvs det börjar flasha lampor när larmet går, de jag har sett har flashat på utsidan av stallet eller i sadelkammare etc, men det ger en signal till tjuvarna att nu har ett larm gått, och så ger det en signal till grannar/förbipasserande att något inte är som det ska utan nu har larmet gått.

Men tyst larm som larmar via telefon till vaktbolaget/polisen och utvalda personer ( t ex stallägare och någon till) är ju som klippt och skuret för stall. Sen om man vill tala om för tjuvarna att larmet gått med är ju en smaksak, men då fungerar ljuslarm bra.

Stallhund/gårdshund är rätt bra med, och ordentliga lås.

(Säger hon utan larmat stall..)

Sen, oturen kan ju vara framme äöven med larm, så STÖLDMÄRK gärna alla sadlar, i England vet jag man målar postnummer eller hästens frysmärkningsnummer i stora (fula) bokstäver på täckena också, för att avskräcka stöld. Ser ju INTE vackert ut mwn just därför villd e inte stjäla.

Jag märker mina sadlar med personnummer, man kan låna en sådan där typ gravyrmaskin hos polisen, som man kan gravera/ritsa in saker med. Fungerar även på läder. Osynligast blir det ju om man märker den under kåpan, synligast (men fulast) om man märker på bakvalvet. Men märker man på bakvalvet ska man nog vara säker på att mana ldrig ska sälja den. Jag märker under kåpan och på underliggande kloss/ar. Och säljer man sadeln så skickar man helt enkelt med ett kvitto och så får nästa ägare 'stå ut' med att den är märkt med mitt personnummer (aldrig mött annat än tacksamhet för att sadeln är märkt dock när jag sålt märkta sadlar). Och så glöm inte klisteretiketterna om att här är stöldskyddsmärkta saker. Man KAN chippa en sadel med men det är dyrare och dessutom osynlig (vilket estetiskt är en fördel men i övrigt en nackdel)

Det beror helt på vad man vill ha och vad det får kosta samt vad det ska larma för. Inbrott, brand, överfall eller trygghetslarm.
Ett skalskydd är inte svårt att sätta upp. Det innebär att man har någon typ av detektor på alla fänster och dörrar. Att ha rörelselarm i stallgången går också, men tänk på att t ex en katt eller råtta kan ibland lösa larmet.
Billigaste och enklaste formen är rörelsedeckare och en siren som tjuter. Det kan man få för någon tusenlapp beroende på hur många deckare som behövs och hur långa kablar det går åt. Finns att köpa i en del hobbyaffärer för självmontage, gjort på nån timme om man inte har tummen mitt i handen.
Säkraste är ett kombinerat skal och rörelselarm, kan även kombineras med t ex brandlarm. Som sedan är kopplat på egen strömförsörjning och linje till en larmcentral där man då också har utryckning vid behov. Men det är ju en helt annan kostnad då är vi uppe i minst femsiffriga belopp och med tillkommande månadskostnader dessutom.

Vissa försäkringsbolag har bra erbjudande till sina kunder på lite olika larmsystem. Även de flesta större vaktbolagen har larmpaket för privatpersoner till bra priser. Det man ska tänka på är att om man vill ha ett bra larm så kan telefon uppringning från larmet vara ett ganska dåligt alternativ. Vid t ex strömavbrott kan även telefonen bli utslagen och är tjuven verkligen intresserad av att ta sig är det systemet ganska lätt att sätta ur spel. Kan ge ägaren en falsk trygghet av att ha larm som när det gäller kan vara värdelöst.

Alexandra_W skrev:
Men märker man på bakvalvet ska man nog vara säker på att mana ldrig ska sälja den.

Markning av sadlar brukar sallan hjalpa, da de flesta sadlar faktiskt skickas utomlands. Inte den enstaka sadeln som stjals pa en tavlingsplats, men dessa rejder pa hela stallets grejer!!

Att marka bakvalvet ar ju inte sa svart att bli av med, ga till en sadelmakare och be den personen byta ladret i sitsen, da tar du ju bort markningen ocksa. Kostar inte speciellt mycket.

Ar det bara vara irlandska vakt-bolag som ar sa dyra??
Jag fick en offert idag pa 249 euro i manaden. Installationen skulle kosta runt 1000 euro. Pa ett par ar blir det ju mer pengar i forsakring an vad man har grejer i sadelkammaren!!
Hur mycket kan man ha i sadelkammaren egentligen?? Jag satt och raknade pa det mesta av varde och kom upp till en siffra pa ca 50.000:- svenska kronor.

Valjer jag att skaffa detta larmet sa har jag ju inom 2 ar betalat for helt nya grejer.
Ar det vart att skaffa larm om man inte har 100 markessadlar och dyra tacken.

Man kan ha rörelselarm även i stall.
Det går ju att placera dem så de "siktar" på dörren/dörrarna, och då går ju larmet bara om ngn är precis vid dörren eller går in i stallet.

Dessutom så avskräcker ju även upplysningen om att stallet är larmat en hel del.

Vi har larm i sadelkammaren. Det är en dörrkontakt så larmet går om man öppnar dörren utan att stänga av larmet först. Srenen sitter inne i huset. Om larmet skulle gå så ringer vaktbolaget upp oss, och svarar vi inte så skickas en väktare ut. Jag tycker det känns tryggt eftersom vi i perioder inte är hemma på några dagar pga tävlingar o likn. Den exakta kostnaden för stallets larm har jag inte eftersom det bara är en del av ett larmpaket då vi har alla gårdens fastigheter larmade, men jag skulle gissa att det ligger någonstans mellan ett och två hundra i månaden. Visst blir det dyrt i längden, men jag behöver utrustningen i sadelkammaren för att kunna jobba, så blir den stulen blir det svårt att jobba och vi får gå hungriga... Sen får man ju billigare försäkring om man har larm.

Nä det är dyrt i Sverge också om man ska ha ett bra larm kopplat till en larmcentral. Det var de jag skrev om för minst fem siffriga belopp + månadsavgift + utryckningskostnad per timme. Så priset beror ju helt på vilken klass man vill ha på sitt larm, även i Sverige.

Usch ja! Det är verkligen inte roligt att få sin sadelkammare länsad... :mad: Hade själv inbrott för ca. 1½ år sedan. De tog allt! O jag menar allt! Allt ifrån selar och sadlar till gamla söndriga täcken och slitna borstar.
Försäkringssumman man får ut efteråt täcker inte ens hälften av allt man har samlat på sig genom åren. Efteråt ångrar man sig att man inte hade lagt ner pengar på ett ordentligt larm.
Tjuvarna e inte lite fräcka heller...de tog tom min farsas säkert 200 kg cementblandare. E man inte trött innan blir man det då :(

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 960
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 372
Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka