Sv: Lära unghästar att hoppa terränghinder
haha sådär gör min med! såfort det ligger en liten pinne på marken ska det minsann hoppas och efteråt är blir det bock och brall, full fart och "herrejösses vad kul det där var matte!"
om du har som mål att tävla/träna fälttävlan så är det superbra att börja bygga upp dom ute i skogen,
jag har nästan bara ridit ut på min häst och börjat alla nya moment (flytta, rygga, böja) ute när framåtbjudningen är som bäst.. först nu kommer jag börja "ordentligt" med lydnad/finhjälper/dressyr i paddock och ridhus.
hos mig finns det bara nåt enstaka litet dike att hoppa över när man sitter på hästen och första gången jag skulle ta mig över hade vi en draghäst.. hon kikade en hel del och tog ett stort skutt, efter det har vi hoppat själva och det har gått super.. vid dom lite större dikena finns det inte så långa landningsbanor som vi behöver
så dom brukar hon få hoppa utan mig på ryggen när vi är på promenad, gör så du med och känn av vad hästen tycker, är det ingen grej alls för den så kan du lika gärna sitta på. diken finns ju i princip överallt och är inte särskilt svårt att vänja hästen vid.. ett tips kan ju vara att gå nära vattenfyllda diken när du är ute och rider, jämnsmed om du förstår? ju mindre läskigt det blir så går du ett par dm närmre. så brukar jag vänja/visa dem alla hinder och tycker det fungerar mycket bättre än att gå rakt fram och sen backa/vända bort.
mer än så behöver du nästan inte göra med en 3åring tycker jag, ha kul och bygg upp ett förtroende bara, då brukar resten komma som den naturligaste saken i världen.