Lära unghästar att hoppa terränghinder

Zephira

Trådstartare
Hej alla fälttävlansexperter!

Jag skulle så gärna vilja lära min unghäst att så småningom hoppa allt som kommer i vår väg vad gäller terränghinder. Men hur gör ni när ni lär in nya hinder? Låter en äldre häst gå före eller bara ger er ut och hoppar på det som finns?

Jättekul om ni ville dela med er hur ni lärt in terränghoppning hos era unghästar och när ni började ungefär. :)

Sv: Lära unghästar att hoppa terränghinder

Va?!! Ingen som hoppar in sina hästar från scratch??

Kanske bäst att gå en fälttävlanskus då antar jag...

Joodå.. :)
Jag köpte min tjej när hon var 8 månader, idag är hon 4.. Har vart ute och promenerat med henne från början nästan, hoppat över diken & stockar, gått i vatten m.m. Jobbat på att bygga upp ett förtroende.
Stockar och sånt ute i skogen hoppar hon utan problem, tycker det är jäääätteroligt. Har inte testat så mycket mer än så ännu men det är väl dags för det nu och kommer börja rida för tränare, ev ha draghäst på vissa hinder om det skulle behövas.. Men har hästen förtroende för dig brukar det inte vara nåt problem. Är ju som med banhoppning, börja med att bara ha kul, hoppa låga enkla hinder och bygg upp hästens självförtroende, de flesta hästar brukar ju tycka terrenghoppning är skitkul och hoppar mer än gärna! :)
Gå en kurs är en väldigt bra ide i vilket fall tycker jag :)
Hur länge har du haft den och hur är den i ridning och temprament?

Jag rider inte fälttävlan direkt men har fälttävlanskortet och tycker terränghoppning är störtkul :p

Jag brukar börja med unghästarna i skogen, lära dem lyfta ben och hoppa naturliga pinnar, diken och stockar - allt som finns i dess väg!
Sedan fortsätter jag med små terränghinder, har några hemma, huvudsaken tycker jag är inte höjden utan att de har framåtbjudning och inte skyggar för småsaker. Att de tycker första gångerna är konstiga är helt OK.

Sen är det bara att öva och öva :) Åk på träningar, bygg egna små hinder och gör dem lite "skräckinjagande" :)

Hej,

Vad kul att höra! Jag anade att det skulle vara på det viset men man vill ju vara säker så att man inte gör något dumt.
Hästen är bebis än så länge, bara tre år och har precis lärt sig de grundläggande hjälperna men han är superpigg ute i naturen och häromdagen när vi var ute och red i skogen så låg det en stock över marken som jag trodde han skulle kliva över men i sista minuten så bestämde han sig för att "här ska minsann hoppas!" så han skuttade över och blev minst sagt pigg av upplevelsen... :laugh:
Så nu vill man ju hålla liv i framåtandan men utan att det går för fort fram och han blir överbelastad. Vi rider ut ganska mycket nu för att han ska få vänja sig vid saker och ting.
Är t.ex att gå över diken till att börja med en bra övning eller vad tycker du?
På lördag ska jag och två andra i stallet ut på en långtur i skog och mark, där kanske det dyker upp några tillfällen.

Det som är styrande i dagsläget är ju att få upp konditionen på honom utan att för den sakens skull trötta ut honom. Men det är ju som vanligt att ett 15 minuters pass i paddocken är mer tröttande än en halvtimmes ritt i skogen, där är han knappt ens trött när vi kommer tillbaka. :)

Gå över diken och stockar etc är inte ens något jag ser som "träning" utan det finns helt naturligt i min och hästarnas miljö. Det är i stort sett minst ett dike och lite annat gott och blandat inbakat i alla turer. Jag brukar i stort sett alltid välja krångligaste vägen om det är ett vägskäl som leder till samma ställe dit vi ska. Diken, vattensamlingar, stockar, branta stigningar, berg...hurra!!! Mina hästar är säkra på foten som bergsgetter ;)

haha sådär gör min med! såfort det ligger en liten pinne på marken ska det minsann hoppas och efteråt är blir det bock och brall, full fart och "herrejösses vad kul det där var matte!" :love:
om du har som mål att tävla/träna fälttävlan så är det superbra att börja bygga upp dom ute i skogen,
jag har nästan bara ridit ut på min häst och börjat alla nya moment (flytta, rygga, böja) ute när framåtbjudningen är som bäst.. först nu kommer jag börja "ordentligt" med lydnad/finhjälper/dressyr i paddock och ridhus.
hos mig finns det bara nåt enstaka litet dike att hoppa över när man sitter på hästen och första gången jag skulle ta mig över hade vi en draghäst.. hon kikade en hel del och tog ett stort skutt, efter det har vi hoppat själva och det har gått super.. vid dom lite större dikena finns det inte så långa landningsbanor som vi behöver :angel: så dom brukar hon få hoppa utan mig på ryggen när vi är på promenad, gör så du med och känn av vad hästen tycker, är det ingen grej alls för den så kan du lika gärna sitta på. diken finns ju i princip överallt och är inte särskilt svårt att vänja hästen vid.. ett tips kan ju vara att gå nära vattenfyllda diken när du är ute och rider, jämnsmed om du förstår? ju mindre läskigt det blir så går du ett par dm närmre. så brukar jag vänja/visa dem alla hinder och tycker det fungerar mycket bättre än att gå rakt fram och sen backa/vända bort.
mer än så behöver du nästan inte göra med en 3åring tycker jag, ha kul och bygg upp ett förtroende bara, då brukar resten komma som den naturligaste saken i världen. :)

Alla hästar jag tagit med ut i terrängen har redan kunnat hoppa terränghinder av enklare modell, typ stockar, diken, vada i vatten och upphopp/nedhopp, det har jag inte behövt lära dem. De har ju forcerat liknande 'hinder' ute i hagen samt som unghästar när vi ridit in genom att rida runt i skogen tillsammans med en stabil äldre häst.

Sen när vi blir lite mer avancerade och kommit till lite mer typade hinder som gravar, trappor, nedhopp i vatten, uthopp, diverse kombinationer osv så har vi satt en rutinerad häst framför som visar hur det går till och håller ett lämpligt tempo. Det har fungerat utmärkt för mina hästar. Det viktiga är att hålla en lagom svårighetsnivå så att hästen behåller förtroendet för ryttaren och tycker att det är stenkul hela tiden.

Vilka fina tips från er alla!
Tusen tack!! :laugh:

Om någon har fler tips så skriv på i tråden bara. :)

hej jag har aldrig hoppat terräng hinder men vill gärna börja, brevid mitt stall finns det en skog som jag får rida i , men om jag inte vill rida på en 90 väg i 2 km så finns det ingen väg dit förutom att ta sig över 3 fält och 2 stengärden. min häst har bara hoppat banhoppning 1,30 och inget fast (så vitt jag vet). hur ska jag och min häst lära oss hoppa stengärden???? vill jätte gärna rida i skog!!!

Senast ändrad:

Jag tycker det verkar som en mycket dum ide, rent spontant. Stengärdsgårdar brukar ofta vara i dåligt skick och inte alls lämpa sig för hoppning. Är det inte små söta murar tycker jag också att det verkar dumt att ge sig på att börja hoppa murar utan att ha någon riktig träning på fasta hinder först. Gärdena har ju nästan garanterat en öppning eller grind någonstans. Man har ju mycket sällan gärden om man inte kommer in med traktor på dem någonstans! Använd grinden - om du nu fått ok från markägaren att rida på gärdet så klart.

Men om du nu ändå envisas. Ta reda på om du får rida på fälten och om det är ok att hoppa över stengärdsgårdarna först. När du fått grönt ljus från markägaren går du dit till fots och inspekterar om det verkligen går att hoppa dem på ett säkert sätt, att marken framför och bakom är fast, jämn och bra, att muren har en form som gör att den är inbjudande för hästen att hoppa, att det inte ligger taggtråd, pinnar eller liknande runt som hästen kan fastna i eller skada sig på, och att den inte är för hög eller för bred osv. När du säkerställt att muren är ett bra hinder för dig och din häst så är det bästa att spänna en erfaren häst framför. Ni kan också exempelvis sätta upp en oxer med bommar 'runt' muren inklusive markbom för att göra ett hinder som ni båda lättare kan relatera till samt ge lite marginal till den fasta delen av hindret.

Senast ändrad:

ja det finns en öppning men den är in till skogen, och det är ett stengärde utan öppning mellan mig och skogen, se bild. och den enda vägen in i skogen om man inte hoppar över stengärdet, är en j**la lång omväg. eller in genom en gård med kor. (min häst har ko skräck så jag rider inte gärna i närheten av några)
det är inte så högt eller brett stengärde, men jag får nog möblera om bland stenarna och lägga dit en vit bjälke så att hästen set det som ett hinder. bra ide med mark bommen^^! det finns inga ridvägar där jag bor. men om man kommer över ngt gärde så finns det hur mycket som hellst!!!
här är bild på hur man kan ta sig till skogen,
viewpiclarge.htm
viewpiclarge.htm

Min ena häst har fruktansvärd koskräck, men jag skulle ändå välja att gå igenom kogården fast till fots. Bra träning för både mig och häst.

Ang. hoppa in unghästar så gör jag som alla andra, låga höjder och draghjälp. Om nånting är extra läskigt så med lite ensvishet och mycket tållamod brukar det gå bra. Ex. skulle passera ett kärr i våras, riktade in hästarna och väntade. Bit för bit närmade vi oss det superläskiga kärret och så med ett par lååånga travsteg så tog vi oss över. Vi gick över 1 gång första gången, 3 gånger andra och tredje ritten som vi passerade. Nu går min häst utan problem ut i vilket kärr som helst.
Obs! Jag rider inte medvetet runt i kärr, men man vet aldrig hur väder och vind påverkar marken ute i skogen.

Vi har också några stengärdsgårdar i skogen där vi brukar rida. De är rasade på vissa ställen och där har vi klivit över förut. Men om vi rensar bort omkringliggande stenar så att det är rent framför och bakom så kanske vi också kan skutta över.
Har en läromästare i stallet, fälttävlansdam som inte är rädd för något och hoppar över det som går att hoppa över, som kanske skulle kunna visa vägen...

Får prova lite försiktigt någon gång nästa vecka eller så. Nu ser vi mest fram emot vår långritt på lördag med de andra hästarna och ryttarna. :)

min hast börjar skena och få panik om hon ser en ko på 1 km;s håll. så jag går inte igenom ko gården förrens de är inne för vintern, och jag rider inte gärna på 70 vägen då min häst inte är 100% trafiksäker men ska testa ngn gång om jag kan dra med mig en häst till. ett tag hade vi planer på att ta ner en del av stengärdet, men det är för stora stenar för att ta själv.

Men hur gör ni när ni lär in nya hinder?
Jag brukar visa unghästarna vad det är vi ska hoppa först. Skrittar fram till hindret och om hästen vill nosa på hindret så får den det.

Sen tar jag ca 5-10 språng ansats där jag driver på i normal ton och hoppar hindret.

Jag gör inga konstigheter av det hela.

Jag brukar visa unghästarna vad det är vi ska hoppa först. Skrittar fram till hindret och om hästen vill nosa på hindret så får den det.

Sen tar jag ca 5-10 språng ansats där jag driver på i normal ton och hoppar hindret.

Jag gör inga konstigheter av det hela.

Det låter ju vettigt, om man dessutom har draghjälp så kan det ju knappast bli problem! :)

Tack för tipset.

jag har gjort likadant, först tittat sen bara galopperat över.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
965
Senast: Kakis
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 427
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar