skuggi
Trådstartare
Har sökt men jag hittar inte svar på min fråga..
Jag har köpt en treårig islandskorsning för ca en månad sedan.
Han är uppväxt på lösdrift och i stor flock med blandade åldrar, har bott på samma ställe hela tiden. Är bara grundhanterad, riden på ett par gånger för typ ett halvår sedan.
När vi var där och tittade på honom hade vi ut honom ensam på ridbanan och det var inga problem, han är lätt att leda och följer gärna. Det gick bra att lämna honom ensam i boxen, fast då var det nog någon annan häst kvar i stallet också. I transporten hem stod han själv, inga problem.
Just nu har vi två ridhästar hemma, men vi håller på att sälja den ena.
Det jag nu funderar på är hur jag bäst tränar honom att vara ensam i hagen?
Är det för tidigt att börja? Med tanke på att han kom för en månad sedan.
Ska man börja med att ta ut honom själv eller är det bättre att gå ut med de andra?
Ger det någon träning att man tar ut den ena hästen och lämnar den andra kvar?
Vi har testat att ta ut båda hästarna och då vart han ju rätt upprörd och gick tillslut genom stängslet
Det var visserligen mörkt ute, dumt att börja träna i mörker så det ska vi inte göra mer.
Är det bättre att binda honom i lösdriften?
Är det bättre att stänga in honom lös i lösdriften?
Tja, hur har ni gjort?
Jag har köpt en treårig islandskorsning för ca en månad sedan.
Han är uppväxt på lösdrift och i stor flock med blandade åldrar, har bott på samma ställe hela tiden. Är bara grundhanterad, riden på ett par gånger för typ ett halvår sedan.
När vi var där och tittade på honom hade vi ut honom ensam på ridbanan och det var inga problem, han är lätt att leda och följer gärna. Det gick bra att lämna honom ensam i boxen, fast då var det nog någon annan häst kvar i stallet också. I transporten hem stod han själv, inga problem.
Just nu har vi två ridhästar hemma, men vi håller på att sälja den ena.
Det jag nu funderar på är hur jag bäst tränar honom att vara ensam i hagen?
Är det för tidigt att börja? Med tanke på att han kom för en månad sedan.
Ska man börja med att ta ut honom själv eller är det bättre att gå ut med de andra?
Ger det någon träning att man tar ut den ena hästen och lämnar den andra kvar?
Vi har testat att ta ut båda hästarna och då vart han ju rätt upprörd och gick tillslut genom stängslet
Är det bättre att binda honom i lösdriften?
Är det bättre att stänga in honom lös i lösdriften?
Tja, hur har ni gjort?