Lära sina barn och rida?

M

marie ireholt

Jag började med NH och western för 5 år sedan.Det har lärt mig mycket och jag har fått en helt ny bild av hur hästen fungerar.Jag märkte även hur lite jag hade fått lära mig av ridskolan när jag var barn.
Jag har nu själv 3 barn.Födda 01,03,05.Pojken som är äldst har börjat plocka mycket med mitt welshsto.Ta in och ut från hagen,borstar-kratsar hovarna på henne,rider,håller i tömmarna när vi kör med sulkyn.
Det svåra för mig är att han inte ger efter med en gång vilket gör att welshen kan bli lite frustrerad.Jag har tränat upp känsligheten bra på alla mina hästar.Det är inte lätt för ett barn att ge efter lika fort.
Hur lär man sina barn bäst att rida?
Vill inte sätta dom på en vanlig ridskola som kostar massor för att "åka" häst.
Tackam för råd!

Sv: Lära sina barn och rida?

Det bästa är väl att låta barnen få rida för en instruktör. Då lär de ju sig rätt från början. Jag red för hästägare utan utbildning när jag var liten och inget ont om dom men jag fick lära om helt från början när jag började rida som vuxen. Grundläggande saker som att svänga, stanna, starta osv hade de lärt mig helt galet.

Låt barnet gå på ridskola kanske ett år eller så, för att lära sig grunderna, balansen, och det teoretiska (man har ju faktiskt ibland teori) Och ibland får man ju mocka, sadla, sätta ihop träns, borsta mm. Sen så är det ju viktigt att barnet tycker det är roligt, vilket han kanske tycker om han får träffa andra barn på ridksolan som har samma intresse.

Men det gäller att hitta en bra ridskola. Allt för många lär ut det där: "För att stanna - dra i tyglarna. För att gå fram - Sparka i sidorna. För att svänga - dra i ena tygeln" Mmen sånt kan du ju lära honom själv sen, även hur man hanterar hästen kan du ju lära honom.

Mina syskon har rida hemma från början. De är nu 5, 7 och 9 år. 9-åringen har kommit längst, men hon har också ridit längre än de andra. Gick iofs på ridskola en termin, men tyckte inte att det gav något. Är man bara bekväm i att lära ut, och självklart har koll på vad man gör, så ser jag det bara som en fördel om man kan utelämna ridskolan. Däremot kan man ju självklart rida för en instruktör i alla fall, men det behöver ju inte innebära en gång i veckan i en grupp.

Jag har själv aldrig gått på ridskola utan är "hemmalärd". Däremot tränar jag regelbundet för instruktörer, då det enligt mig alltid är bra att få kommentarer och coahing från någon som står på backen och är kunnig. Men det behöver inte vara en utbildad ridlärare.
Jag har också på senare år börjat undervisa andra än bara mina syskon, och alla som ridit för mig är nöjda. Håller man sig på den nivån man faktiskt är på och inte förhäver sig så ser jag inget negativt med det.

Känner du att du kan och vill lära barnen att rida själv, så gör det! Vill du inte sätta upp dem på dina egna hästar så finns det ofta ponnyer och hästar att ta på foder eller dyl. Gamla läromästare!

Lycka Till!

Men det gäller att hitta en bra ridskola. Allt för många lär ut det där: "För att stanna - dra i tyglarna. För att gå fram - Sparka i sidorna. För att svänga - dra i ena tygeln" Mmen sånt kan du ju lära honom själv sen, även hur man hanterar hästen kan du ju lära honom.

Som ovanstående sätt fick jag lära mig när jag red för privatpersoner. Gissa om det gick dåligt. När jag började rida på senare år var sådant bannlyst och fick då lära mig att rida på ett sådant sätt som de allra flesta här,förmodar jag, brukar rida. Dvs mjukt och harmoniskt där hjälperna kommer från sitsen. Nu vet jag ju inte var ts bor nånstans och hur det är med ridskolorna där hon bor. Men häromkring lär de iallafall inte ut slit och drag metoden och det finns ca 12 ridskolor i pendlingsavstånd där jag bor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 078
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Ridning Min 3,5-åring älskar att rida. Hittills har hon åkt på ett 166 cm högt halvblod, där hon har bra balans i skritt, hon kan start och...
Svar
12
· Visningar
4 207
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix