Lära sig sjunga på egen hand

iNHALE

Trådstartare
Älskar att sjunga men kan inte påstå att jag har någon vidare sångröst men har heller inte egentligen verken tid eller råd att gå på sånglektioner. Har inga ambitioner att bli en proffssångare men det kunde ju vara trevligt att kunna sjunga utan att folk får tinnitus på kuppen. Någon som lärt sig sjunga acceptabelt på egen hand?

Lite OT, men kom att tänka på att jag för något år sedan fick för mig att jag ville lära mig growla. Fanns förvånansvärt många tutorials på youtube! Det blev inte så mycket med det där, försökte intensivt en helg när jag hade tråkigt. Resulterade mest i att jag blev hes. Värt att nämna är att jag inte ens gillar metal :D

Jag har utan tvekan förbättrat min sångröst genom att jobba på det, utan att ta några lektioner.

Det jag framförallt gjort är att spela in mig själv när jag sjunger, typ med mobilen eller liknande. Då har jag testat med olika låtar, olika typer av låtar och lyssnat för att se vad som fungerar bäst för min röst. När någon låt känts passande så har jag sjungit den igen, tänkt på hur jag sjunger, lyssnat, klurat på vad som låter bra och vad som låter mindre bra, sjungit de dåliga bitarna igen men försökt sjunga dem på annat sätt, lyssnat för att kolla om det gett resultat osv.

Så har jag gjort mycket men det har också hjälpt. Jag har på något vis lärt mig hur det känns när det låter bra och går sedan mycket på känsla.

Finns säkert mer effektiva sätt, men jag har aldrig kommit mig för att tex leta efter Youtube-klipp. Brukar ha för dåligt tålamod för att titta på sådant, eller få prestationsångest.

Som redan skrivits så är YT en jättestor hjälp! Leta upp några olika uppvärmningar/teknikövningar så kan du träna lite på omfång och tekniker och lära känna din röst. Det är en bra börja iaf :) Nästa steg skulle väl vara att hitta din egna stil, vad som passar dig och vad du tycker om. Då är det alltid lättare att få det bra. T.ex så skulle det bara låta hysteriskt kul om jag skulle försöka mig på en Nicki Minaj låt medans jag med lätthet river av evanescence och nightwish :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 925
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar