Lära mig (;

J

Jallzon

Jag vill gärna lära mig lite NH, det verkar va otroligt kul & vettigt och bra att kunna! Så sant?
Min häst har dåligt med respekt och vill gärna gå före, och ibland är han jobbig och lasta...

Okej, nu låter det som jag har världens skit häst, men så är det inte, han har sina hjärnsläpp ibland och han bara skiter i allt, men han är sånn, och jag älskar honom för den han är, och vi visste knappt vad det va för nått när vi köpte honom, och det priset vi köpte honom för är han inte värd av nu riktigt. visst i hoppningen har han otroliga framgångar och kunskaper! (:
 
Sv: Lära mig (;

Jallzon skrev:
Jag vill gärna lära mig lite NH, det verkar va otroligt kul & vettigt och bra att kunna! Så sant?
Min häst har dåligt med respekt och vill gärna gå före, och ibland är han jobbig och lasta...

Okej, nu låter det som jag har världens skit häst, men så är det inte, han har sina hjärnsläpp ibland och han bara skiter i allt, men han är sånn, och jag älskar honom för den han är, och vi visste knappt vad det va för nått när vi köpte honom, och det priset vi köpte honom för är han inte värd av nu riktigt. visst i hoppningen har han otroliga framgångar och kunskaper! (:

Den bästa läraren är hästen själv.
 
Sv: Lära mig (;

Så sant.. (; Men jag vet inte riktigt hur NH funkar, men det är väl förtroende mässigt som precis allt annat är i hästvärlden? ;)
 
Sv: Lära mig (;

Jallzon skrev:
Så sant.. (; Men jag vet inte riktigt hur NH funkar, men det är väl förtroende mässigt som precis allt annat är i hästvärlden? ;)


Men okey, NH är en hel filosofi, det lär man sig inte över en dag, men jag är SÅ glad över att det finns folk som är villiga att lära sig, det är dom som kan komma långt.
Jo, allt handlar om kommunikation och förtroende, för att vinna hästen förtroende måste ni ju kunna förstå varandra och då måste DU lära dig hur varje individ fungerar. Lära dig läsa av hästen hur de känner sig, och tro det eller ej, dom har alltid något att berätta.
Det finns en bok som ger många en ny syn på hästar och hantering i största allmänhet och den heter "mannen som tar hänsyn till hästar" av Mark rashid, en otroligt bra bok, har aldrig läst något liknande och kommer nog aldrig göra det heller.
Men bara en sak som att sätta dig i hagen och studera hur hästarna kommunicerar kan ge dig jättemycket. Sen Dansa med hästar är en rätt bra bok också då man lär sig några grundläggande rörelser som man kan bygga vidare på men då måste du förstå innebörden av rörelserna.
Så är det med allt, du måste förstå varför du gör som du gör och varför hästen gör som den gör - först då kan ni lösa eventuella problem som kanske uppstår i den dagliga hanteringen.
Men allt handlar som sagt egentligen bara om att vinna förtroendet och kunna kommunicera så ni förstår varandra för annars uppstår det såklart problem, det gör det ju mellan människor som inte förstår varandra också.
Men jag är glad att du är villig att lära, DET är första steget ;) det finns gott om vettigt hästfolk i detta forum som kan ge dig guidning på vägen och ett flertal böcker ( kom ihåg att läsa mellan raderna ibland, lär behövas ) som kan hjälpa dig på vägen.
Du kommer bli förvånad när hästen väl fattar vad du försöker göra, h*n kommer nog bli helt paff och typ "nej men kolla! hon säger nånting!"
 
Sv: Lära mig (;

Å fan, kolla, du e ju från gotland! Märkte jag inte, skönt att det finns några fler gutar här på forumet*

Och just det : Det finns inga dåliga hästar - bara okunskap
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 900
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp