Lära longeras

_jeanette

Trådstartare
ja, en häst som inte är van att longeras - har ni några bra tips på hur man ska göra för att "få honom att förstå att gå runt mig".. han vill trots longeringspiska komma emot mig och förstår inte riktigt grejen..

anledningen till att jag longerar är att se lite hur han rör sig och gör det inte ofta. tömkör honom annars i skog o så

Sv: Lära longeras

be någon gå med långt grimskaft på utsidan för att hjälpa till att "visa vad du vill". eller gå med hästen på den volten du vill ha, skicka ut linan lite i taget tills den förstår att du vill att den ska gå runt dig och du står "i mitten".

be någon gå med långt grimskaft på utsidan för att hjälpa till att "visa vad du vill". eller gå med hästen på den volten du vill ha, skicka ut linan lite i taget tills den förstår att du vill att den ska gå runt dig och du står "i mitten".

tack så mkt

Om du sen inte har ngn som hjälper dig- gå fram till den o led tillbaka den till voltspåret. se till att du är lite "bakom" den-vid buken ungefär.

lättast är om du övar t r a v några ggr o sen nöjer dig.

det är alltid svårare i hö. varv iom att man oftast leder den på vä. sida. Träna att leda den även på hö. soda så går även longeringen lättare.

När jag började longera min så travade han runt mig som han skulle ett tag, och sedan kunde han "vända upp" mot mig, helt klart provocerad, frusta, stampa etc. Jag tolkade det som att han utmanade mitt ledarskap eller dyl när det började bli jobbigt ;) iaf gick jag först på starkare, snärtade med spö, eller gick emot honom men upptäckte sedan att han egentligen var väldigt känslig och blev provocerad av min, i hans ögon "hårda" drivning, så nu använder jag ett minimalistiskt kroppsspråk. Hur som så efter att vi rett ut begreppen lärde han sig med tiden vad som förväntades vid longering, och nu är han superstabil.

Jag tolkade det som att han utmanade mitt ledarskap eller dyl när det började bli jobbigt
Det är inte så!
Hästen är uppmärksam o vänder sig emot dig- Vad vill du?
Vad menar du?

Få ridna hästar travar o galopperar på av sig själva- utan vidare instruktioner, så hur kan man tro att longering är medfött:D

De måste läras vad man vill. Var tydlig o hjälp den istället för att härja med den.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama