Lära icke hoppande dressyrhäst att hoppa :D

Janey

Trådstartare
Dressyr-ryttarn med den rena dressyr-hästen ska lära sig att hoppa :D
Min häst är en 10-årig valack som rids i enbart i dressyr (ja vi gör ju annat också, rider ut och tömkör och sådär) Men för att göra våran träning ännu mer varierande tänkte vi börja hoppa. Jag var själv hopp-galen i ung år. Men allteftersom att ålder stiger och jag ramlat av antal gånger så har lusten trytit. Nu kan jag på en van häst hoppa upp och hoppa runt 90/100 och jag har inga planer på att göra det högre.

Min pålle ifråga har aldrig hoppat! Har inte ägt honom så länge, men eftersom jag är dressyr-tant så har jag nöjt mig med att bara göra vanliga saker. Men nu tänkte jag att ni hopp-experter på hopp-forumet kanske kan hjälpa min stackars häst att hoppa. Han funkar bra med bommar. Inga problem att trava över. Regerar inte överhuvudtaget på hinder som står i vägen. Har testad att löshoppa honom en gång och den gången skulle han Prompt gör det i trav. Punkt och slut.. Vet inte varför (nu var det inga höga höjder runt 60-70) och gärna nästan stanna framför hindret innan han överhoppar på tok för mycket. :angel:

Hur tycker ni jag ska lära honom (oss kanske jag ska säga) att hoppa? Vi har ju inga höga mål direkt. Bara att få en rolig variation till träningen.

Såhär såg det ut när jag hoppade min väns häst i somras. :grin:
bild-045_50509933.jpg

Sv: Lära icke hoppande dressyrhäst att hoppa :D

Har testad att löshoppa honom en gång och den gången skulle han Prompt gör det i trav. Punkt och slut.. Vet inte varför (nu var det inga höga höjder runt 60-70) och gärna nästan stanna framför hindret innan han överhoppar på tok för mycket.

Hihi, låter som en typisk dressyrhäst ;)
Tycker du kan löshoppa fler gånger. Var minst 2 (helst 3) personer med piskor, så ni kan följa honom, före, över och efter hindret.
- Börja utan hinder och se till att ni får galopp, som han ska hålla. (Det bästa är att sätta linor hela vägen runt ridhuset så ni inte behöver bryta av)
- "Bygg" med bommar, och låt honom stanna och titta men inte vända.
- Bygg minihinder och låt honom ta tid på sig 1-2 ggr, dvs komma i trav.
- Sen tycker jag du kan kräva galopp före, över och EFTER hindren.

Verkar som du gjort allt rätt uppsuttet, ridit över bommar etc.
Så bygg små hinder som är väl infångade, och skutta över. Rid positivt rakt fram efter hindret.

kanske finns nån stock i skogen också?! :laugh:

Men om han är 10 år och du inte har ägt honom så länge så har han säkert hoppat ngt innan? Behöver ju inte vara hoppad HOPPAD men iaf vet vad det betyder? :crazy: Men gör som vildros skrev, det lät toppenbra :)

Jag tror att hoppandet är jättebra även för oss "dressyrtanter" :D.
Jag hoppade in min oerhört mesiga häst genom att haka på bakom en kompis och hennes mkt rutinerade hopphäst så hon förstod poängen med det hela. Nu hoppar hon murar, tunnor och annat "läskigt" även om det alltid är löjligt lågt eftersom varken jag eller hästen har någon avståndsbedömningsförmåga alls :o. Men hon tycker det är ROLIGT även om det säkert ser smått livsfarligt ut.

Jag köpte min pålle för 1,5 år sedan och då var han inte hoppad. Nåja det gjorde inget för jag var en "feg" dressyrtant som bara skulle rida lugnt.
Han var 11 när jag köpte honom och jag är då 40++ så vi var knappast några som någon hade satsat pengar på när det gällde hoppningen. :D

Nu har vi plötsligt blivit hoppekipage i stället och jag lovar att han älskar det och jag har börjat bli lite mindre feg. Vi började försiktigt med att löshoppa och sen träna på lite lägre hinder. Nu är vi säkrapå hinder runt 1 meter och hoppade tom ett hinder förra veckan som var jättehögt :crazy: (ja 1,20 då) :angel: så det går faktiskt att konvertera ryttare och hästar till att prova något nytt. Tävlade min första tävling någonsin i hoppning för ett år sedan och nu i år har vi gjort några starter oxå.

Vågar jag dessuom skriva att vi planerar debut i fälttävlan nästa år :love:

Så här såg det ut förra hösten(60 cm)

1225713595_resized.jpg

Och så här ser det ut numera (1m)
1255274564_resized.jpg

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka