Lära hund apportera

Sv: Lära hund apportera

Jag håller till i Sthlm och Piteå.
För tillfället är min unga inte riktigt bra i sitt ben, men jag känner trettioelva vinthundar i Sthlm så vi skulle utan minsta problem kunna dra ihop en vinthundsträff och då kan du knyta nya kontakter och hitta massvis av lekkamrater :D

Blir han förvirrad tror du om jag blandar de olika sakerna? Jag menar själva vitsen är ju att han ska komma och lämna "saken" till mig.

Nej det tror jag inte han blir. Om du däremot skulle tävla någon gång så kan du ju få problem om han ser apporten som en leksak.

Det var mer att svaren du får kommer skilja sig om folk tror det handlar om att lära in momentet apport för att sen kunna tävla, eller 'bara' vill hunden ska hämta & lämna föremål.

Min första hund, som inte tävlade, där sa jag apport om allt, och spela roll om det var boll, träapport eller pinne. Inga problem, däremot så hade hon mycket tugg och bus och grejer för sig med samtliga föremål. Och det hade gett problem OM jag skulle tävla.

Så, formuleringen etc är skitsamma för hunden, men har stor betydelse för vilken typ av svar du får misstänker jag.

Inför ditt första inlägg så trodde jag du ville lära in just apport med apportbock på ett tävlingsmässigt sett. Men insåg sen att du egentligen är ute efter hur du ska få vovven att komma tillbaka med grejerna du kastar när ni leker och busar.

Byteshandel fungerar där med btw, börja på kort avstånd, inhägnat eller med hunden i långlina. Kasta grejen en pytteliten bit, typ 50 cm. När hunden har saken, locka på den. Släpper hunden saken, så uppmuntra den att ta den igen, och komma fram till dig med den, och ge den då en köttbulle/annat godis. Dvs det är bara när man kommer ända fram man får en belöning. Gör samma sak med kastande, bara när hunden lämnar av bollen nära dig kastar du igen direkt. Hundarna brukar ganska snabbt märka det är mycket bättre komma till matte med saken, då får man godis OCH hon kastar igen =)

Eftersom jag inte kommer tävla så är det ju inget problem. Jag vill ju bara att skruttgubben ska begripa att jag vill ha tillbaka bollen:idea:

Men, bra idé, att träna på riktigt kort avstånd. Jag tror jag ska börja med att han bara sitter brevid mig, såsom red-chili berättade.

Läste föresten om din Utter:cry: Jag håller tummarna för att det ska gå bra för er.

/Söderböna

Vore helt underbart! Jag har ju med min nyutvecklade radar lyckats träffa ett par andra men det är långt ifrån tillräckligt.

Hon som jag träffade idag var med sin tik i Sundby ridhus i lördags med ett gäng Whippar. En som jobbar där hade lånat ridhuset och så fick hundarna springa runt och leka. Själv var jag förkyld så det blev inget för mig.

/Söderböna

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 946
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 704
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 066
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 686
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka