Lära hund apportera

söderböna

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, hur gör man?

Jag har en underbar whippetkille på snart 10 månader som älskar att springa efter pinnar och bollar, men när han fått tag i dem så drar han en rejäl repa för att sedan sätta sig ner med bollen någon helt annanstanns. När jag ropar på honom lämnar bollen och kommer fram till mig. Utan boll:grin:

Så här är det varje gång. Jag slänger, han springer, jag får gå och hämta. Det är klart från hans synvinkel så funkar det ju alldeles utmärkt men det vore ju kul att kunna göra det på det vanliga sättet.

Så hur gör man:confused:

/Söderböna, som också får motion

Sv: Lära hund apportera

Börja med att lära in apporteringen som hör till lydnadsklass 1.
Då ska hunden sitta bredvid dig, ta apporten på kommando, hålla 5 sek, släppa på kommando.

När jag lärde min salukivalp det så satte jag mig på bollen och höll i apporten. Hon fick då putta på apporten för att få fram bollen, sedan utökade jag så att hon var tvungen att bita tag och då hålla längre och längre. När hon började förstå att hon skulle bita tag i den så sa jag "apport" precis innan hon bet tag.
Hon kunde redan sedan innan "loss".
Sedan utökar man sakta allt eftersom hunden förstår mer och mer.

Såhär ser det ut när min unga apporterar. Visserligen tror jag inte att det blev att hon höll den i 5 sek (jag räknade inte) när vi filmade där, men tja, du ser hur det ska se ut iaf :p http://www.youtube.com/watch?v=-YVb439Kl-s&feature=channel_page

Senast ändrad:

Håller med red-chili, börja med som den ser ut i LK1. Dvs hunden ska ta apporten, hålla en kort stund, och sen lämna apporten. Det blir rent naturligt då att det är LÄMNANDET som premieras.

Jag klickade min, i början klickade jag så fort han tog apporten i munnen, sen krävde jag hålla en sekund osv. När jag klickar spottar han ut apporten (i min hand) - man kan inte äta godis med apporten i munnen. Helt okej för mig, han belönas ju för han hållit den X sekunder. Men på så sätt blir själva att SLÄPPA apporten det som ger godiset.

Han är som din med bollar etc, springer GÄRNA efter, fnattar iväg med bollen, släpper den vid inkallning. Där är ju bollen/pinnen rolig i sig sas. Finns inget riktigt värde ge den till matte. Vad gäller apportbocken apporterar vi bara över köksgolvet än, men den kommer han som ett skott tillbaka med. Dels är den ingen leksak för honom som en boll är, och ffa så i hans ögon är hela vitsen ju just att GE MATTE apportbocken. Dvs hämta den, ta tillbaka den och överlämna till matte. Apporten är inte alls 'kul i sig', den är bara ett sätt att byta till sig godis.

Om jag glömmer lägga undan den ordentligt, kan han hämta den, komma till mig vid datorn, sätta sig med den i munnen och tindra med ögonen. Och vänta på att jag ska klicka så han kan få godis ;)

Jämför lite med pengar för folk. Pengarna i sig är anska trista, små metallbitar respektive små papperslappar. Det är när man upptäcker vad man kan BYTA TILL SIG mot de där metallbitarna och papperslapparna de blir värdefulla =)

När min hund var alldelers färsk, såg jag inte på det som apportering utan mer som samarbete och belöning. När hon första gången drog en repa med bollen, satte jag mig och tänkte, förberedde med en boll till, och nästa gång det hände tog jag upp boll nummer två och började leka satan med den. Hon insåg omgående att det var roligare att vara med och leka, och inte springa omkring.
Ledorden tycker jag ska vara att man har roligt tillsammans.

När du sedan vill träna regelrätt apportering så gör du som de andra sagt att du tränar fasthållande, inte ivägslängande.

Okej, har inte tänkt på att börja stillastående. Och det där med ge en godis för att få ut bollen är ju smart.

Värt att prova, Ser lite larvigt ut när jag får larva efter honom för att han ska få leka.

/söderböna

Jag tror min lillgris skulle glatt samla på sig en stor hög med bollar. Han kommer gärna fram till mig för att få en ny boll, problemet är att han kommer utan boll.

/Söderböna

Det där ska jag träna på. Det är ju bra att man faktiskt kan göra det hemma:laugh:

/Söderböna

Det mesta går faktiskt utmärkt att träna på hemma :D
Jag har dock fått vara noga med att låta henne sitta på matta eller liknande när hon skulle börja sitta still länge. Annars blev det lätt att hon halkade omkring om hon satte sig slarvigt och då blev det ju mycket svårare att koncentera sig på apporten och hon släppte den (om hon ens greppade)

Först hade jag tagit itu med att hunden springer iväg med föremål. Innan jag hade blandat in moment och apportering.

Detta hade jag gjort genom att binda ett långt (3 meter kanske) snöre i något mjukt och lite kampvänligt. Så du busar upp hunden först med föremålet, sedan får hunden vinna. Hunden kommer då förmodligen springa iväg med sin vinst, då "halar" du in hunden. Utan ett ord. Och så fortsätter ni leka hos dig. Hunden får vinna igen, och du halar in.

Ett sätt som faktiskt fungerat bra på de flesta raser jag träffat. Även om hunden inte vill kampa så brukar jaktlekar också fungera bra att leka när man halat in hunden.

Jag tror min lillgris skulle glatt samla på sig en stor hög med bollar. Han kommer gärna fram till mig för att få en ny boll, problemet är att han kommer utan boll.

/Söderböna

Fast du GER honom ju inte bollen. Sätt ett snöre i den och så har NI roligt tillsammans. Ensam ska det inte vara tillåtet att ha bollskoj.

Förstår inte riktigt hur du resonerar. Om jag kastar bollen så vill jag ju att han ska springa iväg och hämta den. Och ensam är han ju inte, fast för mig så får han gärna busa med bollen på egen hand om inte jag med.

Nja, kanske inte riktigt. Då fnular han mest runt. Bollar kan han ibland leka med inomhus på egen hand. Fast mest oligger han och sover inomhus på alla mjuka ställen han kan hitta. Allra helst med huvudet i någons knä:love:

Att jag vill att han ska komma med bollen är främst för att han då får springa ordentligt, vilket han behöver, men nu blir det ju ett avbrott varje gång jag ska knalla i väg och hämta bollen. De flesta av hans hundkompisar förstår inte alls charmen med att rusa runt som en galning så då får matte hjälpa till lite grann.

Men vi ska träna inomhus nu så ska det nog lösa sig. Det är min första whippet och med tidigare hundar (schäfer och springer spaniel) så har det fungerat av sig själv.

/söderböna

De flesta av hans hundkompisar förstår inte alls charmen med att rusa runt som en galning så då får matte hjälpa till lite grann.

Då raggar du upp någon annan med vinthund och ser till att ha vinthundsträff! (det brukar alla vinthundsägare vara pigga på. Alla med vinthund är som en stor familj mer eller mindre)
Vart i världen bor du?

Förstår inte riktigt hur du resonerar. Om jag kastar bollen så vill jag ju att han ska springa iväg och hämta den. Och ensam är han ju inte, fast för mig så får han gärna busa med bollen på egen hand om inte jag med.

Nej, och jag förstår inte hur du resonerar. Du blandar ihop belöningslek med apportering, men tycker ändå att det är helt ok att hunden busar med bollen på egen hand. Det är som att ha problem med att någon springer iväg med bilnycklarna när man vill träna fickparkeringar.

TIDS nog, när hunden vet att den ska komma, och du vet att du kan få den att komma, då är klart att den kan få lattja med en boll. Just nu ska hunden lära sig att man har kul tillsammans, kul på egen hand kan den ju uppenbarligen redan ha.

Efter det, när du tar itu med apporteringsträningen så handlar det mest om att först lära den hålla fint, och släppa till dig, sen kanske lyfta från marken precis framför sig, eller bakom sig. Mycket få hundar apporterar korrekt genom att man hivar iväg nåt och de kommer med det fint första gången.

Vill du bara få tillbaka bollen, se alternativ ett. Vill du lära in tävlingsapportering, se alternativ två.

Min hund var precis som din, så fort han fick en leksak sprang han iväg och lattjade på egen hand.
I nästan ett år fick han bara ha leksaker med snöre som jag höll i, och han fick aldrig jaga pinnar. NU kommer han tillbaka med föremålet och vill att jag ska ta tag och dra om jag kastar iväg någonting. Det är svårt att lära en hund apportera bra om den tror att den får springa iväg med sakerna och leka som den vill.

Jag tycker inte att hunden ska få ha några leksaker på egen hand så länge den inte vet hur man kommer tillbaka med dem. D v s, om den får "krav" på sig att inte springa iväg utan att stanna kvar och leka med matte istället, ska den inte bara kunna lalla iväg till sin korg och hämta en ny boll att leka med.

Senast ändrad:

*KL*

Jag börjar undra om TS fråga eg gäller apportering. Dvs föremål kastas iväg, hunden väntar på kommando, och hämtar sen föremålet och kommer tillbaka till matte och lämnar på kommando av det.

Jag tror TS mer vill 'leka med bollar' med sin hund? Det anser jag inte är apportering eg, utan just lek. Jag är petnoga med just apportbocken att det är INTE en leksak. Och värdet sitter i all lämna. Inte eg att springa efter och hämta. Även om man med en föremålsintresserad hund får lite det på köpet.

Att leka 'kasta boll' däremot anser jag vara en helt annan sak. Min herre ser som sagt apportbocken som något att byta till sig godis med. Det är liksom hela vitsen med den där trägrejen i hans värld. Bollen däremot, det är en LEKSAK. Den är rolig, man kan lattja med den - både med matte och på egen hand. Bollens värde är i bollen själv, att man kan leka med den. Inte att man kan använda den för att byta åt sig godis av matte.

Och jag brukar sällan blanda ihop de där två, dvs jag ger aldrig ett apportkommando under lek, utan säger då 'hämta bollen' eller 'ta bollen' eller något. Just för det inte är apportering utan lek. (Sen kan man ju givetvis träna in apport med en boll, men då får inte bollen samtidigt vara en leksak).

Om man tuggar på bollen, eller greppar om den eller släpper den vid mattes fötter med ett glatt flin osv - det gör inte. Men jag vill INTE han ska tugga, greppa om, bolla med den i luften eller sladda in framför mig och dumpa den på mina fötter och tycka 'kasta igen' när han fått kommandot apport.

Så jag skulle först i TS fall bestämma om jag vill lära hunden apportera, eller om jag vill lära hunden under lek hämta och komma tillbaka med bollen, innan h*n går vidare =)

Jag bor på södermalm, stockholm.

Jo, jag har märkt att man blir lite vriden, vinthundsvriden, efter att skaffat en whippet. Jag har har knappt sett på vinthundar innan men nu har jag utvecklat någon form av radar:o

I dag var jag faktiskt på hundöarna med en annan whippetägare och där träffade vi en annan whippet, så nu ligger en mycket trött och nöjd whippet på en fluffig kudde i soffan:banana:

Var bor du i världen?

/Söderböna

Blir han förvirrad tror du om jag blandar de olika sakerna? Jag menar själva vitsen är ju att han ska komma och lämna "saken" till mig.

Jag fick en tänkbar förklaring till hans beteende från en annan whippetägare idag, nämligen att whippet ska jaga ifatt sitt byte och sedan lämna det, på den tiden det begav sig. Det kanske sitter i generna:grin:

Men tillbaka till min situation. Ja främst så är det ju under lek men jag tycker ju att en hund ska kunna hämta och lämna vilket är det som jag kallat för apportera, fast det då inte är det, eller?

/Söderböna, en aning förvirrad

det känns lite som om jag klampat på någon tå, det är inte alls meningen. Du får ursäkta en okunnig hundägare. Jag har hundar som familjemedlemmar och har inte utövat någon särskild form av träning så jag för mig har begreppet apport varit synonymt med hämta och lämna.

Mitt problem är ju att även om jag säger hämta bollen så hämtar han ju den inte. Han kommer till mig men utan boll.

Men jag tror att jag ska träna på apport hemma, såsom chili förklarade, för det är kul att kunna göra något hemma också.

Sorry än en gång.

/Söderböna

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 946
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 704
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 066
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 686
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka