Lära henne att inte bita efter godiset i handen

I

Iri

Hej Alla!

En liten fråga som jag inte själv just nu kan komma på hur jag ska göra för att lära in henne.
Försöker lära henne att följa godiset i handen utan att bita efter det (och därmed mina fingrar). Har försökt med att varje gång hon gör så ta bort handen men då sätter hon sig bara ner och vägrar följa godiset sen.
Samma om jag bara försöker visa med hand utan godis, hon biter som fasiken efter den. Annars biter hon inte på mig så jag vet inte riktigt vad jag ska göra :/

Sv: Lära henne att inte bita efter godiset i handen

Du har hunden i kort koppel (vänster hand), så att den automatiskt följer dig. Du fångar hundens uppmärksamhet genom att visa godiset (höger hand), sen gömmer du det och ger kommando för att följa. Genast hunden tar kontakt med dig berömmer du ordentligt muntligt, och börjar gå framåt, hela tiden berömmande. Ta kortare sträckor, några meter bara, till att börja med. Efter de få metrarna ger du kommando för "fri" "färdig" eller "avsluta" och beröm med godiset. (Poängen är alltså att hunden ska fortsätta med det den gör tills du säger "fri" eller liknande.)

Det muntliga berömet ska vara jätteroligt för hunden, ni ska verkligen ha roligt. Du måste låta intressant och spännande för att hunden ska bry sig.

Håll handen öppen med godis i. När hunden försöker ta godiset så sluter du handen så att hon inte kommer åt. Så fort hon inte försöker ta godiset så öppnar du handen och låter henne få ta den.

Ett alternativ är ju annars att lära henne att följa handen utan att du har godis i den. Ha en knuten hand med godis i och en tom knuten hand. Så fort hon riktar minsta uppmärksamhet mot handen utan godis så berömmer du muntligt och tar en godis från "godishanden" och ger med den tomma handen.
När hon väl lärt sig dutta på din tomma hand så försvåra det hela genom att tex resa dig upp eller vända dig om, så att hon får jobba lite för att hitta handen.
Glöm inte att växla mellan vilken hand som har godis och den som är utan så att hon följer båda händerna.

Vad är det du ska göra? Är det linförighet som em-pirre är ute efter, så håller jag med. Rätt beteende ska belönas, inte mutas.

Eller menar du target, att hunden ska just följa din hand? För typ free-style eller agillity, så är det i princip samma sak. Belöna för rätt beteende, att följa din hand. Enklast att lära target är med klicker.

Varför inte lära henne att bara följa din hand, så ger du godis med den andra handen. Annars blir det lite som att hon inte följer dig bara godis...

Hej och tack för svaren!
Det jag måste lära henne är bl.a fot och sitt-fot, hon har en benägenhet att gärna svänga ut med rumpan eller backa medans hon sitter (alltså hon sätter sig på rumpan och sen backar hon sittandes). Hon är en väldigt duktig spårhund redan nu (4,5 mån gammal) så det vore synd om man inte kan hjälpa henne med allt detta.
Tom hand funkar inte heller, även om man belönar när hon inte bits eller frenetiskt försöker riva isär handen.
Det jag har försökt med är ju att ha godis i handen och ha handen fritt framför henne, när hon försöker "sno" godiset har jag bara dragit undan och börjat igen. När hon låter bli godiset och handen har hon fått ett bra och ett varsågod. Funkar jättebra...två ggr... sen skiter hon i det. Ungefär som om "det var för mkt jobb" och detta funkar alltså inte när jag ska leda henne.
Blä vet inte om det blev krångligare än vad jag tänkte skriva nu, men såhär är det iaf.

Men 4,5 månader är inte gammalt alls, hon har inte förstått riktigt. Jag drog undan handen och sen räckte jag fram dem långsamt och sa "försiktigt" och då funkade det, tror man får ta det på bra tonläge så hon förstår att hon ska ta det lugnt, dvs du ger godis med så lite energi på så hon inte har så bråttom.

Och om hon struntar i det efter två gånger - strunta i det. Vänta och träna på det senare, hon är ju ung och inte speciellt uthållig när det gäller träning, helst ska man inte kräva så mycket av en så ung hund.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
811
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka