Lära hästen vara själv

T

tenfore

Jag anser att det är viktigt att hästar kan vara själva i hagen (med hästkompisar runtomkring) och stå ensamma inne i stallet. Hur gör ni när ni ska lära era unghästar vara ensamma/själv i stall och hage?
 
Sv: Lära hästen vara själv

Jag tycker inte att hästar, speciellt inte unghästar, ska gå ensamma i hagen så där normalt. Men det kan ju vara praktiskt om de ska stå inne och vänta på tex. hovslagare el. måste gå i egen hage pga skada.
I vårt stall har vi aldrig haft problem med att ibland ha hästar ensamma i stallet och i hagen. De har bara gått med på det för vi har så långt som det har varit möjligt bara haft det med i vardagsrutinerna.
Lämna hästen inne till sist när du leder ut dem på morgonen el ta ut den som första häst till hagen, och led ut dem så att du sätter en häst i varje hage till att börja med och så "fyller du på" sen. Gör det så naturligt som möjligt, så att du inte bara övar det skilt. Självklart kan du göra det också om det behövs!

Lycka till!:)
 
Sv: Lära hästen vara själv

börjar alltid med att ta berörd häst från flocken, aldrig flocken från den ovana hästen. för att lära dom stå själva inne brukar jag ta in den hästen som ska lära sig stå själv (från flocken), helst i en stängdbox och med mkt. strö. brukar aldrig ta särskillt lång stund innan det accepteras, ev. kan radion stå på lite lugnt och ge extra mat om hästen vill äta.

för att kunna stå själv i hagen så brukar jag använda mig av en mindre hage med jämt/slätt underlag, högt staket med bra ström och jämte hage med andra hästar i början, brukar funka utan problem.
 
Sv: Lära hästen vara själv

Jag anser det också viktigt att kunna ställa hästen för sig själv när det behövs, som någon sa vid skada el hovslagare utan att dom får noja. Min häst lyckas ta sig ut trots helstängd dörr (dvs m galler högst upp på dörren och galler på långsidan ända upp till tak) Hon sparkar och står i så mkt tills hon bockat ut järnen längst ner som ska hålla in dörren och sen gick hon ut!! Jag skulle vara tacksam för tips för att åtgärda detta dilemma med stoet. För nu är det hysteriskt att ha henne inne eftersom hon lyckades ta sig ut?!:confused: Har gjort som en tipsare sa, tagit henne från flocken o inte tvärt om o mkt att äta.. Men ut ville hon..
 
Sv: Lära hästen vara själv

Jag tycker inte att hästar, speciellt inte unghästar, ska gå ensamma i hagen så där normalt.

Inte jag heller, men om de går två i hagen och den andra hästen ska ridas så är det bra att slippa ta in båda...
 
Sv: Lära hästen vara själv

Min 2-åring har haft svårt att bli lämnad själv inne. Efter mycket träning har det börjat fungera kortare stunder, men nyligen kom problemen tillbaka. Precis som rekommenderades ovan har jag nu börjat ta ut henne först till hagen i stället vilket har gått bra!
 
Sv: Lära hästen vara själv

Min unghäst som är extremt flockbunden funkar bättre att binda upp i gången än att släppa in själv i boxen.
I början så står jag o pysslar med henne och sen försöker jag lämna henne själv längre o längre stunder. Dvs jag går o mockar o pysslar med annat utan att pyssla med henne.
Det måste få ta lite tid. De är ju trots allt flockdjur :smirk:
/Anna
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
325
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp