Lära hästen trick?

Sv: Lära hästen trick?

Sammet skrev:
Vikten en häst bär när den bär en ryttare på 50 kg, är inte 50 kg. utan blir tyngre..

Väger en ryttare 50 kg och inte utsätts för en hastighet är vikten detsamma (fysiklagar)

Sammet skrev:
När en häst står i kompliment och skall gå upp med ryttare på belastar den frambenen extremt.

Därmed inte sagt att komplement utan ryttare är dåligt.
Det är komplement Med ryttare på som jag pratar om...
Se mitt tidigare inlägg.. Tycker oxå det är onödigt att ha på en ryttare.. MEN det är så många andra saker som vi gör med våra hästar som sliter så mycket mer. I hoppning kan du ju se konsikvenserna av "massförändringen". När ett ekipage LANDAR från en höjd har den en hastighet och då blir vikten "större" än vad som egentligen anges.

Sammet skrev:
Prova själv att stå i kompliment med ett 25 kg barn på din rygg. Och se effekten.

25kg utgör 50% av min kroppsvikt.. 50kg utgör mindre än 10% av min hästs kroppsvikt.. Dålig liknelse tycker jag med andra ord.. (plus att vi inte ens kan böja benen åt samma håll som en häst)
Men som sagt... inget jag tror på att man borde hålla på och älta med ryttare på

man mutar med godis så brukar hästarna lära sig det mesta:smirk:

jag har lärt min förra sköthäst "vilken hand" och buga!
vilken hand innebär att man gömmer godis i en hand sen håller man fram båda och frågar vilken hand, är det rätt säger man RÄTT är det fel säger man FEL, man uppreper sedan det så hästen har rätt tre gånger i rad sen får dom godiset:d han lärde sig snabbt och brukade aldrig ha fel:banana:

har lärt min 17åring att pussas och att ta fram benet.

lärde min förra hyr häst:
*pussas
*kramas
*lyfta bennet
*ta fram bennet
*om man red ute och tryckte på manken började hon äta, när trycket släppte tog hon upp huvudet
*hon backade, gick framåt och åt sidan på kommando i boxen.
*när man sa prrooo rårå gjorde hon halt från galopp
*pprrroo var från galopp till trav
*rrrooo rårå trav till halt
*rårå skritt till halt
*ppprooo galopp till skritt

har lärt min andra förra hyrhäst att:
*dra i dragkjedjor
*maskros leken

maskros leken innebär att man plockar maskrosor sen gömmer man dom i hela boxen så hon får leta;)

japp det var nog det:idea: :love:

Nikkis skrev:
haha näe vad coolt!
vad är det för film?

Min häst är ganska smidig av sig,jag brukar alltid efter varje ridpass "strecha" lite med han och få honom att ta godis från olika delar av sin kropp..så det borde han nog fatta! ska pröva det nästa gång jag är i stallet!!:idea:

Han kommer nog lite att få pröva på ngt Nytt!:)

vill lära han spansk skritt men jag fattar itne hur man "lär ut det"...:confused:

hur gammal är din häst då?

Så som jag började spansk skritt höll jag upp hans ben och berömde ÖVERDRIVET mkt. och gav såklart godis. Efter nån timme med benlyftande hit och dit kunde han det med ena benet. Sen gjorde jag samma sak med andra,. Nu räcker det bara med att stå bredvid och smacka lite lätt samtidigt som jag kollar på hans ben. och han går fram med vöäääldigt höga benlyft. riktigt roligt. be gärna om hjälp om jag inte var tillräckligt noga med förklaringen.

Hur lär man nu hästen att pussas? Min nya häst kommer nästa vecka och han gillar att slicka på handen, men hur gör man så att han slicka på munnen?:S

Ellinor_max skrev:
Så som jag började spansk skritt höll jag upp hans ben och berömde ÖVERDRIVET mkt. och gav såklart godis. Efter nån timme med benlyftande hit och dit kunde han det med ena benet. Sen gjorde jag samma sak med andra,. Nu räcker det bara med att stå bredvid och smacka lite lätt samtidigt som jag kollar på hans ben. och han går fram med vöäääldigt höga benlyft. riktigt roligt. be gärna om hjälp om jag inte var tillräckligt noga med förklaringen.

Åh, coolt! ska genast prova! men..hur länge ska ja hålla upp benet? bara upp och sen berömma och sen ned igen? :) jag och min mamma är med i natural trick training för alla trick intresserade! http://www.trick-training.nu/ är sdressen till hemsidan! rekommenderar varmt! :banana:

Tinen skrev:
Tycker snarare man ska vara varsam även utan ryttare då själva hästen väger mycket mer och att det är en ganska onaturlig rörelse,

Det är faktiskt inte en onaturlig rörelse! Har du aldrig sett hästar leka med varann? Då kan de gå ner på knä för att den andra inte skall kunna komma åt och bita i benen!

Såg på ett hästprogram för några år sedan som handlade om trickträning. Det var en man som var sade att allt han lärde sina hästar härstammade i sånt som var naturligt för hästen!
Först fick man se ett trick han gjorde och sen ett klipp från hur vildhästar betedde sig! Rätt intressant faktiskt!

Sedan säger jag inte att man skall göra det varje dag, timme och minut! Men man kan nog slita ut hästen på värre sätt än att låta den gå ner på knä nångång då och då!

Malin

Senast ändrad:

Ursäkta,*sucka* men jag undrar om du läst mina inlägg ordentligt? :smirk:
Asså, du ser ju själv.. Har ju till och med lagt ut en bild på min häst när jag tränar kompliment.. Om jag hade varit emot det hade jag ju knappast tränat sånt med min häst.
Jag svarade bara på en annan person som inte gillade komplitering och sa att det säkert kan vara skadligt om man gör det på fel underlag/går till väga på fel sätt/eller gör det för ofta.
Och jag håller fast vid att man ska tänka på att hästen väger mycket och att det blir stor belastning på knäna vid en sån rörelse.
Erkänner att ordet "onaturligt" var onödigt av mig att använda.

Nej, alla trick man lär hästen behöver INTE härstamma från något naturligt beteende. Men de han visade gjorde kanske...

/K.A

Senast ändrad:

Jo då, jag läste... Och jag såg att du svarade en annan person och jag svarade bara på att det var naturligt med just det momentet, resten jag skrev var bara rent allmänt riktat till alla. Kanske skulle ha skrivit det i en ny undertråd...

Sedan jag tror inte heller att man skall göra det på hårt underlag eller som jag också skrev: för ofta!

Och alla trick han visade, tex stegring, komplitering, lägga sig ner, spanska steget mm var naturliga rörelser!
Tyckte det var intressant som sagt!

Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig, det var faktiskt inte menat så!

Ska själv börja med trick på min åring då jag tror att han skulle tycka det var kul eftersom han är så nyfiken och orädd på allt!
Jag tror att det är ett bra sätt att lära hästen lyssna på en!

Malin

Senast ändrad:

Hej hopp!
Ser att många här på sidan verkar ha araber, dom verkar vilja kunna roliga saker mer än någon annan ras.
Min valack är en en riktig show off horse och älskar när folk tittar och klappar händerna. Han kan buga, ligga ner, stegra, backa på långa avstånd, snurra runt, och göra s.k "tjolahoppsansteg" dvs antingen hoppa på ett ben eller byta framben när jag säger tjolahopp. Detta kan han även från ryggen. Spansk skritt är påbörjad, men det är roligare att hoppa på ett ben ;)
Olika hästar gillar olika saker, min gilllade att plocka upp saker innan han blev kastrerad, men sedan gillade han mer att använda benen.
Utnyttja det DIN häst gillar och använd godis.

Linda

Kom ihåg att aldrig lära hästen det den ej behöver kunna, dvs om det inte fungerar 100 med ridningen kanske man inte ska träna stegring. En häst som reser sig mot dig annars kanske heller inte ska utöva detta mot eller med dig.
Linda

Min andalusier gör vacker "tass". Säger man tass så får man en hov i handen, sen så blir han jätte mallig :rofl:

2784559.jpg

jag är medryttar på en nordsvens som älskar när man utmanar hennes intelligens!!
så jag tänkte lära henne tricks!
vi har börjat med att använda klickern och ett spö. när hon lägger nosen på spöt får hon ett klick och godis! det tog henne ca 1 minuter att fatta det. sen började jag flytta runt spöt på olika delar på kroppen och det fattade hon skit snabbt oxå!!
sen la jag det mellen benen på henne för att försöka lära henne buga, men vi har kommit till en punkt där jon inte vill ta fram en a benet och gå ner på knä med det andra. då skiter hon i det och tar upp huvudet igen ... hon är inte precis den som bara struntar i godis sådär:smirk:
hur ska jag göra för att få till det där lilla sista???

Alazan skrev:
Min andalusier gör vacker "tass". Säger man tass så får man en hov i handen, sen så blir han jätte mallig :rofl:

2784559.jpg

Gud vilken fin häst! :love: :eek:

Hur lärde du honom att göra vacker hov? Jag skulle vilja lära Joel det...:cool: ;)

Heizibah skrev:
Gud vilken fin häst! :love: :eek:

Hur lärde du honom att göra vacker hov? Jag skulle vilja lära Joel det...:cool: ;)

Tack! :) :bow:

Jag började med att stå framför högerbenet samtidigt som jag lyfte upp det och sa "tass!" och så fick han en godis. Sen övergick jag till att bara peta med fingret på benet och säga "tass!" och gav han belöning i samma ögonblick som han tog upp hoven. Tog inte många minuter innan han förstod att "tass!" betyder höger fram upp ;) Brukar alltid sträcka fram handen och vill att han ska sätta hoven i, så håller jag kvar medan han får godisen, annars kan han bli slarvig och börja "veva" med hoven istället :smirk:

Och det viktigaste är att han bara får göra "tass" när jag ber om det, ALDRIG för att han själv vill, sen tillåter jag inte heller att någon annan än jag gör det för att det inte ska missbrukas. Ingen vill ju ha en häst som sparkar med framhovarna :crazy: Men han vet det, han misbrukar det aldrig utan gör det bara när jag ber honom, och han är så stolt över att kunna det :D

tips!
Kolla på www.trick-training.nu!

de visar massor av spännade övningar, tyvärr berättar de inte hur de lär hästen, men med lite godis så kan nog din pålle böja sig i alla möjliga och omöjliga vinklar!

lycka till!:banana:

Alazan skrev:
Tack! :) :bow:

Jag började med att stå framför högerbenet samtidigt som jag lyfte upp det och sa "tass!" och så fick han en godis. Sen övergick jag till att bara peta med fingret på benet och säga "tass!" och gav han belöning i samma ögonblick som han tog upp hoven. Tog inte många minuter innan han förstod att "tass!" betyder höger fram upp ;) Brukar alltid sträcka fram handen och vill att han ska sätta hoven i, så håller jag kvar medan han får godisen, annars kan han bli slarvig och börja "veva" med hoven istället :smirk:

Och det viktigaste är att han bara får göra "tass" när jag ber om det, ALDRIG för att han själv vill, sen tillåter jag inte heller att någon annan än jag gör det för att det inte ska missbrukas. Ingen vill ju ha en häst som sparkar med framhovarna :crazy: Men han vet det, han misbrukar det aldrig utan gör det bara när jag ber honom, och han är så stolt över att kunna det :D

Tack så jättemycket! Ska genast börja träna när han kommer! :p Längtar! Kan du någon sida där man kan lära sin häst tricks UTAN att det kostar nåt?:d

Heizibah skrev:
Tack så jättemycket! Ska genast börja träna när han kommer! :p Längtar! Kan du någon sida där man kan lära sin häst tricks UTAN att det kostar nåt?:d

Hoppas att det går bra! :) Nä, jag vet tyvärr ingen sån sida, men någon annan kanske kan tipsa här.

Glöm då inte att ge ett kommando varje gång han går ner och bugar så du en dag kan få han att buga utan godis mellan frambenen!

Det lättaste är att redan börja när hästen är föl att behandla den som en hund då!

Mitt nästa föl skall jag lära..
Sitt
Ligg
Rulla
snurra runt
stegra
fot(skall då gå på min vänstra sida och titta på mig)
Stanna
Hit
Hämta saker(aport)
Spela död
Gnägga på kommando osv=)

Hejsan! Jag tror inte du ska lära den att slicka den i ansiktet..den kanske biter dig och de är inte lika mysigt :crazy:
En saltsten skulle kanske vara bra :idea:

Men du kan endå lära hästen att pussas! Jag lärde mitt 7åriga halvblod att pussas på bara några minuter. Jag stod framför honom och "pussade i luften" dvs gjorde pussljus. Och ja..han titta lite konstigt på mej i början :angel:
Ingenting hände såklart mer än de eftersom han inte hade en aning om vad jag ville eller va han skulle göra. Jag lyfte därför upp hans huvud och placerade hans mule mot min mun samtidigt som jag hela tiden gjorde pussljuden och pussade honom när han var rätt placerad. Då fick han massor av beröm, klappningar och lite godis.
Sen stod jag o pussade i luften igen o inget hände, då lyfta jag upp huvudet till min mun o när han var rätt så fick han massa beröm igen. de tog väl ca 5 ggr innan han motsjälv tog upp huvudet min mun o satte mulen på mina läppar. sen fick han godis o beröm igen :rofl:
Sen kunde han de lätt som en plätt, lite probem med att avgöra hur stark han var så ibland blev man lite knockad, men efter ca 2-3 dagar så visste han att jag var ömtålig jag med :idea:

Ha dock inte något i munnen som den ska ta..(tycker jag) de kan lätt bli så att den nafsar dig i ansiktet.. :cry:

Lycka till och grattis till de nya hästköpet :D

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel