Sv: Lära hästen trick?
Väger en ryttare 50 kg och inte utsätts för en hastighet är vikten detsamma (fysiklagar)
25kg utgör 50% av min kroppsvikt.. 50kg utgör mindre än 10% av min hästs kroppsvikt.. Dålig liknelse tycker jag med andra ord.. (plus att vi inte ens kan böja benen åt samma håll som en häst)
Men som sagt... inget jag tror på att man borde hålla på och älta med ryttare på
Sammet skrev:Vikten en häst bär när den bär en ryttare på 50 kg, är inte 50 kg. utan blir tyngre..
Väger en ryttare 50 kg och inte utsätts för en hastighet är vikten detsamma (fysiklagar)
Se mitt tidigare inlägg.. Tycker oxå det är onödigt att ha på en ryttare.. MEN det är så många andra saker som vi gör med våra hästar som sliter så mycket mer. I hoppning kan du ju se konsikvenserna av "massförändringen". När ett ekipage LANDAR från en höjd har den en hastighet och då blir vikten "större" än vad som egentligen anges.Sammet skrev:När en häst står i kompliment och skall gå upp med ryttare på belastar den frambenen extremt.
Därmed inte sagt att komplement utan ryttare är dåligt.
Det är komplement Med ryttare på som jag pratar om...
Sammet skrev:Prova själv att stå i kompliment med ett 25 kg barn på din rygg. Och se effekten.
25kg utgör 50% av min kroppsvikt.. 50kg utgör mindre än 10% av min hästs kroppsvikt.. Dålig liknelse tycker jag med andra ord.. (plus att vi inte ens kan böja benen åt samma håll som en häst)
Men som sagt... inget jag tror på att man borde hålla på och älta med ryttare på