Lära hästen trick?

Sv: Lära hästen trick?

Åh, det här var ju skitkul! Vilka möjligheter det finns!! Träna hundtrick är jag van vid men inte att träna hästtrick. Min hund lärde jag att peka på rätt finger när jag höll upp handen framför honom. Sa jag "tummen" tex så satte han nosen på tummen. Det tog två dagar ungefär så kunde han alla fingrarna. Ni skulle se vad vindögd han blev när han skulle fokusera på ett finger så nära. :D

Min dator är dum, jag kan inte spela upp filmen! :(

Jag var förut väldigt positivt inställd till "trix" som hästen kunde lära sig men jag har mer och mer insett att trix inte alls är så bra... för hästarnas kropp.

För att ge exempel,
buga, hästen kan, om man lär in detta fel (dvs låta hästen ta en godis mellan frambenenoch gå ner på "knä" med ett ben), fastna med huvudet under sina framben. Hästen kan även tippa på människan om den komemr i obalans.
Yoga (som kan ses på bild ovan). Jag lärde in denna för att stretcha min hästs rygg. (lyfter upp bakbenet och tar godisen därifrån med mulen), detta kan ge "diskbrock" (osäker på stavning) eftersom hästen överböjer sig och rätar ut haserna vilket inte skall vara för bra (förstog inte riktigt allt här eftersom jag missade lite teori.
Kompliment (tror jag det heter) när hästen går ner på frambenet och sedan ser ut att hällsa majestätiskt, om ryttaren sitter på sliter det mkt på benen. Sägs vara därför kamelerna "skriker" (låter) när de stiger upp med ryttare på. Detta kan dock vara en myt... men jag har ingen lust att riskera min hästs ben för att ta reda på det.

Hädanefter kommer jag hålla mig till rena trick där hästen inte böjer och bänder på sig själv, som vacker tass, eller apport...
*suck*
Hästvärlden är en jungel.

Senast ändrad:

Jag lärde min islänning att stegra sig på kommando, från backen, och sedan lärde jag han att buga...
Jätte kul tråd det här.. vill höra mera saker man kan lära dom, och hur. :banana:

Hmmm.... Trick´s kanske skadar om man gör det jätte mycket, men att man bara gör lite för skojjs skull, och inte för ofta tror jag inte påverkar hästen så nämbart mycket... Man hoppar ju med hästarna och då belastar de ju farmbenen med flera ton i landningen, men de brukar ju klara det med, bara man tränar med lite sunt förnuft, alltför många upprepningar av vilken övning som hälst är ju slitsamt.. :smirk:

Jag vill inte riskera att kontrollera hur mycket min häst "tål" men givetvis är det upp till var och en att bedömma hur stor risken är.

Min häst rätar inte ut hasen speciellt när han tar godis vid ljumsken, utan han håller benet mer rätt åt sidan som en hund. Och när det kliar nånstans långt bak på kroppen så är han så vig så.

Jag tror inte hästar böjer sig mer än vad de klarar för stunden. Ser man i ridningen så får du inte en häst att böja sig/gå på tygeln om den inte klarar det kroppsligt, om man inte tvingar den med hjälptyglar, vilket är mycket värre än lite tricks från backen den gör självmant.

Nikkis skrev:
nej men gud vad söt!:love:

hur lärde ni (din syster :angel: ) honom att lyfta spöt ifall man tappar det udner ridtur..? skulle vara till hands för min del iaf..

jadu, hon använde klicker (sådan som man har till hund)
till o börja med så fick han lyfta upp en kon bara från backen till handen när man stod framför, sen så kastade vi iväg den o så fick han gå o hämta den, sen testade vi med spön, jollyboll, vantar o allt möjligt så han fick gå o hämta en massa saker, sen en dag så testade hon att sitta på ryggen på han och kasta spön framför honom och se vad han gjorde och då plockade han upp det och gav det till henne där hon satt... typ så var det, det var ett tag sedan som hon lärde honom det så jag kommer inte riktigt ihåg hur det gick till.. ;)

SmizzSpeedy skrev:
Hur lär man att apportera????????? Det var det roligaste jag sett på länge!! Vill veta mer hur man lär olika tricks!! Nisse tycker det är kul att bli aktiverad så han är nog mottaglig för det mesta.

jao, på det sättet som jag just skrivit på ett ungefär, men allra först lärde vi honom med hjälp av klickern att då han rörde vid konen så fick han godis, sedan behövde han lyfta den för att få ett klick o godis, sen så var han tvungen att ge den till oss och till sist var han tvunden att gå och hämta saken vi kastade iväg för att få en klick o godis... :D

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som nyttiga trick, bra för hästens kropp och själ. Apropå skräcken att hästen ska överanstränga sig av små trick: Hästar är inte gjorda av porslin, ingen vanlig hästägare har ens den tiden att de kan riskera att överanstränga sin häst med trick.

Det som sliter mest är oregelbunden ridning och hoppning, inte många oroar sig för det. Yoga och bugning är nyttig stretching efter ett ridpass. Bekymra sig ska man göra vid all ensidighet, tömkör ibland, rid inte likadant varje dag, hoppa inte för ofta osv. Men trixa mycket, det mår hästen bara bra av. Sluta behandla era djur som invalider av glas, det mår de definitivt dåligt av.

Kung Bob skrev:
Du kan lära den att buga! Det är jätteenkelt, till och med jag har lärt min det...:angel:

Ta bara små godisbitar, ex morot, och försök att få honom att ta dem mellan frambenen. I början kan du ju inte gå ner så långt. Om han backar för att ta dem så följ bara med bakåt med handen, så fattar han snart att han måste böja sig för att ta dem. Min går till och med ner på ena knät för att få tag på godiset...:) Jätteenkelt men roligt:)

Så där kan min sköthäst göra :) Men har inga bildbevis tyvärr..

Sammet skrev:
Jag var förut väldigt positivt inställd till "trix" som hästen kunde lära sig men jag har mer och mer insett att trix inte alls är så bra... för hästarnas kropp.

För att ge exempel,
buga, hästen kan, om man lär in detta fel (dvs låta hästen ta en godis mellan frambenenoch gå ner på "knä" med ett ben), fastna med huvudet under sina framben. Hästen kan även tippa på människan om den komemr i obalans..

Ja, Om man lär in det fel.. Men faktum är att det mesta i hästhanteringen är farligt om man gör fel. Men håller med om att det kanske inte är något nioåriga sara borde gå ut och träna med 19 åriga buster.... :crazy:

Sammet skrev:
Kompliment (tror jag det heter) när hästen går ner på frambenet och sedan ser ut att hällsa majestätiskt, om ryttaren sitter på sliter det mkt på benen. Sägs vara därför kamelerna "skriker" (låter) när de stiger upp med ryttare på. Detta kan dock vara en myt... men jag har ingen lust att riskera min hästs ben för att ta reda på det.
Hädanefter kommer jag hålla mig till rena trick där hästen inte böjer och bänder på sig själv, som vacker tass, eller apport...
*suck*
Hästvärlden är en jungel.

Ja Det heter komliment när hästen ställer sig på båda framknäna.. Kan försöka fixa kort på det i helgen på min häst.. Ska jaga fotograf bara..
Angående slitningen.. Det beror på hur man lär hästen att göra det och på vilket underlag man gör det.. Jag tycker personligen att man bör hålla sig till så mjukt underlag som manegebotten.
Sedan finns ju risken att hästen "kastar" sig ner lite hastigt de första gångerna och då får man ju försöka ta det lugnt och inte träna gång på gång och försöka vara noga med att den LUGNT ska gå ner på framknäna.
Angående Kamelerna har jag ingen aning.. Men låter konstigt om de skulle ha så ont av det?! :confused:

Tinen skrev:
Angående Kamelerna har jag ingen aning.. Men låter konstigt om de skulle ha så ont av det?! :confused:

Det är inte för att marken är hård de får ont, utan för att det sliter på deras senor och ligament i benen.
Ställningen i sig är inte naturlig för en häst med ryttare på.

Sammet skrev:
Det är inte för att marken är hård de får ont, utan för att det sliter på deras senor och ligament i benen..

Hur vet du det? :smirk:

Sammet skrev:
Ställningen i sig är inte naturlig för en häst med ryttare på.

Håller med. Personligen gör jag bara detta utan att sitta på...

Kompliment:
PICT1588vis.jpg

Slänger in en på bugning också:
SawanhaKristinAlvarsson.jpg

Här har vi kommit lite längre.. Jag kan stå på avstånd och bara säga, medan jag vid kompliment än så länge "borde" vara vid sidan.

Hej!
Jag har 2 st 2åringar som vi har lärt lite praktiska trick T.ex.
att lyfta benet det gör man så här: Du behöver ett spö.
du bestämmer ett ord du vill att hästen ska lyssna på vi brukar säga "ben upp" och sedan pickar man på hästen ben tills den lyfter och då berömmer du med godis och ett ord T.ex. Rätt
(det är lättast att börja med frambenet)

Vi har även lärt dom att sänka huvudet
Man gör på samma sätt men man behöver inget spö, utan du lägger handen mellan hästens öron fast lite längre mot manken och trycker på en viss punkt man känner den ganska väl...och säger T.ex "Sänk"
och håller kvar tills hästen sänker huvudet spelar ingen roll om det är jätte lite...och berömmer på samma sätt:D

Lycka till

Jag lärde min häst spansk skritt på mitt egna lilla sätt (finns hur många olika varianter somhelst) ..Först börjar man enkelt att lära hästen lyfta på ett ben på kommando (gärna variera höger och vänster) . När den lärt sig det ( du kan hålla upp benet och säga tex "opp" eller valfritt" och berömma när den har benet i luften och även säga ordet och berömma när hästen gör det spontant ngn gång ibland. Se bara till att han i slutändan endast gör det när du säger till och intew försöker tigga på det viset. När han/hon kan det så får du träna utomhus på bana eller på rak väg. Ha med en pisk och skritta hästen (du på marken) och säg opp (lär gärna hästen lyfta höger eller vänster beoende på vilket du PEKAR på) . Tillslut lyfter hästen benet kanske liite högre än vanligt och då petar du med pisken (läs PETAR) på benet den lyfter. Man får börja med ett ben i taget . Tillslut bör hästen kunna skritta spanskt. Då kan man även göra detta från ryggen med hjälp av en assistant. Välj hur kommandot ska utföras (med skänklar och /eller tyglar , tex föra aktuellt bens skänklar längre fram eller bak per lyft eller sitt på ngt speciellt sätt med sätet) . På så vis kan du tillslut även få med bakdelen så att ryggen och formen är med även när det skrittar spankt. Gick superlätt för min del :) Lycka till! :banana:

Håller med, att lära trick är nyttigt för hjärnan och kul! Och man kan förstöra sin häst precis lika mkt om den rids illa. Och jag tror de flesta på buke inte ärligt kan säga att de rider sin häst perfekt alla dagar.

Vikten en häst bär när den bär en ryttare på 50 kg, är inte 50 kg. utan blir tyngre.

När en häst står i kompliment och skall gå upp med ryttare på belastar den frambenen extremt.

Därmed inte sagt att komplement utan ryttare är dåligt.
Det är komplement Med ryttare på som jag pratar om.

Prova själv att stå i kompliment med ett 25 kg barn på din rygg. Och se effekten.

Sammet skrev:
Vikten en häst bär när den bär en ryttare på 50 kg, är inte 50 kg. utan blir tyngre.

När en häst står i kompliment och skall gå upp med ryttare på belastar den frambenen extremt.

Därmed inte sagt att komplement utan ryttare är dåligt.
Det är komplement Med ryttare på som jag pratar om.

Prova själv att stå i kompliment med ett 25 kg barn på din rygg. Och se effekten.

Som sagt.. Jag tror inte heller på att låta en häst gå ner i kompliment med ryttare är på någotsätt nyttigt för knä/leder. Tycker snarare man ska vara varsam även utan ryttare då själva hästen väger mycket mer och att det är en ganska onaturlig rörelse, inte så länge de gör den balanserat och korrekt kanske, men om den är osäker i början finns ju risk för fel/snedbelastning och det är ju ett kraftmoment, så konsekvenserna kan man ju tänka ut själv...

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar