Lära hästen trick?

Sv: Lära hästen trick?

Hur lär man nu hästen att pussas? Min nya häst kommer nästa vecka och han gillar att slicka på handen, men hur gör man så att han slicka på munnen?:S

Hejsan! Jag tror inte du ska lära den att slicka den i ansiktet..den kanske biter dig och de är inte lika mysigt :crazy:
En saltsten skulle kanske vara bra :idea:

Men du kan endå lära hästen att pussas! Jag lärde mitt 7åriga halvblod att pussas på bara några minuter. Jag stod framför honom och "pussade i luften" dvs gjorde pussljus. Och ja..han titta lite konstigt på mej i början :angel:
Ingenting hände såklart mer än de eftersom han inte hade en aning om vad jag ville eller va han skulle göra. Jag lyfte därför upp hans huvud och placerade hans mule mot min mun samtidigt som jag hela tiden gjorde pussljuden och pussade honom när han var rätt placerad. Då fick han massor av beröm, klappningar och lite godis.
Sen stod jag o pussade i luften igen o inget hände, då lyfta jag upp huvudet till min mun o när han var rätt så fick han massa beröm igen. de tog väl ca 5 ggr innan han motsjälv tog upp huvudet min mun o satte mulen på mina läppar. sen fick han godis o beröm igen :rofl:
Sen kunde han de lätt som en plätt, lite probem med att avgöra hur stark han var så ibland blev man lite knockad, men efter ca 2-3 dagar så visste han att jag var ömtålig jag med :idea:

Ha dock inte något i munnen som den ska ta..(tycker jag) de kan lätt bli så att den nafsar dig i ansiktet.. :cry:

Lycka till och grattis till de nya hästköpet :D

Som sagt.. Jag tror inte heller på att låta en häst gå ner i kompliment med ryttare är på någotsätt nyttigt för knä/leder. Tycker snarare man ska vara varsam även utan ryttare då själva hästen väger mycket mer och att det är en ganska onaturlig rörelse, inte så länge de gör den balanserat och korrekt kanske, men om den är osäker i början finns ju risk för fel/snedbelastning och det är ju ett kraftmoment, så konsekvenserna kan man ju tänka ut själv...
Hur lär man sin häst att buga och stegra på kommando ?
berätta hur ni har gjort och lägg upp bilder/filmer :)
själv ska jag börja träna så snart som någon berättat hur man ska göra.
Har läst böcker men hittar inget ;(

Mina hästar kan följande:

Nicka ja
skogstroll

Skaka på huvudet "nej"
skogstroll

"Le"
skogstroll

Apportera
luneapport2-1.jpg

skogstroll

Spela fotboll
skogstroll

Vifta med frambenen på kommando
skogstroll

"Dricka" ur flaska
skogstroll

Sätta frambenen i kors
skogstroll

Plocka upp och vifta med handduk

Följa handen
skogstroll

Kliva upp på lastpall
lastpall2.jpg

...och säkert nåt mer som jag har glömt nu...

vad anser ni om att lära hästen stegra? bra/dåligt?

vad anser ni om att lära hästen stegra? bra/dåligt?

Jag tycker att man ska ha väldigt bra koll på hästen i alla lägen, OCH antingen inte sälja hästen vidare, ELLER se till att kommande ägare är helt införstådda.
Det är ett trick som kommer väldigt högt på utbildningstrappan, det finns många många trick man kan lära sin häst före man lär den stegra.
Personligen kommer jag aldrig att lära mina hästar stegra, däremot jobbar vi på buga och senare ligga ner.

Jag tror inte på att lära hästen att stegra OM man inte med säkerhet vet att man ska ha kvar den hela livet. Om hästen byter ägare och börjar stegra kommer den säkerligen bli bestraffad. Detta kommer göra den osäker och förvirrad eftersom det tidigare var något bra att stegra. Dessutom är en häst som börjar stegra farlig.

Jag skulle inte lära min häst att stegra, men om man vet att hästen enbart ska hanteras av sådana som vet att den är lärd att stegra så visst, det är ju helt klart häftigt att hästen stegrar på kommando. Men tyvärr alltför lätt att det blir fel.

min häst kan bara tacka men hon e duktig:p

Jag har förstått att det lättaste är att lära hästen sitta upp. Då måste man ju först få den att ligga. Till liggandet kommer man via bugning och kompliment oftast (finns ju andra sätt också). Så börja med att lära hästen buga, om den inte kan det.:idea:
Sen när hästen ligger, och stiger upp först på ditt kommando, så hejdar du den precis när den "sitter", och belönar. I början behöver den sitta bara någon sekund, sen förlänger man tiden.

Man kan ju också lära hästen sitta ner, men det är svårare, har sett det göras på film, men vet inte hur det lärs in.

hehe hon kunde nästan buga idag:p e väldigt lättlärd:D

ja det ser ju så jäkla häftigt ut, jag försökte också få min häst att lära sig buga, han tar godisen mellan bogarna ska jag sen ta godisen lägre bak mot magen eller hur gör jag?:laugh:

Man får helt enkelt locka lite försiktigt längre ner/in under magen.
Har märkt att en del hästar behöver "godisguidas" nära marken för att ta in huvudet (att hästen litar på en är ju givetvis också en förutsättning, annars kan det bli farligt).

Jag lockade inte ner min ponny alls när jag lärde honom buga. Jag lyfte helt enkelt ena benet och bad honom flytta vikten bakåt. Han böjer in huvudet ändå för att hålla balansen. Just nu jobbar vi på ljudkommando, och lite snabbare reaktioner.
Bild

Vi håller på med fotboll och apport för fullt :D Fotboll är han en naturbegåvning på, han lyckas slå tunnel på sig själv och försöker ställa sig på bollen (en stor grön pilatesboll). Apport är lite värre, han fattar inte varför han ska lämna tillbaka grejerna jag gett honom. Och får man inget godis kan man ju alltid behålla eller slänga iväg vad det nu var jag bad honom hålla :angel: Vi jobbar på för fullt. Har även börjat få lite kläm på vacker hov, via fotbollen. Yoga däremot ger lite koordinationsproblem som han brukar lösa med att gnägga och gå ner på ett knä.. Eller sucka och lägga sig ner, det beror på hur jobbig jag är :p

hej jaghar tänkt lära min häst att stegra. e det någon som kan berätta hurjagska görs?:P

Men det är ju så de själva går ner när de ska lägga sig och/eller rulla sig. Då kan det väl inte vara skadligt för senor/ligament?

Sen så gör man väl inte (om man är förnuftig) dessa triks hundraatron gånger om dagen heller!

Tråden är väldigt gammal och Alazan verkar inte ha varit aktiv på länge (14/7) så jag skulle inte hoppas för mycket på svar ;)

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar