Lära hästen stå i transporten?

W

Warmia

Har ett importerat sto på 10år som är nervös vid transportering, lastningen går hyggligt bra, körningen går också hyggligt bra men rör sig ganska mycket. Katastrofen blir om man parkerar, hon hoppar, slänger sig, sparkar både fram och bak...... I och med att hon används till tävling skulle det vara så skönt att kunna ha henne i transporten vissa vänte tider, har ni haft någon liknande häst som ni har tränat bort detta på? Tror ni att det går?

Sv: Lära hästen stå i transporten?

Japp, på henne (också ett sto, plus nuvarande häst som hade lite tendenser att bli så) så har jag jobbat på att först lära dom att inte enbart "gå rakt på" in i transporten, utan också kunna stanna och slappna av halvägs in, elelr halvvägs ut, eller i princip vart som helst som jag säger att dom ska stanna och stå stilla.

Sen när dom kan det, dvs. lyssnar på vad jag säger om vart dom ska vara, så har jag gått gradvis mer och mer in i transporten när jag stannat, alltså med hästen. Och varje gång sett till att det är JÄTTEtrevligt att stå och slappa där.
Till slut så står man helt inne och gör samma, ser till att det är jätte trevligt, mat kliande på halsen och allt som kan vara trevligt för just den hästen.
Sen samma fast med stängd bom, sen samma fast med stängd baklucka.

Verkligen jobba med positiv associerings teknik, dvs. att vara och bara hänga i transporten= jätte härligt för hästen.
Lite så att transporten är en annan slags box där dom kan slappna av och ha det trevligt.

Det har jag tränat in gradvis, och när man ävl är inne i transporten har jag absolut inte satt fast hästen eller stängt bommar eller nåt förrän den är riktigt stabil på att stå stilla, utan att vilja slänga sig eller backa eller nåt, och gilla att vara där.

När det kommer till tendenser att slänga sig backa osv. så är det där träningen med att förflytta både innan, på rampen, och i transporten kommer in.
Min nuvarande ville gärna stegra bakåt lite här o där men när vi har fått en så bra kontakt och respekt nu att han accepterar att oavsett om det är backande, frammåt, stilla, elelr vart det tar plats, så är det det som gäller.

Det ger bra resultat tycker jag, dom få gånger när han fortfarande får för sig att kanks backa ett elelr två steg, så kan jag säga "fram" till honom och då går han fram istället igen.

Träna träna träna alla förflyttningar, och självklart att stanna och stå stilla också.
Och sen gradvis göra det mer och mer inne i transporten, och göra det SUPER trevligt att vara där :)

Det är mitt bästa tips.
Lycka till

Jag skulle börja med att ge alla kraftfodermål i transporten och gradvis öka tiden när hon är tillfreds.

Ja detta har jag också funderat på att göra!

Jag är noga med att inte lämna den i trailern om den är orolig. Däremot senare när man har ridit den ordentligt- typ mellan klasserna men alltid med övervakning- i början.

Är noga med att inte ställa trailern brevid ngn annan orolig själ.

Hur man kör- att den får lära sig hur man balanserar sig är av framtida vikt.

Åk ofta så det blir en rutin.

Vi har provat båda, det går inte lämna henne alls efter man ridit ordentligt heller, går bra så länge man står hos henne i transporten lämnar man henne har man en söndersparkad transport.
Har även märkt att så länge man kör riktigt sakta 60km/h ca så står hon riktigt bra så vi försöker hålla den hastigheten för det mesta.
Hon är ju 10 år och har åkt jättemycket transport men jag vet att detta har vart ett problem redan från början, fast hon har vart ute och tävlat såååå mycket ändrar hon sig inte, kanske har hänt något innan som man inte vet om........

Har även funderat på att kanske prova lasta med våran supersnälla shettis som sällskap????

Det finns inga genvägar för att få hästen bra i transporten, det sättet som -moa- beskriver är det som ger bäst effekt. Jag har en likadan häst som du! Och genom att göra som -moa- beskriver har gett bäst resultat hittils. Att ge kraftfoder i transporten fungerade sådär, men när kraftfodret var slut fick jag en häst som ville ut ur transporten igen.

Din häst kanske är bredåkare också? Vissa hästar vill ha mer utrymme när de åker.

Knapp

Jag lägger min fråga här, jag har ett snarlikt problem och tycker det finns nog med last-trådar.

Ena hästen (nordsvensk, 3 år) har fått för sig att han inte ska stanna i transporten när vi kommit på.
Han är inte rädd, men han vet att det är jobbigt och obehagligt att åka, och har fått göra en del jobbiga transporter i sitt liv.

När vi tränar brukar han komma in i transporten ganska lätt, men sedan går det kvickt ut igen! Och det som verkligen får mig att förstå att jag gör något snett är att det går sämre och sämre under hela träningen. Sista gången brukar jag verkligen få lirka in honom. Vilket ju inte är bra.

Jag har försökt "hellre förekomma än förekommas" och backa ut honom innan han vill börja backa, men vi måste ju på något sätt öva på att stå kvar också.
Vi går inte hela vägen in varje gång. Ibland stannar vi halvvägs, ibland sätter vi bara upp en fot, lite fram och tillbaka - på mitt initiativ. Men när han väl vill av, så går han av.
Att få honom att stanna med tvång är inte att tänka på. Han backar av, sedan är det inget mer snack om det.

Hilfe!

Pannkakssmet.

Ta tag i hästen, gå ett steg upp på transporten, beröm. Backa ett steg. Gå två steg upp sedan backa ett. Beröm. Stå på samma ställe tills hästen slutar röra sig /samtidigt som du får uppmärksamhet/. Fortsätt att gå upp, backa, lasta av hästen helt, berömma, gå upp några steg etc hela tiden. Gå med hästen så att framhovarna är inne i transporten, beröm (ev. ge lite godis). Ta sedan ett steg in i transporten. Få hästen helt lugn. Backa ut helt och sedan går du in så halva hästen är inne. Håll på lite så för då blir hästen mera uppmärksam på vad du vill och transporten blir inte läskig längre. Till slut lastar du in hästen helt. Beröm, belöna (kanske borsta eller låta hästen äta sitt hö inne i transporten så den får något att göra). Upprepa varje dag - till sist är det bara att lasta och då kommer det gå som en smäck :D

När du lastar ska du vara noga med att hästen hela tiden är rak och att du måste vara positiv inte skrika el. dyl då hästen enbart kommer förknippa transport = skrik och otrevligheter isåfall

Jag gör ungefär precis så som du beskriver. (Lyckades kanske inte förklara riktigt.)

Men ibland säger han, nä fan, nu vill jag gå ut. Och så går han ut.
Jag har försökt "put up a fight" genom att försöka hålla honom kvar, då drar han lite till och jag var tvungen att släppa för att inte förstöra transporten. (Lånad transport - ännu ett problem för jag kan inte ha den så länge mellan tillfällena.)

Han tycker inte transporten är läskig, men vet att det är jobbigt och obehagligt när man väl åker och vill väl ta den lätta vägen. Alltså inte åka alls. :grin:

Vi har väl lite dispyter i hanteringen i övrigt, då han har börjat bli grinig på mig när jag säger åt honom. Det är lite en tonårings "Men åååååh, palla!" över det hela. Men jag har tänkt att jag ska ignorera det beteendet och jobba på som vanligt. Det är väl inte tokigt?

Min idé där är att träna med ett släp med fronturlastning. Och att ett tag framöver bara lasta av framtill så den vänjer sig med att man inte backar ut. Till en början hade jag visat hästen detta genom att upprepade gånger leda den rakt igenom transporten, in genom bakluckan ut genom framluckan tills hästen börjar tycka detta är helt okej. Sen börja stanna på olika ställen på vägen genom släpet, men inte backa. (Sen har jag även avdramatiserat transporten ännu mer genom att göra en massa tokigheter som att lasta den genom frontrampen och ut där bak, backa den uppför bakrampen och göra på alla möjliga konstiga sätt tills hästen känner sig helt trygg och tycker det är en lek men... det är säkert överflödigt.)
En annan viktig grej är att se till att ventilationen är bra om man tränar på att "bara vara" i släpet, är det instängt och 100 grader därinne kan man enkelt förstå varför de inte vill vara där. Och ge dem något att göra därinne, hötuss/gräs att tugga på. Och så lasta av framtill igen.

Jag använder mig att tryck och eftergift när jag lastar. Tryck för att få hästen att gå fram och eftergift när det sker. Beroende på häst ställer jag olika krav på vad som krävs för att få eftergift, men inledningsvis räcker ett steg fram eller ibland bara att de tänker framåt.

Om jag har en häst som inte vill stanna kvar, bibehåller jag ett tryck när hästen backar ut, men försöker inte hindra den. Eftergiften ger jag när hästen till slut väljer att gå fram. Detta kan ske på lämmen eller 20m ifrån;)

Min erfarenhet är att hästarna lär sig fort och med några gångers träning blir lättlastade.

Till TS:
Jag skulle börja med att jobba med lastningen. Många gånger tycker jag hästarna åker bättre och är lugnare när lastningen fungerar prickfritt.

Håller även med om tipset om mat!

Åh, gud vad jag hade gjort så om jag bara hade haft tillgång till en! Tyvärr är dom enda transporter jag kan låna gamla, enaxlade och ganska små.
Så att han inte gillar att åka är inte konstigt, men eftersom alternativ inte finns MÅSTE vi lära oss.

Vinja:
Visst, tryck och eftergift är det jag kör med också. Men han verkar ändå inte koppla fördelarna med att inte dra bakåt/gå framåt/vad man nu försöker uppnå.

Jag har aldrig tidigare stött på en häst som varit lika envis som jag när det gäller det här. :devil:

Då återstår nog bara tålamod och åter tålamod;)

På de hästar jag har lasttränat har bakåttänket efter ett tag försvunnit så kämpa på! Jag avslutar aldrig en lastträning utan att hästen har gått fram, hur långt fram beror på situation. Jag tycker det är väldigt bra att ha en medhjälpare som står i "stängningsläge" och sysslar med suspekta saker;) Det ska kunna hända saker bakåt utan att pålle ska tänka, nu är det bäst jag backar ut. Personen kan stå där redan när hästen går in. Givetvis är säkerhetstänk viktigt så att personen baktill inte hamnar i kläm.

Ok. Men då kvarstår tipset om att försöka göra transporten till en spännande lek-träningsplats och göra så mycket tokigt som möjligt med den :) Våga vara okonventionell, ha kul! (En kompis till mig lastar båda sina hästar baklänges uppför frontrampen och hästarna är ko-lugna) En annan sak som jag också gärna lär hästen så tidigt som möjligt är att den ska gå in själv. dvs jag blir kvar utanför och då kan jag rätt enkelt haspa upp bommen bakom honom så han känner att det är stängt om han lägger rumpan mot. Om jag inte hade fronturlastning skulle jag be en medhjälpare hjälpa till att öppna bakbommen så att jag kan vara inne hos den när vi ska backa ut, och han skulle bara få backa ut några steg i taget med massor med halter mellan.

Halvknapp

Jag har nu utarbetat en strategi!
Han är tränad till att stå still på stallgången och gårdsplanen. Jag tänkte föra vidare det till transporten nu, genom att först låta honom stå med framhovarna på transporten när jag hanterar honom, och sedan bitvis gå längre in. Alltså göra som vanligt när jag ska sela/kolla hovar/whatever, men vi står halvvägs in i transporten istället.
Vad tror ni?

Låter som en bra strategi!Absolut värt att prövas!

Lycka till!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 113
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama