Sv: Lära hästen stå i transporten?
Japp, på henne (också ett sto, plus nuvarande häst som hade lite tendenser att bli så) så har jag jobbat på att först lära dom att inte enbart "gå rakt på" in i transporten, utan också kunna stanna och slappna av halvägs in, elelr halvvägs ut, eller i princip vart som helst som jag säger att dom ska stanna och stå stilla.
Sen när dom kan det, dvs. lyssnar på vad jag säger om vart dom ska vara, så har jag gått gradvis mer och mer in i transporten när jag stannat, alltså med hästen. Och varje gång sett till att det är JÄTTEtrevligt att stå och slappa där.
Till slut så står man helt inne och gör samma, ser till att det är jätte trevligt, mat kliande på halsen och allt som kan vara trevligt för just den hästen.
Sen samma fast med stängd bom, sen samma fast med stängd baklucka.
Verkligen jobba med positiv associerings teknik, dvs. att vara och bara hänga i transporten= jätte härligt för hästen.
Lite så att transporten är en annan slags box där dom kan slappna av och ha det trevligt.
Det har jag tränat in gradvis, och när man ävl är inne i transporten har jag absolut inte satt fast hästen eller stängt bommar eller nåt förrän den är riktigt stabil på att stå stilla, utan att vilja slänga sig eller backa eller nåt, och gilla att vara där.
När det kommer till tendenser att slänga sig backa osv. så är det där träningen med att förflytta både innan, på rampen, och i transporten kommer in.
Min nuvarande ville gärna stegra bakåt lite här o där men när vi har fått en så bra kontakt och respekt nu att han accepterar att oavsett om det är backande, frammåt, stilla, elelr vart det tar plats, så är det det som gäller.
Det ger bra resultat tycker jag, dom få gånger när han fortfarande får för sig att kanks backa ett elelr två steg, så kan jag säga "fram" till honom och då går han fram istället igen.
Träna träna träna alla förflyttningar, och självklart att stanna och stå stilla också.
Och sen gradvis göra det mer och mer inne i transporten, och göra det SUPER trevligt att vara där
Det är mitt bästa tips.
Lycka till