Lära hästen stå bunden??

Sv: Lära hästen stå bunden??

Kloka ord!
Man kan använda en repgrimma om man skaffar en bit grov plastslang med 5-6 mm gods i ( järnhandeln), drar plastslangen över nackstycket på repgrimman så att den inte biter så hårt i skinnet. Det bästa är att använda en rejäl halsring+grimma, och flätade polyesterlinor som är rejäla. Och, som du påpekar, att man förbereder hästen.

Ibland måste man ta sej till, och igenom, panikfasen för att hästen skall förstå, ser hemskt ut ibland, men i hästens sinnevärld kan det ibland vara nödvändigt för att inse att den ska stå stilla och acceptera att den är bunden

Knapplån... VARFÖR denna förkärlek för ELASTISKA grejer att binda i? *nyfiken* Jag lär mina med grejor som INTE ger efter en millimeter, och som håller. Och som snabbt som ögat går att lossa i en paniksituation OM den inträffar (den inträffar dock inte förrän hästen går ikull eller lyckas få ett ben över en lina - ingetdera har hänt). SEN när de kan stå uppbundna så sätts en båtfjäder mellan kedja och bindring för att ge liiite 'giv' om de skulle kasta sig (inte för det hänt heller, men OM..)

Men varför lära dem att grejer ger efter om de bara drar hårt nog (även om det bara sviktar lite)

/Alexandra - som kräver att hennes hästar SKA kunna stå uppbundna utan problem, sen jag köpte en häst som tränats stå bunden med balsnören mellan kedja och grimma, och som lärt sig att det handlar bara om hur hårt man drar, tillslut går NÅGOT sönder, så tänker jag INTE ha en sån igen..

Unghästar har jag lång lina genom fast ring, samt något att slå linan runt. Dvs det är fast och stumt, men jag kan släppa direkt OM det går åt skogen (dvs de går ikull, så korkad har dock ingen varit än). Allra första gångerna uppbundna sker i boxen, för minimering av skaderisk.

Håller med Alexandra. Inga sviktsaker ska man börja med. Stadiga prylar som INTE går sönder är att föredra...Unghästen LÄR ju försöka komma loss från början, och då kan det gå illa om saker blir 2 meter långa eller går av. Jag själv började med uppbindning i stallgången. Boxen jag hade då var ingen bra början. Det satt fast på ena sidan, men på andra hade jag grimskaft som jag snodde runt boxgallret samt höll i ena änden. Sedan när hon var mera van så gjorde jag säkerhetsknutar...Visst kan dom få panik och det ser illa ut, men det brukar vara snabbt övergående då unghästen märker den inte kommer loss.

Det låter väldigt långsökt att en häst lättare halkar när man använder ett stumt rep. Jag skulle snarare tro tvärt om; att de lättare halkar med ett elastiskt. När en häst börjar kasta sig bakåt och känner motstånd så lägger den på ännu mer kraft och med ett elastiskt band så innebär det att det ger med sig ännu en liten bit vilket hästen inte är förberedd på. Med ett stumt rep så tar det stopp där det tar stopp, hästen kommer inte längre hur mycket kraft den än lägger på (så vida inte repet går av) vilket innebär att den inte måste parera att repet länger sig.

Jag tror att hästar får precis lika mycket panik oberoende av om repet är stumt eller inte, det är helt enkelt något de sitter fast i som de måste slita sig ifrån. Att repet ger efter kan till och med uppmuntra hästen att kasta sig bakåt eftersom det just ger efter.

En annan sak som jag inte gillar med elastiska band är att man måste binda upp hästen så extremt kort för att den inte ska kunna ta fart och slänga sig. För att det ska vara någon skillnad mellan ett elastiskt rep och ett vanligt rep så innebär det att det elastiska repet måste kunna längas en bra bit. Och ju mer töjbart ett rep är desto mindre belastning tål det. För att det ska tåla någon belastning så måste man på något vis ha en kätting eller liknande i det (jag tror att det är detta martha beskriver) men jag anser att detta bli onödigt mycket jobb och dyrt. Då är det bättre att satsa på att köpa en bra rep. Men, man måste som sagt komma ihåg att inte binda upp en häst förrän den är mogen för det.

/Sara

Gummirep som hästen kan dra ut ett par meter låter lite farligt, tycker jag. Ju längre lina hästen har att trassla med desto större risk för trassel...

Allmänt.

Varför tror nästan alla, att man måste bete sig så, att hästen sliter, "grips av panik", kastar sig osv, när den ska läras att stå bunden?
Ingen här som ser alternativa tillvägagångssätt? Jag menar, så att hästen aldrig kommer i situation att vilja slita sig lös?

Hellre än att "pryla" sig till resultat...

LIA

men gummirep trasslar man inte in sif i...utan det drar ihop sig när hästen går framåt igen

LIA skrev:
Allmänt.

Varför tror nästan alla, att man måste bete sig så, att hästen sliter, "grips av panik", kastar sig osv, när den ska läras att stå bunden?
Ingen här som ser alternativa tillvägagångssätt? Jag menar, så att hästen aldrig kommer i situation att vilja slita sig lös?

Hellre än att "pryla" sig till resultat...

LIA

Naturligtvis så ser man ju till att hästar inte skall hamna i en sån situation...men om man börjar med balsnören och hästen gör ett ryck så har man ju en jäst som märker att den kommer loss....sätter man sedan fast den och den rycker och märker att den sitter fast kan den lätt hamna i panik....antingen får den panik eller så går det bra...att ha dom fast i gummislang på ena sidan och ett löpande grimskaft i den andra så eliminerar man att dom känner sig fast....och i framtiden har man en häst som inte kastar sig....beter man sig klumpigt åt från första början så kan bittert få äta upp det senare......

men snälla......har du aldrig haft med hästar att göra eller?? tänk bara lite logiskt...en häst som kastar sig bakåt , den kastar sig ÄNNU mer vid tryck i nacken.....är det då ett stumt tryck så gör den allt för att komma loss och paniken är ett faktum....mina uppbindningar är lika långa som vanliga uppbindningat...det är bara om dom kastar sig som det ger med sig mera än fasta bindningar.....och ingen kastar sig heller och jag har lärt alla mina unghästar med gummislang......

grejen är att med gummi FÅR dom inte panik....det blir ung samma effekt som ett genomgående grimskaft som man släpper efter...

jag har sett unghästar som haft fasta uppbindningar som gått runt och brytit nacken....jag vill inte vara med om det själv......ok, att de flesta gångerna att det gär bra...men VARJE år händer det att dom slår runt och blir allvarligt skadade....

Bill skrev:
Ibland måste man ta sej till, och igenom, panikfasen för att hästen skall förstå, ser hemskt ut ibland, men i hästens sinnevärld kan det ibland vara nödvändigt för att inse att den ska stå stilla och acceptera att den är bunden

Jag har aldrig varit med om att en häst får panik vid uppbindning faktiskt......men det är väl för att jag är så osedvanligt klok då bara :angel: :p

Dom behöver faktiskt inte få det om man beter sig sunt....nu pratar jag vid inlärning...är hästen "redan förstörd" är det svårare....

martha skrev:
jag har sett unghästar som haft fasta uppbindningar som gått runt och brytit nacken....jag vill inte vara med om det själv......ok, att de flesta gångerna att det gär bra...men VARJE år händer det att dom slår runt och blir allvarligt skadade....

hur gamla har de unghästarna varit? *nyfiken*

Jag har inte träffat en enda häst som inte varit 'förstörd' uppbindningsmässigt som gjort några 'idiotryck' vid uppbindning, utan visst provar de att se om man kan ta sig loss, och en del kan försöka ganska häftigt. Men ingen har varit mer än max 3 dm från marken med framhovarna (dvs ingen risk för att gå runt), det de däremot ofta provar om de sitter i en lina är att kasta från sida till sida.

De enda hästar jag sett få PANIK och hamna i situationer där det blir farligt är äldre hästar som på ett eller annat vis 'förstörts' vad gäller uppbindning.

Så jag tror dina och mina erfarenheter är likartade, dvs de får inte panik och det blir inte en kamp på 'liv och död', och jag tror inte det har med uppbindningen att göra (du föredrar den som ger lite, jag föredrar stum) utan på att en 'oförstörd' häst som är korrekt hanterad innan den knyts fast inte får stora frispelet? (Sen finns det säkert alltid undantag som bekräftar regeln)

ung vid 6-8 månaders ålder börjar jag att binda upp dom...innan har dom ju bara varit "fast" vid verkning o dyl..då med stöd av mig o grimskaft.....
( imorrn el övermorrn kommer grejorna)

Naturligtvis så ser man ju till att hästar inte skall hamna i en sån situation...men om man börjar med balsnören och hästen gör ett ryck så har man ju en jäst som märker att den kommer loss....sätter man sedan fast den och den rycker och märker att den sitter fast kan den lätt hamna i panik....antingen får den panik eller så går det bra...att ha dom fast i gummislang på ena sidan och ett löpande grimskaft i den andra så eliminerar man att dom känner sig fast....och i framtiden har man en häst som inte kastar sig....beter man sig klumpigt åt från första början så kan bittert få äta upp det senare......
Jag håller med dig om olämpligheten med balsnören resp konsekvenser, men, du missförstod mitt inlägg.

LIA

Jag tror inte att jag missförstod dig , utan jag skrev nog in en del som kanske inte bara var menat till dig...en bra hanterad unghäst får inte panik vid uppbindning och man får ta det pö om pö....jag binder aldrig fast dom på bägge sidor samtidigt första gångerna...det är vansinningt att tillåta "panik" för det behövs inte för att få en häst att kunna stå uppbunden....mina har aldrig fått panik och det har gått bra ändå....så jag håller fullständigt med dig,....

martha skrev:
ung vid 6-8 månaders ålder börjar jag att binda upp dom...innan har dom ju bara varit "fast" vid verkning o dyl..då med stöd av mig o grimskaft.....
( imorrn el övermorrn kommer grejorna)

(Kanon ang grejorna)

Unghästen som slog över, var den i den åldern etc? *nyfiken om min teori håller som sagt*

/Alexandra - som undrar om det är nu man INTE ska tala om att hon faktiskt kan lämna bundna tvååringen utan uppsikt för att sprinta och hämta ngt jag glömt :angel: Soms agt, jag kräver att de ska kunna stå uppbundna (och lösa för den delen med) UTAN minsta trassel ;)

Det har ju varit i den vevan(åldern), när dom suttit fast eller rest sig och slagit över eller fått bena över "länkarna"...stallgångar kan ju vara hala också..när dom väl lärt sig att vara uppbundna så brukar dom ju inte spöka sig längre......det är inte bara en unghäst som skadat sig utan det händer såna här relaterade olyckor varje år......

martha skrev:
men snälla......har du aldrig haft med hästar att göra eller?? tänk bara lite logiskt...en häst som kastar sig bakåt , den kastar sig ÄNNU mer vid tryck i nacken.....är det då ett stumt tryck så gör den allt för att komma loss och paniken är ett faktum....mina uppbindningar är lika långa som vanliga uppbindningat...det är bara om dom kastar sig som det ger med sig mera än fasta bindningar.....och ingen kastar sig heller och jag har lärt alla mina unghästar med gummislang......
Ja, jag är snäll ;) Skämt åsido, jag är inte ute efter att anklaga dig för att göra fel eller kränka dig, så om du uppfattar det som så ber jag om ursäkt, och jag hoppas att du inte heller är ute efter det för min del.

En häst som kastar sig bakåt vid ett litet tryck på nacken kommer att få panik då trycket succesivt ökar. Med ett elastiskt rep så kommer trycket på nacken att öka inte bara ifrån hästens egen vikt utan även ifrån repets elasticitet. Det innebär att det blir ett mycket större tryck med ett elastiskt rep än det blir med ett stumt rep där det bara är hästens egen vikt som påverkar. Det betyder att med ett elastiskt rep så behöver hästen bara kasta sig en kortare bit för att få samma tryck som den får när den kastar sig med full kraft mot ett stumt rep.
Även fast ett rep ger med sig så sitter hästen ändock fast och detta kan skapa panik, lika mycket som ett stumt rep kan framkalla panik.

Men som även du har skrivit i senare inlägg efter detta så ska den första uppbindningen ske på ett sådant sätt att det inte finns någon anledning för hästen att få panik.

/Sara

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama