Lära hästen stå bunden??

Sv: Lära hästen stå bunden??

martha skrev:
jag har sett unghästar som haft fasta uppbindningar som gått runt och brytit nacken....jag vill inte vara med om det själv......ok, att de flesta gångerna att det gär bra...men VARJE år händer det att dom slår runt och blir allvarligt skadade....
De finns även de som bryter nackarna med elastiska uppbindningsanordningar...

/Sara

men vems mera vikt får den än sin egen då vid gummibindning....?? det tar bara längre tid inna det yttersta trycket kommer och då har förmodligen hästen hunnit sansa sig redan innan den kommer så långt bak.....som så sagt innan så gäller det att ha riktiga grejor som inte går sönder, det gäller även med gummi. var o en gör ju som dom vill, men att dissa gummi för att det inte skulle hålla är bara dumt.

martha skrev:
Det har ju varit i den vevan(åldern), när dom suttit fast eller rest sig och slagit över eller fått bena över "länkarna"...stallgångar kan ju vara hala också..när dom väl lärt sig att vara uppbundna så brukar dom ju inte spöka sig längre......det är inte bara en unghäst som skadat sig utan det händer såna här relaterade olyckor varje år......

Visst händer det varje år, men jag menar ju att det INTE behöver hända vid rätt hantering och rätt förberedelse, dvs även om du använder fast/stum uppbindning.

Om man binder dem med en lina och tillräckligt kort KAN de inte få ett ben över länkarna btw, de kan inte resa sig och slå över heller. (Däremot kan de kasta sig hejvilt och tappa fotfästet och gå omkull, aldrigt behövt uppleva det, men det är den risk som finns. Och gå ikull kan de när en uppbindning brister mitt i ett ryck med, DET har jag upplevt dock).

Det jag menar är alltså att med rätt förberedelse (en häst som är fullt ledbar i grimma, fattar principen med tryck och är hanterad är en fördel), korrekt utrustning , (även välsittande grejor, panikutlösningar och HALKFRITT golv..) och som inte är alldeles borta i huvudet är skaderisken med flexibel/sviktande uppbindning vs
stum/fast uppnindning precis lika stor/liten. Sen att puckon gör fel så det blir olyckor det kommer man ju aldrig ifrån :devil:

möjligt, men går dom runt så gör dom det mera om dom känner att dom sitter "svinfast" ...det är då den riktiga paniken utbryter,...med gummi brukar dom ha tid att tänka efter innan det säger tvärstopp....klart dom kan resa sig eller få panik av annan anledning också( rädsla för nåt utanför) men det räknar jag inte som olyckor vid inlärning, utan sånt händer oftast äldre hästar.

unghästar sätter jag alltid höga uppbindningar och hakarna i de övre ringarna på grimman, då kan man eliminera de mesta såna olyckor då hästen aldrig kommer så högt om den reser sig.....inte korta, det förstärker känslan av att sitta fast.....

hur många står inte o drar i sin fullt ledbara häst när den skall på finkan....det enda som händer är att hästen drar emot och med ett ryck så är du avväpnad....är rycket stumt och hästen inte tar sig nånstans så är det lätt att den hamnar i panik...men din hand när du drar kan aldrig bli stum för så stark kan man aldrig bli....

martha skrev:
men vems mera vikt får den än sin egen då vid gummibindning....?? det tar bara längre tid inna det yttersta trycket kommer och då har förmodligen hästen hunnit sansa sig redan innan den kommer så långt bak.....som så sagt innan så gäller det att ha riktiga grejor som inte går sönder, det gäller även med gummi. var o en gör ju som dom vill, men att dissa gummi för att det inte skulle hålla är bara dumt.
Hästen får även själva gummibandets tryck. Gummibandet har ju i sig en tröghet som gör att det drar framåt. Ett stumt rep drar inte framåt utan befinner sig bara i en statisk position.
Att man undviker elastiska uppbindningar utav enbart en orsak håller även jag med om att det är dumt men personligen känner jag att det är så pass många saker som talar för nackdelar med gummislangar.

/Sara

det sägs att hästar är klaustrofiska....rent logiskt kan man ju tänkla sig när klaustrofin infinner sig....

Vi ställer alltid våra föl i spilta första vintern. Inte alla nätter men dom flesta. Det viktigaste är att dom inte kommer loss och att man är med.

Du får nog utveckla det där med klaustrofibin om det var ett svar på mitt inlägg, jag förstår inte riktigt vad du menar. Om det är för eller mot elastiska rep eller stumma eller båda delarna eller... :confused:

/Sara

EmblaAsk skrev:
Vad är en balsnörsgrimma??? Är det vanliga balsnören så låter den ju skarpare än en repfrimma.... Förklara gärna för mig...;) Lite trög i dag...

jag tor dom menar att man sätter en ögla i varje sida på grimman av balsnöre där man sedan sätter kabin haken om hästen kastar sej så går dom sönder före grimman.

när hästar känner sig helfast så kommer paniken...med gummislangar "förlänger" du tiden till helfast och hästen hinner ta sitt förnuft tillfånga innan den drait sig till yttersta läget...där har man fördel...som tur är så är det få hästar som får sån panik..jag använder gummi bara för att jag aldrig skall kunna hamna i en sån situation övht....dom har mycket svårare att göra sig rena och ha sönder både grimmor och sig själva med gummi....en del har ju gjort fritagning till en grej bara, en del hästar vet precis vilka knycker dom skall göra för att komma loss ( balsnörehästar) med gummi klarar dom aldrig av detta....

Nä', ni får säga vad ni vill för mina cykelslangar sitter där dom sitter och jag har bara sett fördelar :D

martha skrev:
när hästar känner sig helfast så kommer paniken...med gummislangar "förlänger" du tiden till helfast och hästen hinner ta sitt förnuft tillfånga innan den drait sig till yttersta läget...där har man fördel...som tur är så är det få hästar som får sån panik..jag använder gummi bara för att jag aldrig skall kunna hamna i en sån situation övht....dom har mycket svårare att göra sig rena och ha sönder både grimmor och sig själva med gummi....en del har ju gjort fritagning till en grej bara, en del hästar vet precis vilka knycker dom skall göra för att komma loss ( balsnörehästar) med gummi klarar dom aldrig av detta....

Nä', ni får säga vad ni vill för mina cykelslangar sitter där dom sitter och jag har bara sett fördelar :D

jag tycker också att dom är bra, har använt dom mycket på unghästar och aldrig varit med om att dom går sönder.

Tack för alla svar! Jag ska nog prova det vanliga "fasta" repet.

Jag bara satte fast mitt föl på 4 månader i en stallgång med 2 grimskaft i vardera sida av grimman, fastsatta i väggen. (panikhake) Och sen fick han stå där medans jag pratade med honom och berömde honom när han gjorde rätt och stod still. Gick som en dans.
Men sen kanske inte alla har en så snäll och lugn kille... Nu fyller han 3 år, och står jättefint. :D

Sånt där börjar jag med redan när de är små. Saker som håller - och sen är man själv starkare än hästen. Viktigt att de lär sig att inte slita och dra för att komma loss - och som sagt så gör de ju det om sakerna går sönder.

Mitt femmånaders hingstföl vet att om han fastnar i grimskaftet (runt benen tex) så står han snällt kvar och väntar på att jag ska lossa honom. Underbart!

Camilla

Jag tycker du ska ha saker som inte går sönder, fasta saker inte gummi...

*knapplån*

Binder alltid upp i fasta rep, vill inte ha nån som tror att man kan kasta sig loss jämt.
Gäller det en riktigt tung hästras så är det ännu viktigare att man börjar tillräckligt tidigt, så inte hästen hunnit bli en jätte ännu.
Då får den lära sig innan den blivit så stor att halva stallet följer med om den kastar sig.

Flera hovslagare jag känner anser att hästen ska bindas upp fast. Kastar den sig, t.om. ramlar på golvet, så låt den då ramla, den kommer snart att resa sig och gör aldrig om det igen.
Såvida det inte går totalt överstyr, men det märker man ju.

jag binder upp mina hästar i samma typ av rep som kobindslen, de är urstarka och så har vi en sådan specialkniv som är gjord för att skära av just dessa rep snabbt (tex. om en lagård brinner och korna måste skäras loss fort.)

Är det någon här som kan hjälpa mig kanske? Eller också är det redan försent för min del...
Har ett nordsvenskt sto, 12 år och modell större. När vi fick henne för 4 år sen hade hon nog aldrig varit uppbunden förut. Det gick bra de första gångerna har jag för mig, sen slutade det gå bra. Hon slängde sig bakåt och fick panik kan man säga. De flesta gångerna var det bara ett vanligt grimskaft som gick av men gjorde det inte det stog hon och drog bakåt, med hela sin tyngd alltså, tills det såg ut som att hon skulle kväva sig själv.
Vi har inte provat binda upp henne igen, hon står snällt ändå, men det känns som att det vore bra att kunna binda upp henne. Har funderat på att köpa såna där gummi rep och prova men jag vet inte riktigt....
ska man låta det vara eller försöka på nytt?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama