Lära hästen lyfta hovarna?

Sv: Lära hästen lyfta hovarna?

Bilmekar måste alltid vara lite förbannade:grin:

Om hästen är bråkig kanske man måste använda lite pondus o jäklaranamma- utan att tappa humöret.

Pondus och jäklaranamma måste jag använda ibland ja. Men det förbättrar tyvärr inte min styrka! :rofl:

Tänkte du på något specifikt sätt i sammanhanget? Alltså förutom att tokrycka upp hästens ben igen vilket jag konstaterat att jag inte kommer orka? :angel:

Lyft upp benet lite mer o få den att bära mer tyngd på det andra frambenet- en kort stund- hindra den från ATT sätta ner.

Det blir svårt att överböja under tiden man ska kratsa och tjära. Annars hade jag använt den metoden. Det är ju först när den blir less eller distraherad den sätter ner och då går det väldigt snabbt = ibland inte alls under tiden man håller på, ibland efter någon minut eller iaf innan man är klar.

Däremot var det verkligen lättare sagt än gjort att inte låta honom ställa ner. Vete sjutton hur han gör men han rycker så snabbt och "bestämt" nästan framåt/uppåt att jag sällan har en suck att ens böja hoven innan den är nere, för så snart han lyckats räta ut benet lite i första momentet så stampar han ner foten med rätt mycket kraft. Får öva mer på den biten! :angel:

Kanske om du börjar ta ner benet, och om han då försöker rycka till sig får du vinkla upp tån igen och följa med i veven. Så han inte får ner hoven när han sliter i den, utan bara om han avslappnat låter dig ställa ner den?

Fast bli arg som i bete sig aggressivt och slita upp hoven i ren ilska över att hästen är olydig känns aldrig bra. Om hästen har dåligt med tillit till mig och därför vill behålla fötterna för sig själv så lär ju inte det bli bättre..
Bestämd utan arg, fast då tror jag inte att jag får tillräckligt med adrenalin för att kunna slita upp en hästhov bara sådär! :crazy:

Nä, olika hästar reagerar väl olika där, men vår 5-åring blir livrädd och helt hopplös om jag blir ens irriterad på honom när vi håller på med hovarna. Och är jag "arg" så låter han mig inte hålla i hovarna.
Och det är ju rätt såklart.

Som någon annan sa tidigare brukar det gå bättre om vi ridit eller markarbetat först, på något vis så han vi då klargjort ledarskap och han är säker på att jag är på bra humör och inget rovdjur. Då är han mycket mer avslappnad vid hovvården efteråt.

Så slit inte upp dem, precis som din magkänsla säger dig så blir inget bättre av det. Även om det känns så när man blir sur :angel:

Du tror det är bättre att tjura på och hålla fast hoven när den vill ta sig loss? (lättare sagt än gjort, lite skaderisk med tanke på hur beslutsam han brukar vara, men försöka går ju! :p ) Har hittills tänkt som så att om hästen *får* sätta ner benet när det blir för jobbigt kanske det är lättare att få upp benet? När den vill ha fötterna för sig själv.

Alltså - hästen måste ju lära sig det rätta beteendet. Detta sker enklast genom att det rätta beteendet görs lätt och ett felaktigt beteende innebär mer jobb/mer besvär etc (inte att man blir arg och bestraffar..).

Lyft benet - hästen stilla - släpp ner
Lyft benet - hästen drar i benet - du håller kvar (= det blir jobbigare för hästen) Jag skulle öva detta ett antal gånger varje dag så att du lär in att en stilla hov leder till frånvaro av "tryck".

Förmodligen är anledningen till att hovis inte har problem att h*n kan hålla kvar benet och därmed inte belönar ett felaktigt beteende. Jag tror du snabbt kan få styr på det genom att vara superkonsekvent och öva flitigt ;)

Kanske om du börjar ta ner benet, och om han då försöker rycka till sig får du vinkla upp tån igen och följa med i veven. Så han inte får ner hoven när han sliter i den, utan bara om han avslappnat låter dig ställa ner den?

Det var det jag försökte förklara, att när han väl hunnit räta ut benet (behöver inte vara mycket)är det i princip omöjligt att hinna vinkla upp hoven igen, han får för mycket kraft! :p
Men jag ska traggla vidare och testa, kanske går det bättre om jag blir snabbare. Är ju det att för varje gång jag försöker hålla kvar hoven så blir han starkare och snabbare = mer beslutsam.

Hehe får öva som sagt! :D
Gissar på att jag har blivit så glad när jag fått upp hovarna lätt att jag "glömt" att säga ifrån om han vill ställa ner att jag inte varit riktigt med = han har lärt sig beteendet med mig.

Tack allihop för tipsen!

Överraska honom och "släng" ner hoven du då? :idea::p
Eller alltså, ställ ner den lite fort, så att det är du som bestämmer...

Men jag tror på att först träna på "lyft" och sedan tjata så fort han ställer ner själv, att han ska lyfta igen. Tillslut är det ju enklare för honom att hålla hoven uppe själv tills du säger "ner".

Tar säkert längre tid att lära in, men kanske behöver din häst lära sig det där. Då tar du verkligen kontrollen över hans ben mentalt.

Att "tjata" med att lyfta upp igen varje gång kör jag på nu, får se om det ger resultat! Har liksom ofrivilligt blivit så eftersom jag inte lyckats hålla kvar hoven. Att hålla kvar är egentligen inget större problem - om - jag lyckas få upp hoven vid varje försök.? Är ju som sagt inte så att han rycker bort var och varannan sekund, det dryga är snarare när man hållit på 5 minuter eller längre för att öht få upp en hov och så ställer han ner den igen innan jag är klar - får spendera 5 minuter eller längre igen för att få upp hoven och kunna göra klart.

Försöker öva tillbaka koncentrationen lite också i samma veva, lättare om han är koncentrerad och lugn istället för att stå och spana en massa. Igår hade jag nästan motsatta problemet när jag skulle känna på kotorna och han missförstådde och lyfte upp hovarna flera gånger! :rofl: Även den "svåra" hoven.

Men.. överdriver du när du säger 5 min?? Tar det verkligen så lång tid innan du får upp hoven?

I så fall förstår jag att det går trögt... Kanske måste du gå upp i faserna snabbare? Det har hjälpt på min valack iaf.
Alltså, jag killar lite mysigt kring kastanjen först, låter honom trampa om om han vill det, men sedan ökar jag (ta om->nypa lite->vrida om) på kanske max fem sek.
Då är vi i fas 4, och då nyper jag och vrider kastanjen så hårt det behövs, och då har han alltid lyft. Här får man vara lite tuff, men det har bara behövts en gång.
Han vet att jag går upp i fas 4 ganska snabbt efter fas 1(snälla killet) så då börjar han lyssna på redan det.
Innan så visste han att jag håller på och tjatar, drar och mesar jättelänge innan jag blir "förbannad" och "tvingar" honom. Och då fanns det liksom ingen anledning att lyda fort.

Vad tror du om det?

Förresten, om han lyfter när du kollar kotorna, passa på att ställa ner hoven med din hand, så passar ni på att träna det :idea:

Problemet har nog snarare varit att jag inte haft någon Plan B, eller faser rättare sagt. Utan bett om att lyfta genom att lägga handen under kotan, förstärkt genom att trycka under knät/försökt "dra" hårdare i kotan eller vicka från sida till sida så det ska bli obekvämt, men hästen har fortfarande inte brytt sig. (Är jag tillräckligt bestämd och stark funkar faktiskt "dragandet", jag tror det är så han blivit lärd förut...)
Så 5 minuter är snarare en underdrift, särskilt som jag ibland fått ta "sitta ner och pusta-pauser emellan" :o

Men det här är som sagt när den är okoncentrerad och tycker den behöver hålla koll på annat, det har varit så en period nu när den saknar "sina" ston i hagen och hästarna är på bete så den alltid blir ensam i stallet när vi pysslar.
Är den koncentrerad och uppmärksam på mig kan den ju lyfta på kommando, inte så att den "stänger av" från alla signaler man ger, och ffa är det lättare att träna den till vad man vill.
Sen är jag lite motvillig att ta till såpass mycket obehag att det börjar likna våld - särskilt när det är för att han är orolig som han inte gärna lyfter. Då försvinner förtroendet för mig snabbt som attans och kontakten brukar bli ännu sämre.

Som han var igår t ex så tror jag absolut inte det hade varit problem att lyfta hovarna (gjorde aldrig det då, hade så mycket annat att göra) för vi hade redan fått träna en massa kontakt och muta för att jag skulle få in honom från hagen :angel: Samma sak där - inga problem normalt sett men inte lätt när hästen är manisk på att hålla koll på sina ston. När jag väl jobbat en halvtimme med att få kontakt (och lite muta! ;) )var han mycket mer fokuserad på mig.

Kanske får försöka träna lite klickerträning eller liknande varje gång innan jag ska fiffla med hovarna.

Ja, är han så ofokuserad och stressad så vore det nog bättre att träna på att få hans fokus innan du börjar dra i fötterna på honom...

Vi har tränat ganska mycket på att jag flyttar hästens bakdel när han är ofokuserad, det är ett superbra sätt att få hans uppmärksamhet.
Blir han uppskärrad över nått nu, så kan jag bara kika till på rumpan hans, då flyttar han den direkt och vänder fokus mot mig. Helt utan våld, ryck och slag. För som du säger kan man inte börja vålda dem när de är upphetsade.

Gå in på PNH-tjatter-tråden och fråga om lite hjälp hur ni tränar fokus på dig. Där finns det folk som kan förklara bra :bow:

Det är inte att den hänger, (tyvärr?) utan helt sonika tar tillbaka benet genom att rycka det framåt och sen stampa ner.

Svarar utan att ha läst färdig hela tråden.

Jag har nyligen tränat en unghäst att lyfta fötterna. Gällande framhovarna fick jag tipset att om man håller längst ut i "tån" och vinklar den uppåt så kan inte hästen dra åt sig hoven. Håller man så får den nämligen ingen kraft att dra till sig den. Hur bra som helst och man behöver inte ta i dessutom.:bump:

Tack för tipset! :)
Vi har precis börjat med NH-träning (tagit en lektion och övar vidare på det) och bl a övat "flytta rumpan". Dock har vi inte kommit så långt än att det funkar i alla situationer - t ex lös i hagen eller på ställen där vi normalt sett inte "tränar", men vi jobbar på det! :p Hittills tror jag att jag har koll på läget själv med tränarens hjälp!
Är kusen riktigt ofokuserad kan det ta ca 15 minuter innan man verkligen får kontakt och blir intressant, och det var lite det som var poängen, att jag inte alltid har tid att varje gång kombinera annan träning med fixa fötterna med tanke på hur ofta man ändå behöver hålla på med fötterna.
Som sagt, tack för tipset, hoppas att det blir bättre med tid och träning! :) Annars får jag väl fuska och klickerträna nån minut innan fotfixandet som sagt..

lulski: tack för tipset, säkert ett bra råd *egentligen* men på något konstigt vis lyckas kusen få kraft ändå! :rofl:

Observerade farsan igår när han skulle lyfta på fötterna på kusen, han hade liite problem med framfötterna men fick ju upp dom ganska snabbt ändå - genom att dra i hovskägget. Känns inte som något alternativ för mig, gillar inte när "gamla hästkarlar" uppfostrar hästarna till något som ynkliga tjejer såsom jag själv inte kommer klara! :p (eftersom jag gissar att det är liknande hästkarl som uppfostrat hästen från början).

Mitt tips

Putta, buffa försiktigt på bogen med axeln när du ska lyfta hoven.

DVS om du ska lyfta höger fram så ber du hästen flytta vikten till vänster fram, kan vara bra att stå emot en vägg ifall det är en vinglig unghäst. När hästen lägger vikten på vänster istället för höger fram: beröm. Sedan kan du eftersom öka kraven och lyfta hoven mer. Stå fast om den blir vinglig.

Jag övade också mycket knack (knacka med hovkrats under hoven) när min häst var liten.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 621
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 576
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix