Lära hästen lyfta hovarna?

Totola

Trådstartare
Hur gör ni när ni ska "lära" en häst att lyfta fötterna?
Tålamod och godis? Något särskilt knep för att få dom lyfta?

Min nuvarande lyfter *egentligen* ganska snällt, men när den är orolig (t ex ensam inne i stallet, något störningsmoment som den står och tittar på) är det som att den vill ha sina framfötter för sig själv. Då kan man vara taskig och i princip dra upp höger framhov men inte vänster där den brukar lägga mest vikt. Sen vill jag såklart inte behöva ta i för kung och fosterland för att få upp fötterna på hästen! ;)
Eftersom kusen är barfota och då och då får röta (just nu ganska rejält med röta) som behöver behandlas måste jag kunna hålla på med hovarna när JAG kan/har tid, inte passa på när kusen är lugn och avslappnad. När hovslagaren är här har han absolut inga problem, normalt sett är det inga problem men att jag upplever att jag har svårare än vuxna män med lite styrka att lyfta hovarna :angel: och för mig vill kusen veva bort framhovarna då och då för att komma loss, vilket den brukar lyckas med.
Vill inte hålla på 40-50 minuter enbart för att kratsa och tjära hovar de dåliga dagarna.

Vad tror ni?
Jobba massor med hovlyft när den är lugn? Jobba med "lydnaden" även när den är orolig (livstidsprojekt.. :angel: )?

Sv: Lära hästen lyfta hovarna?

jag upplever att jag har svårare än vuxna män med lite styrka att lyfta hovarna :angel: och för mig vill kusen veva bort framhovarna då och då för att komma loss, vilket den brukar lyckas med.

Hästen ska lyfta hovarna när man ber om det. Man ska inte behöva slita och dra, hästar lär sig fort!!! så han vet nog vad du vill, men kanske däremot struntar i det! Ett knep är att knacka med hovkratsen på hoven, smalbenet eller kronranden, inte hårt men tills hästen reagerar och lyfter benet.

Del två är att hästen ska erbjuda sitt lyfta ben till dig, så länge du vill det. Är det en häst med dålig balans, halt eller ung t ex, så får man ta det i korta stunder, och upprepa manövern istället. Så där får man vara lite taktil och släppa ner hästens ben före det att hästen blir otålig och kräver det, genom att, som du erfarit, veva med framhovarna eller rycka bort bakbenen.

Jag upplever att frambenet är mindre svårt att hålla fast, speciellt om man ser till att hålla det böjt, då kan de inte börja veva med benet. När de slutat rycka åt sig det så kan man släppa ner det igen. Belöna den när den gör något rätt. Har du svårt att hålla emot, så lägg hoven mellan knäna i hovslagarställning. Då står du stabilare, och hästen kan ta lätt stöd på dig om han skulle behöva flytta ett av de andra benen för att balansera om sig, fast han står med ena benet uppe.

Är hästarna väldigt vingliga på tre ben så kan det vara till hjälp att ställa upp dem tätt bredvid en vägg som de kan luta sig mot.
Är du rädd att hästen vevar när du ska plocka upp frambenet kan du vira ett grimskaft under kotan att lyfta med, men använd något annat att knacka på hästens ben med, som den inte kan ignorera. Till exempel lär sig hästen att två knackningar med hovkratsen på hoven betyder att den ska lyfta det benet.

Tack för tips! :)
Särskilt det här sista ska jag prova.

Är du rädd att hästen vevar när du ska plocka upp frambenet kan du vira ett grimskaft under kotan att lyfta med, men använd något annat att knacka på hästens ben med, som den inte kan ignorera. Till exempel lär sig hästen att två knackningar med hovkratsen på hoven betyder att den ska lyfta det benet.

Eftersom jag redan från början ville vara lite förebyggande och liksom försöka lära in saker innan jag börjar se det som problem (upplever att man lätt blir låst mentalt när man ser något som "problem" och har svårare att vara positiv i omlärningen/inlärningen.?) så övade jag en del på det där. Att knacka med spöt strax nedanför framknät för att be hästen lyfta framhovarna, ge beröm + godis och successivt kräva att den även höll kvar hoven så länge spöet hade kontakt med benet. Bara det att min kuse inte är så godissugen när han är okoncentrerad, så bevisligen hjälpte det inte i såna här situationer! :p
Även så har jag övat att i stressade lägen t ex när vi är borta på träning och promenerar i ny miljö, så petar jag med foten under knät för att be honom lyfta, och det funkar. Men han lyfter inte såpass att jag skulle kunna ta tag i hoven, den åker ner igen direkt..

Men knacka, vara tjatig och ha tålamod helt enkelt? :angel:

Jag lärde mig av en gammal hästkarl att man kan nypa lite lätt om kanstanjen på frambenet/bakbenet då lyfter hästen benet av sig själv.

detta gjorde han på unghästarna och berömde sedan.Jag har oxå praktiserat denna metod och den funkar bra.

Hur gör ni när ni ska "lära" en häst att lyfta fötterna?
Tålamod och godis? Något särskilt knep för att få dom lyfta?

Vad tror ni?
Jobba massor med hovlyft när den är lugn? Jobba med "lydnaden" även när den är orolig (livstidsprojekt.. :angel: )?

Jag har inte ens reflekterat över hur jag gjorde med min när han var föl - jag antar att jag bara lyfte.. :idea: Kanske har jag en ovanligt snäll och medgörlig häst men min erfarenhet är att det bästa är att göra så liten affär av saker och ting som möjligt. Man måste kanske inte berömma så mycket - be om lyft och håll kvar (kanske svårt??) om den vevar. Ge bara tillbaka benet när den är stilla.
Kanske kan hovis visa dig några bra tricks?

Min buse provade att låtsas som det regnar när jag ville kratsa hovarna. Att dra i tinkerbenen är en match jag int orkar. :(

Så jag lärde honom att lyfta och hålla hoven uppe när jag peta lite försiktigt på (med en pisk) benet och sa "lyft" :) och då blev det ju roligt, han fick berömm när han lyckades och ibland en liten morotsbit. Tänk vad långt man kommer med en morot. :D

Numera visar jag hovkratsen och sen ställer mig vid benet och han lyfter utan kommandon..nog är de smarta och lär sig fort :love: och slipper ta i leriga hovskäggsben är ju great. :)

Man måste kanske inte berömma så mycket - be om lyft och håll kvar (kanske svårt??) om den vevar. Ge bara tillbaka benet när den är stilla.
Kanske kan hovis visa dig några bra tricks?

Du tror det är bättre att tjura på och hålla fast hoven när den vill ta sig loss? (lättare sagt än gjort, lite skaderisk med tanke på hur beslutsam han brukar vara, men försöka går ju! :p ) Har hittills tänkt som så att om hästen *får* sätta ner benet när det blir för jobbigt kanske det är lättare att få upp benet? När den vill ha fötterna för sig själv.

Ska höra med hovisen vid nästa besök! :)
Fast han blir nog rätt förvånad med tanke på hur himla snäll kusen är att sko! :rofl:

Kastanjen? Det var nytt för mig, ska absolut testa! :)
Annars hade farsan någon punkt han brukar trycka på ungefär där jag brukar peta med spöt, men den punkten funkar inte när kusen har bestämt sig att han vill ha kvar sina fötter, eller så är det jag som trycker för löst.

Till er andra: Tack för tipsen! Ska kämpa på med lite olika metoder och se vad som fungerar.

Med en vuxen häst som sätter ner benet på pin kiv utan att vara i obalans skulle jag försöka med den "hårda" vägen. Nämligen att om den försöker sätta ner hoven innan jag släpper den så lyfter jag ännu mer, typ böjprovsböjning i några sekunder och fortsätter sedan där jag var innan. Om hästen ändå försöker dra åt sig benet blir det längre stunder med mycket böjt ben. Till slut lär sig hästen att det är mycket obekvämt att försöka dra till sig benet innan människan ger tillbaka det.

Du tror det är bättre att tjura på och hålla fast hoven när den vill ta sig loss? (lättare sagt än gjort, lite skaderisk med tanke på hur beslutsam han brukar vara, men försöka går ju! :p ) Har hittills tänkt som så att om hästen *får* sätta ner benet när det blir för jobbigt kanske det är lättare att få upp benet? När den vill ha fötterna för sig själv.

Ska höra med hovisen vid nästa besök! :)
Fast han blir nog rätt förvånad med tanke på hur himla snäll kusen är att sko! :rofl:

Om han "får" sätta ner hoven när han vill, så lär han sig att han bestämmer. Bättre att DU väljer att sätta ner den innan han vill själv.
Typ lyft, och sen direkt ner.
Jag har ett par kusar som är lite struliga med det där, och fick rådet att ställa ner hoven själv. Alltså, jag släpper inte förrän jag ställt ner hoven. Verkar faktiskt funka bra.
Om de vevar med frambenet så kan man lätt hålla i bara tån, och hålla den uppriktad, och följa med i vevet. Att hålla benhårt eller straffböja kan hetsa upp hästen ännu mer. Om man är följsam visar man att de får lov att röra sig, men inte ställa ner.
Hmm.. vet inte om det blev någon bra förklaring.. :p

Tack för tipset!
Hålla tån uppvinklad och vevas med var det, ja! :D
Ska testa det imorgon när jag ska tjära hovarna igen.

Känner igen problemet, min shire VILLE inte lyfta på benen när jag köpte honom, men nu efter många (9år) så lyfter han galant på "fötterna" efter många tuffa matcher. Jag fick tippset av en gamal häst karl att låta hovarna vara och jobbade hästen så den var trött innan jag skulle till att lyfta hovarna. Det har varit min hjälp, då var han för trött för att tjafsa så då lyfte han på fötterna motvilligt men utan speciellt mycket protest, sedan så har jag kört med att jag knackar på hoven med hovkratsen och då lyfter han också på hovarna. Att slita upp dessa shire hovar är ju inte lönt då de känns som de sitter fast växta i marken.

Lycka till!

delvis knapplån

Testade "knacka på hoven"-varianten idag. Det gick grymt mycket snabbare den här gången, men så var kusen mer fokuserad på mig och mindre fokuserad på brudarna där ute! :p

Knackade på sidan av hoven och slutade knacka + gav godis när han lyfte, repeterade några gånger tills jag var säker på att han förstod och han lyfte såpass högt att jag kunde få tag på hoven, sen tog jag tag i benet och gav godisen med hoven fasthållen. Gick kanon båda gånger och på båda hovar! :) Blir spännande att se om det funkar även när han spänner upp sig.

Däremot var det verkligen lättare sagt än gjort att inte låta honom ställa ner. Vete sjutton hur han gör men han rycker så snabbt och "bestämt" nästan framåt/uppåt att jag sällan har en suck att ens böja hoven innan den är nere, för så snart han lyckats räta ut benet lite i första momentet så stampar han ner foten med rätt mycket kraft. Får öva mer på den biten! :angel:

Säger -Lyft! o berömmer när den gör rätt- funkar_ alltid.

kan lyfta utan att röra benet eller lyfta andra sidans ben genom att bara peta där- det krävs lite mer träning för det.

Om hästen hänger har hovis tipsat om att följa med ner lite. Det blir då jobbigare för den o den håller upp igen.

Det är inte att den hänger, (tyvärr?) utan helt sonika tar tillbaka benet genom att rycka det framåt och sen stampa ner. Bara på framfötterna och den gör inte alltid så, så förmodligen pga att det svidit/gjort ont när man pillat i röt-strålarna och kletat på tjära, eller att den vill ha sina framben på marken när den är orolig och okoncentrerad.

När det är lugnt och hästen är koncentrerad kan den redan "lyft" på kommando! :p Inte lika bra som förra kusen dock som också kunde lyfta andra sidans ben genom pek och "lyft!" men så var den mer godissugen och inte lika framtungt byggd! :rofl:

Tack ändå för tipset! :) Ska försöka befästa lyft-kommandot mer.

Om den gör fel- korrigera.
Säg -Nej! o beröm när den står still.

hur svårt kan det vara:confused:

Om den har tillfogats smärta är det annat, men då får man utreda problemet.

Hur svårt det kan vara? Hmm, kuse som väger minst 10 gånger mer än mig och väldigt stadig kroppsbyggnad och starka ben! :rofl:
Men förklara gärna hur du menar med korrigera, jag kanske tänker i fel banor där!
Igår blev jag förbannad när den röck bort hovarna och "slet" i princip upp dom på hsäten och höll en stund innan den fick sätta ner igen. Fast bli arg känns inte riktigt hållbart även om man blir starkare då! :angel:

Klart att du får visa att du inte accepterar- bara du berömmer sen.

Att släppa så fort den drar lite är ingen Hit.

Om den gör så när hovis håller på att spika är det ju farligt.

Fast bli arg som i bete sig aggressivt och slita upp hoven i ren ilska över att hästen är olydig känns aldrig bra. Om hästen har dåligt med tillit till mig och därför vill behålla fötterna för sig själv så lär ju inte det bli bättre..
Bestämd utan arg, fast då tror jag inte att jag får tillräckligt med adrenalin för att kunna slita upp en hästhov bara sådär! :crazy:

Hovis klagar inte eftersom hovis inte har samma problem. Kanske är lyftställningen, styrkan eller vanan, vad vet jag. Men framförallt brukar den inte vara lika stressad/orolig under hovslagarbesöken som den varit nu under betet utan andra hästar i stallet.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 621
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 576
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix