Lära hästen dricka ur vattenkoppen?

Sv: Lära hästen dricka ur vattenkoppen?

Då kan vi konstatera att logik går före fysik i det här fallet.

Många studier har ju visat det. Jag kommer aldrig att sätta in vattenkoppar här.

då gissar jag att du aldrig har haft en häst som har som nationalsport att välta och leka med spannen?

Jag har två hästar som utövar den sporten.:p
Här sitter hinkarna på boxväggen, i en metallring. Handtagen är fastlåsta i ett annat "lås" på väggen så det går inte att välta, lyfta, eller på annat sätt leka med hinkarna.
Däremot går det att mosa hinkarna med rumpan, men hellre en mosad hink än en vattenkopp som trycks loss och vatten sprutande i hela stallet.:crazy:

kl

ja gjorde vattentest med varmt/kallt vatten fast ja hade de i frysen och de varma frös faktiskt nästan så fort de kom in där..de kalla tog mycke längre tid att frysa.

o de med vattenkoppar..de ska väl komma en viss mängd ur vattenkoppen under en viss tid..och då ska de ju inte vara någon fara att hästarna får i sej för lite vatten?
annars om man kan/orkar så är de väl bättre endå med vattenhink..ja hade två vattenhinkar till min förra häst för ja ville se vad hon drack och skulle gärna ha de till den ja har nu men han bara leker o välter ut vattnet hela tiden så de funkar inte.

Senast ändrad av en moderator:

Vi mäter antal liter per minut i vattenkopparna, de ligger på ca 10 liter/minut, men varierar självklart. Bottenresultatet har varit 2 liter/minut, som tur får man kanske säga hos en liten B-ponny som förhoppningsvis inte dricker så mycket på snabb tid och bästa är 18-22 liter/minut, kommer inte riktigt ihåg vad det var exakt.

Angående en sån här vattenkopp som vattnet pumpas på själv när den känner att det är för lite vatten, det har funderats på det, men det kommer bli lite dyrt med det...

Jag hade förr vanliga vtnkoppar, men den ena hästen stog med näsan o tryckte hela tiden, utan att dricka- mysigt tydligen. vattnet forsade ur koppen.

har nu flottörkoppar o där går inte det, men fasen vad det ska blaskas med varje hötugga.:crazy:

Har haft hinkar med, men tycker att det är stor risk att de kan fastna i handtaget om de rullar sig.

Har både provat diverse "säkra" upphängningsanordningar, men även ställt på golvet- utan handtag.

Föredrar ändå vattenkoppar.

Ger varmvatten på morgnarna- uppskattas väldigt mkt. de dricker oftast en hel stor hink av det.

kl..

de här me varmvatten..min häst gillar varmvatten..drickar mycket om han får de i en hink.
men på morgonen när han kommer ut i hagen så dricker han massor endå av vattnet som vart ute i hagen..som är iskallt..alla hästar i stallet gör detta, även om dom har hink på nätterna.
någon som vet kanske varför dom dricker så mycke när dom kommer ut?

Jag vet inte, men kan det vara så att dom gör det för att markera rangordningen?
Min hund kan dricka massor om det står en annan hund som vill ha. Då vill hon markera att det är min vattenskål så stick och brinn.
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men det var en tanke.

Nu har jag inte svaret på din fråga men gällande det här med vattenkoppar respektive hinkar så tycker jag båda funkar men precis som nämdes i tråden bör man kolla trycket i vattenkoppen alltså liter per minut. Det bör vara minst 8 lite per minut annars kan det bli så att det blir brist och hästarna inte får i sig tillräckligt med vatten för att de tröttnar på att trycka.

Jag hade vattenkopp förut men nu har jag inte möjlighet utan har två hinkar inne och stor vattenbalja i hagen. Har två hinkar med platt baksida på som man fäster i anpassade hållare, dessa tycker jag är den bästa modellen av de jag sett, relativt enkla att lyfta av/på, mycket bättre en de runda i metall.

Tycker det funkar bra och fördelen med hinkar är framför allt att jag ser så att min häst dricker tillräckligt mycket vatten. Och ja, jag är jätte noggrann med att hålla hinkarna fräscha, de sitter i anpassad höjd på väggen, inte för högt upp så det blir obekvämt eller onaturlig ställning för hästen men inte så att det kommer i strö i den heller. Däremot så doppar hon gärna en del av sitt hö där i :) . Jag ger ljummet vatten, varken varmt eller kallt för jag har hört att ca 10-13 grader rekommenderas då ricker hästen som bäst.

Jag tycker en bra vattenkopp som ger tillräckligt många liter är ett bra alternativ men min häst verkar föredra att kunna doppa sitt hö lite i hinkarna också. Sedan har man alltid koll på hur mycket hästen dricker, åtminstone inne då och hyfsad koll ute med. Det kan man ju aldrig se när hästen dricker ur vattenkopp.

Jag har hinkar till mina hästar men skulle mycket hellre ha vattenkoppar.. Mina hästar har en förmåga att grisa ner nåt enormt..:mad: Speciellt när dom äter.. Helst av allt vill de lägga maten i sina vattenhinkar.. Då känns det lite onödigt, man har precis bytt vatten till dom och dom grisar ner direkt, det är bara att hälla ut vattnet och fylla på nytt.. det känns så himla slösigt.. Därför tycker jag att det skulle vara bättre med vattenkopp till mina hästar iaf, för om dom lägger en massa mat där i så är det bara att ta bort maten. Man behöver liksom inte hälla ut typ 10 liter vatten.. Men det är bara vad jag tycker...:)

Jag har hinkar till mina hästar men skulle mycket hellre ha vattenkoppar.. Mina hästar har en förmåga att grisa ner nåt enormt..:mad: Speciellt när dom äter.. Helst av allt vill de lägga maten i sina vattenhinkar.. Då känns det lite onödigt, man har precis bytt vatten till dom och dom grisar ner direkt, det är bara att hälla ut vattnet och fylla på nytt.. det känns så himla slösigt.. Därför tycker jag att det skulle vara bättre med vattenkopp till mina hästar iaf, för om dom lägger en massa mat där i så är det bara att ta bort maten. Man behöver liksom inte hälla ut typ 10 liter vatten.. Men det är bara vad jag tycker...:)

Vi hade hinkar tidigare och om de råddade med höet eller kraftfodret fick dom ha det så. En ponny tyckte tom att det var godare när hon "smaksatt" vattnet. vi böt förstås om dom sket i det(vilket inte häde ofta). Det tycker jag däremot att dom gör mycket mera med vattenkopp:crazy:

I våra boxar har vi sådanna vattenkoppar där vattnet fylls på automatiskt men de är urusla!! Iaf för våra hästar som går ute dygnet runt och bara står inne någon gång ibland.
Då samlas det en massa alger och skit innan det är dags för hästarna att stå inne igen och då måste man först tömma dom på en massa vatten för att "göra rent" i ledningarna och sedan får man skrubba diskborsten platt för att det ska bli rent i själva koppen....
nej, tacka vet jag koppar som de själva får trycka på. Bättre för ardennern också för då klaffsar inte allt vatten ur när hon stoppar ner mulen utan hon "suger i sig det" med en gång. ;)
Vattenkopparna ska bytas snarast, de är redan inköpta och ska bara kopplas in. :)

Jag har både vatten kopp och hink då min föredrar att dricka från hink men är bra att ha en kopp oxå.

MIn var livrädd för koppen innan, dels så visste hon inte hur man gjorde och sen gillade hon inte ljudet.
MEn gjorde så att jag la lite kraftfoder i koppen. och det klart hästen vill ha de. så hon åt lite men så fort hon kom åt vatten "pinnen" så flög hon bakåt. Men efter många ggr och envist tränade så gick det tillslut.

Nu har hon inga problem med ljudet men har inte riktigt fått in tekniken. så hon tycker lite och så kommer det lite vatten osv osv.

I våra boxar har vi sådanna vattenkoppar där vattnet fylls på automatiskt men de är urusla!! Iaf för våra hästar som går ute dygnet runt och bara står inne någon gång ibland.
Då samlas det en massa alger och skit innan det är dags för hästarna att stå inne igen och då måste man först tömma dom på en massa vatten för att "göra rent" i ledningarna och sedan får man skrubba diskborsten platt för att det ska bli rent i själva koppen....
nej, tacka vet jag koppar som de själva får trycka på. Bättre för ardennern också för då klaffsar inte allt vatten ur när hon stoppar ner mulen utan hon "suger i sig det" med en gång. ;)
Vattenkopparna ska bytas snarast, de är redan inköpta och ska bara kopplas in. :)

Hur ofta är dom inne? Om det snabbt bildas alger i vattnet borde ni nog kolla upp det, för rent vatten skall ju inte bilda alger så fort även om kärlet inte är slutet.
:)

Det finns alltid folk som är slappa i sin hästhållning, om man vattnar ur hink får man se till att hästen får det vatten den ska ha och antingen fylla på oftare eller sätta in fler hinkar än en. Grisiga vattenkoppar som inte hålls efter och kontrolleras så de ger det flöde hästen behöver är nog ett större problem än att hålla ren ett par hinkar fyllda med vatten. Har man många hinkar att fylla finns det något som heter vattenslang, fungerar utmärkt även i större stall > 20 boxplatser. :smirk:

Det finns alltid folk som är slappa i sin hästhållning, om man vattnar ur hink får man se till att hästen får det vatten den ska ha och antingen fylla på oftare eller sätta in fler hinkar än en. Grisiga vattenkoppar som inte hålls efter och kontrolleras så de ger det flöde hästen behöver är nog ett större problem än att hålla ren ett par hinkar fyllda med vatten. Har man många hinkar att fylla finns det något som heter vattenslang, fungerar utmärkt även i större stall > 20 boxplatser. :smirk:

som jag skrivit så har jag både. då jag själv tycker det verkar trevligare att dricka ut hink. Koppen är mest där för den fanns där från början och sen att det kan vara bra om hon inte har något vatten kvar och jag kommer upp sent.

Sen så kontrollerar jag flödet i vatten kopppen MINST 1 gång i månaden. Men oftast så bruakr jag vid helgen tömma den på ca 10 liter vatten och då ser man hur flödet är. tar bort mat rester osv vaje dag från den.

ja gjorde vattentest med varmt/kallt vatten fast ja hade de i frysen och de varma frös faktiskt nästan så fort de kom in där..de kalla tog mycke längre tid att frysa.

Det måste ha berott på andra faktorer och inte på temperaturen.

Sålänge massan och tillförseln av energi är konstant så förblir temperatursänkningen konstant. (Specifik värmekapacivitet =c=J/(kgxK) som hos vatten är ungefär 4.19 joule per kilogramkelvin)

:D

Det är strödamm o höskräp som hästarna lägger i den. Är det då varmt bildas det mer guck.
Då kan man stänga av vattnet o tömma kopparna.

Enda nackdelen med flottörkopparna är att man måste skruva bort metallplattan o göra rent ibland.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 085
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
854
Senast: __sofia__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 686
Senast: Mia_R
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama