Lära hästen att stå still?

P

pollan

Jag behöver lite tips hur jag kan lära mitt 6:åriga sto att stå still när man ska sitta upp... hon måste alltid gå eller springa iväg presis när man är i luften på väg upp.... om man håller i henne så reser hon sig :crazy: så har ni ngt tips?
 
Sv: Lära hästen att stå still?

Om du hoppar upp med stol och hästen vägrar stå still precis när du ställer dig på stolen och är påväg upp så korta innertygeln så pass att hästen endast kan gå i cirkel när den går iväg och hoppa snabbt ner från stolen och följ efter hästen med stolen på samma ställe intill kroppen som när du skulle hoppa upp. Blir hästen för vresig så mana på hästen när den väl självmant stannar. Då blir den uttröttad till slut får man hoppas. Man får hoppas att hästen förstår på detta vis att du bestämmer när den ska stå still och då ska den stå still och inte gå och stolen kommer den inte undan vare sig den går eller inte. Den kommer endast ifrån den när du har satt dig till rätta i sadeln och manar på.
Dock fungerar sällan i längden att man håller på och tar till våld och ilsken röst. Man kan säga ifrån med rösten en gång men då ska den också skärpa sig efter tillsägningen. Vet man att den inte bryr sig även fast man säger ifrån så är det lika bra att vara tyst, eftersom h*n då kan stänga av och skita fullständigt i dig, och istället berömma när den väl stannar när den får det. Beröm är bäst:)

Om du inte använder stol kan du i stort sett göra samma sak. Korta innertygeln så att hästen går i liten cirkel. Om hästen inte står still efter två gånger så mana på den så att den måste gå runt dig flera varv. När du märker att hästen verkligen vill stanna så mana på några varv till och sedan ber du den att stanna. Står den still då när du ska hoppas upp så MASSOR av beröm. Står den inte still så är det bara att köra lika många varv till och göra samma procedur igen.
Jag är usel på att förklara... sorry:p

Vet du föresten anledningen till att den stegrar sig ifall någon håller i den?

Lycka till:bump:

/sparf
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lära hästen att stå still?

Håller i henne?
Jag testade med att sträcka tygeln mot mig så hon gick runt runt runt tills hon stannade, samma sätt då du är på väg upp och hänger över henne, där ska hon också stanna då du snurrar henne..
men detta funkade skit för mig och min häst, hon vart värre då jag väl kom upp!
Så jag håller/höll korta tyglar då jag hoppade upp så hon inte kunde gå fram, ja jag gjorde nått himla knepigt heh svårt att förklara, man får prova sig fram helt enkelt.
Iaf så berömde jag henne jättemkt då hon stått stilla då jag stigit upp.

Det är ett steg, sedan ska dom stå stilla då man äntligen sitter på dom, för vissa vill gärna gå direkt då man kommit upp, men man får ta det stegvis.

Gör hon det så backa henne- de ska tänka bakåt- du gjorde fel, backa henne tills hon sänker huvudet-eftergift!
Fast jag själv låter det vara ett tag eftersom vi tränar på att stå stilla vid uppsittningen först.
Har gått rätt bra :)
Ibland står hon helt stilla, till och med då jag kommit upp.
Sen finns det sämre dagar :)
 
Sv: Lära hästen att stå still?

kl

Om hästen går iväg när jag är i luften på väg upp, bara jag går ned igen och börjar om tills hästen står still där jag vill att den ska stå medan jag sitter upp - BERÖM!
Samma sak varje dag tills hästen alltid står till.
Funkar utmärkt.
 
Sv: Lära hästen att stå still?

Om hästen går iväg när jag är i luften på väg upp, bara jag går ned igen och börjar om tills hästen står still där jag vill att den ska stå medan jag sitter upp - BERÖM!
Samma sak varje dag tills hästen alltid står till.
Funkar utmärkt.
Ett vettigt råd :), men jag har lite att tillägga:
Vänj hästen vid att stå still längre tid än några sekunder efter att du har suttit upp. Lite pauser under ridpassen kan också behövas för att vänja hästen vid att stå still (ifall den inte redan är van vid sådana pauser).
 
Sv: Lära hästen att stå still?

Som Borkan skrev kan du böja hästens hals så att hon har huvudet mot dig.
Du bör dock träna det innan du har för avsikt att hoppa upp.
När den klarar av att stå stilla så, måste DU slappna av o smeka hästen.
Du ska inte köra på den eller backa den.
Beröm när den gör rätt o dissa den när den gör "fel".

Du kan oxå träna detta innan avsittning.
 
Sv: Lära hästen att stå still?

Gör hon det så backa henne- de ska tänka bakåt- du gjorde fel, backa henne tills hon sänker huvudet-eftergift!

Att lära hästen att backa när den gör fel tycker Jag är fel. Varför ska hästen gå bakåt när den gör fel? Att rygga vid ridning gör man väl inte för att hästen gör fel utan för att det är en del av ridningen?

Jag har just börjat rida en häst som precis som din häst är "omöjlig" att sitta upp på. Jag låter honom gå i cirklar runt mig tills han stannar. Problemet med honom är att stannar inte särskilt länge och det tar säkert en kvart för mig innan jag kommer upp, men när jag väl gör det så står han stilla som ett ljus. Och om han väl stannar så har han kommit på att han kan backa. Det gör han för att komma undan och att lära hästen att backa när den gör fel kan få konsekvenser man inte vill ha. Så därför låter jag honom aldrig backa vid uppsittning utan manar honom att gå framåt.

Själv är jag så envis att jag vägrar att låta någon hålla i honom när jag sitter upp, han ska kunna stå stilla när jag sitter upp själv. Det bästa är väl att ta en dag och bara träna uppsittning, för med upprepning brukar hästar lära sig att saker inte är så farliga.
Något jag tycker är väldigt viktigt vid uppsittning är att inte bli stressad för då finns risken att hästen kommer att förknippa uppsittningen med stress och det vill man ju inte. Och glöm inte att ge eftergift och beröm när hästen gör rätt :)
 
Sv: Lära hästen att stå still?

Har haft hästar som inte stått still vid uppsittning och det har jag på ett mkt enkelt sätt fått bukt på. Så fort jag kommit upp ger jag hästen en morotsbit, hästen lär sig snabbt att stå still o vänta på belöningen. Även om hästen varit orolig i början så ger jag konsekvent en gobit så fort jag är uppe. När hästen väl lärt sig o vänta på godiset så står hästen still medans man fixar med att spänna sadelgjord.

Kanske en genväg men man slipper bråk och hästen tycker att det är trevligt istället för obehagligt (om det inte är utrustningen som stör o gör ont förstås) när man sitter upp.

Lycka till med din häst:banana:
 
Sv: Lära hästen att stå still?

Tack alla för tipsen...
TBT ditt ska jag testa först :D
 
Sv: Lära hästen att stå still?

Jag vet inte hur jag lyckades egentligen. Tålamod tålamod. Jag använder alltid pall.

När jag står där och spänner sadeljorden osv kräver jag av hästen att den ska stå still. Från utgångspunkten där jag har stannat den, flyttar jag tillbaka den... Alltså om den tar ett steg fram flyttar jag tillbaka den osv.
Min medryttarhäst (5 år)blir oxå orolig om man håller i tyglarna. Jag låter dom hånga hellånga medans jag kliver upp i sadeln. Står den inte stilla göra jag samma igen. Går den i från mig flyttar jag tillbaka, lugnt och sansat. Inga arga ord.
När det känns som om att den står stadigt stilla passar jag på.Tygeln är fortsatt lång när jag kommit upp.

Det har gått jättebra. Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
533
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp