Lära hästen acceptera bettet?

S

_Sweetheart_

Hur lär man hästen acceptera bettet?
Hur van vid bettet måste hästen vara innan man börjar rida in den? :laugh:

Sv: Lära hästen acceptera bettet?

Hur lär man hästen acceptera bettet?
Hur van vid bettet måste hästen vara innan man börjar rida in den? :laugh:

Man tränsar genom att sätta fast bettet i ena sidan på sidstycket och fäster sist på andra sidans sidostycke. Grimma över sen går man ut och går en sväng.

När hästen obekymrat knatar på utan att bry sig om bettet kan man smått börja påverka.

Jag satte på tränset och lät sedan honom äta och sedan gick vi på promenader. Funkar uppenbarligen bra då han tar in bettet i munnen självmant.

Gör som kickan o sätte det inte för lågt. Sätter du för lågt så hugger den för att få upp det dit där det passar bäst.

Jag började tränsträna med min åring för ett tag sedan och då smetade jag lite flytande honung på bettet! Hon var riktigt nöjd och när jag tog av det skrapade hon irriterat för att få tillbaka det igen.Perfekt enligt mig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 568
Senast: villhöver
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama