Lära hästar att tigga.

S

shampiz

I går så kom en av medryttarna till min B-ponny och hennes mamma och var så stolta och ville visa mig att dom lärt hästen att hälsa och ville visa mig. Dom tog fram en godis och genast så började han att skrapa med ena framhoven i marken. Vilket dom i deras ögon upplevde det som att han hälsade. Jag förklarade för dom att det var hans sätt att tigga och att jag inte ville att dom skulle lära honom sånt.

Samma tjej kom i förrgår och talade om att hennes mamma hittat en sadel på nätet som hon tänkte köpa till min häst, hon ville bara kolla med mig vilken storlek han har, och även då så fick jag säga att jag vill gärna i så fall vill vara med och kolla att det är nåt som verkligen passar och man kan inte räkna med att den passar bara för att den har rätt storlek. Ok att köpa grimma, grimskaft, shabrak eller liknande, men när det gäller sadel så vill även jag vara med, speciellt när dom inte har nån erfarenhet alls när det gäller sånt.

Ibland känner man sig riktigt "elak" när man säger åt medryttarna att du inte får göra så eller så, kanske är det egentligen bagateller som kanske inte spelar nån större roll. Jag brukar försöka att inte säga allt för mycket till mina medryttare vad dom får eller inte får göra, inom vissa gränser då förstås.

Jag vill absolut inte köra med det där: "det är min häst och jag bestämmer", utan så länge det inte skadar hästen och han tas om händ på bästa sätt så är det mesta ok.

Vill gärna höra era åsikter, vad ni tycker. Hade ni tyckt att det var fel att lära hästen att "hälsa" på detta sätt? Eller är det bara jag som kanske överreagerar.
 
Sv: Lära hästar att tigga.

men de E ju din häst o då bestämmer du!!!

hade en kompis som när vi var yngre lärde sin ponny att "hälsa" o hon ångrade det bittert sen... :crazy:
 
Sv: Lära hästar att tigga.

eftersom det är en B-ponny som ska hanteras av barn håller jag med dig. (tycker iof. inte om tiggade hästar någonstans, men just mindre ponnies/barnhästar är ju ännu viktigare.) tycker du gjorde helt rätt som sa att du inte uppskattade det. om dom inte förstår så kan du ju alltid berätta vad som kan hända barnet om hästen "vevar"med frambenen och tigger och hon kommer ivägen.

våra hästar matas inte ur hand av någon ;)

det med sadlen är ju iof. gulligt tänkt av dom, men vad fel det kan bli :crazy:
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Jag är helt på din linje!

"Trickträning" ska man inte pyssla med om man inte är säker på vad man pysslar med, och speciellt inte om man är flera om samma häst. Isf bör man åtminstone vara helt överens om hur det ska göras och vad som gäller.

Samma med sadeln, det är såpass känsligt att jag vill ha full koll på läget.
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Som medryttare ÄR man utlämnad till vad hästens ägare vill. Menar inte det som något nödvändigtvis negativt - bara att om man vill göra allt på sitt eget sätt så får man skaffa en egen häst. Tycker alltså inte att det är fel att man som ägare talar om vad man vill/inte vill att medryttaren skall göra. Däremot skall man förstås ha en bra dialog, förklara varför man inte vill att de skall köpa sadel etc. utan att du får vara med.

Just att köpa sadel tycker jag dessutom är lite udda av en medryttare att göra - om hästen redan har en sadel som passar i alla fall. Risken är ju att du väljer att säga upp medryttaren, då står denne där med en sadel som kanske inte passar alls till nästa medryttarhäst och som kan vara svår att sälja... så det skulle i vart fall inte jag vilja göra så gärna. Sadlar är ju dyra! Och det är ju så otroligt viktigt att de passar perfekt...
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Just att köpa sadel tycker jag dessutom är lite udda av en medryttare att göra - om hästen redan har en sadel som passar i alla fall. Risken är ju att du väljer att säga upp medryttaren, då står denne där med en sadel som kanske inte passar alls till nästa medryttarhäst och som kan vara svår att sälja... så det skulle i vart fall inte jag vilja göra så gärna. Sadlar är ju dyra! Och det är ju så otroligt viktigt att de passar perfekt...


Att hon vill köpa en egen sadel beror på att jag har lovat henne att hon ska få ut och tävla på lokaltävlingar nästa år och hon och hennes mamma tycker det är kul att handla en massa så hon har sina egna saker. Varken jag eller hon tror att risken att jag ska säga upp henne är speciellt stor. Hon bor precis granne med stallet och är en jätte ovärdelig hjälp för mig där, (jag bor ca 1,5 mil därifrån.) Hon är bara 12 år och tycker att allt som har med hästar bara är så himla kul och det händer ofta att hon går upp extra tidigt på helgerna för att hon ska hinna före mig till stallet för att fodra och släppa ut hästarna. Och ofta när jag kommer från jobbet på eftermiddagen och ska lunchfodra så har hon redan gjort det. Allt helt frivilligt utan att man ber henne om det. En riktigt pärla alltså :love:
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Åh - pärlor skall man vara väldigt väldigt rädd om, de växer inte på träd!

Låter som en jättego tjej, och nu förstår jag lite varför hon är beredd att lägga pengar på en sadel också. Varför inte bjuda hem tjejen och hennes mamma någon dag och prata lite allmänt om "hästkunskap" med dem båda och förklara hur viktigt det är att man har helt rätt utrustning etc. och varför. Likadant med olika saker som hon vill träna hästen på - be henne berätta vad hon vill göra och så kan ni prata om det.

Jag har ju en häst på foder och jag försöker förankra mina träningsideer med ägaren med jämna mellanrum, bara för att jag vill att hon skall ha en chans att hojta till om hon inte vill att jag skall lära hästen det ena eller det andra. En bra dialog är guld värd!

En eloge till den duktiga lilla tjejen också! Unga och lite oförståndiga har vi alla varit. För egen del är det bara oförståndet kvar nu, ungdomen rymde :eek:
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Du verkar ha en väldigt bra medryttare, dock med brister i kunskapen. Har ni skrivet kontrakt!? Om inte, skriv ett, där det står att utrustning som används ska vara godkänd av dig osv. Så är det att vara medryttare, man måste göra som ägaren vill. Jag var ett tag, för länge sen, medryttare till en häst där jag var tvungen att kratsa hovarna i en viss ordning och ge hästen en godisbit efter varje kratsad hov. :cool: Helknäppt enligt mig, men som medryttare gör man som de vill. (Så länge det inte skadar hästen förstås.)
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Jag lärde en häst att räcka vacker hov men efter ett antal träffar på ett icke trevlig ställe när man stod framför o gjorde nåt var det inte roligt längre. JAg ger aldrig godis i händerna. Nu har jag min häst hos svärmor o hon ger dem morot hela tiden så min häst börjar tigga även fölungen som nu åkt gjorde det. Nej jag är anti sånt visst kan de få godis men i krubban.
 
Sv: Lära hästar att tigga.

om nu mamman o flickan tycker att det är så kul att köpa dyra grejer och tydligen har råd med det så varför har flickan ingen egen häst??:confused:

när det kommer till trickträning så håller jag med om andra..var medryttare på en kompis häst för hon hade snålt om tid..en dag så berättar hon glatt att hon lärt hästen att ta godis ur handen när ryttaren satt på ryggen vad hände??? jo hästen börjar helt utan förvaning att slänga runt huvudet och hugga ryttaren i benet:eek:

och det gjorde riktigt ont!! jag accepterar inte det beteendet av en häst men insåg att det var ju inte hästens fel utanägarens eftersom det inte var min häst så slutade jag att rida på henne..

du behöver nog ta ett ordentligt snack med tjejen och hennes mamma för i mina öron låter det inte riktigt som att tjejen är enbart hjälpsam utan försöker att ta över lite..ok att köpa smågrejer men att slänga ut pengar på en sadel och säga att du får vara med om du vill:confused: :confused: nää det låter inte riktigt rätt eller???
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Mina hästar har alltid handmatats men ingen har blivit tiggig för det. Det är ju inte varje gång jag har godbitar med och då visar jag bara tomma handen och då vet dom att det inget finns. Min nuvarande pålla räcker vacker hov men hon vet hur långt benet är så hon har aldrig träffat och är det barn med så lyfter hon bara benet och står som en gipsfigur med krökt ben. Det händer ofta att jag bara går ut i hagen och ger henne en morot och en kram apropå ingenting särskilt och så går jag därifrån. Enda gången hon nuddar mig med hoven är när jag står ivägen i dörröppningen och hon vill ut, då krafsar hon mig lite försynt på ryggen ungefär som "flytta lite på dig så jag kommer förbi.":D
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Jag tycker du gjorde helt rätt. Det som inte är rätt och som du inte vill ska göras med din ponny har du ju rätt att säga ifrån till. Kan vara enklare att ha ett kontrakt så att mamman vet vad som gäller. Snällt att hon köper saker men inte till överdrift.
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Att hon vill köpa en egen sadel beror på att jag har lovat henne att hon ska få ut och tävla på lokaltävlingar nästa år och hon och hennes mamma tycker det är kul att handla en massa så hon har sina egna saker. Varken jag eller hon tror att risken att jag ska säga upp henne är speciellt stor. Hon bor precis granne med stallet och är en jätte ovärdelig hjälp för mig där, (jag bor ca 1,5 mil därifrån.) Hon är bara 12 år och tycker att allt som har med hästar bara är så himla kul och det händer ofta att hon går upp extra tidigt på helgerna för att hon ska hinna före mig till stallet för att fodra och släppa ut hästarna. Och ofta när jag kommer från jobbet på eftermiddagen och ska lunchfodra så har hon redan gjort det. Allt helt frivilligt utan att man ber henne om det. En riktigt pärla alltså :love:

Vilken tur du har som har en sån gullig hjälpreda:) , önskar att jag hittar en lika positiv och trevlig medryttare till mina hästar. Att köpa sadel till en medryttarhäst kanske inte är det bästa men om dom verkligen vill om hon nu kanske ska börja tävla, så kan det vara bra att du pratar med hennes mamma om vad du känner inför att dom ska köpa nått så dyrt som en sadel till din häst och att hon kollar upp om hon har öppet köp på sadeln innan hon beställer den i fall den inte passar och säg att du vill vara med och prova ut sadeln så den verkligen passar. Det kunde vara värre, att dom köpt sadeln utan att prata med dig före.
Kom i håg det är din häst och prata med henne och hennes mamma om det är något du inte gillar det brukar inte uppfattas som om man är en surtant som inte tillåter det ena eller andra bara man säger det på ett bra sätt och förklarar varför det inte är någon bra ide
 
Sv: Lära hästar att tigga.

det där med hälsningen var väl inte den bästa idén, spec. inte när ni är flera på hästen kan det ju bli konstigt.

oj vilken pärla din medryttare verkar vara!!! försök snacka med dom på ett schysst sätt, är ju alltid tråkigt att "sätta sig" på dom när de bara menar väl, de är kanske inte så kunniga?
Det är ju trots allt din häst men det är också kul om man kan få en schysst relation till sin medryttare utan jargongen "det är min häst - jag bestämmer", du kanske rent av får lära upp dom på ett snällt sätt om de nu är lite smått okunniga så kanske det resulterar i en den bästa medryttaren någon nånsin kan få i slutändan!
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lära hästar att tigga.

En riktigt pärla alltså :love:


Men pärlan kommer vara evigt tacksam mot dig så fort hon inser hur mycket bra du har lärt henne genom att faktiskt sätta gränser. Det mesta går att kontrllera ganska hårt utan att man blir "diktatorisk". Det är iaf min syn på saken när jag ser tillbaka på min uppväxt. Jag fick ALDRIG leka med hästarna på ngtvis typ som att rida i hagen, rida på långritter, mata dem när de inte skulle matas osv. Min mamma må vara en diktator :devil: när det gäller hästarna men vilken hästsyn hon gav en. :bow:

(med långritt menar jag oplanerat flumma omkring med kompisar i skogen. Rider man så rider man en bestämd runda o sedan hoppar man av o sköter om hästen som tack för ritten)
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Jag har varit medryttare en hel del, och skulle inte lära hästen några trick av det slaget, eftersom det inte är min häst.

Vad gäller köpa saker till hästen, så har det antingen varit sånt som bara jag behövde (det var en häst som endast reds i ridhuset av sin ägare. Jag red alltid ut, så jag köpte refelxer), eller sånt som jag vet att ägaren vill ha, men inte haft råd att köpa än (ett par senskydd, ägaren hade pratat länge om att man borde ha ett par, men inte köpt några, så jag köpte ett par i julklapp).
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Enligt min mening tycker jag att du har helt fel angående att man inte ska rida flummiga och extra roliga ritter.
Det tycker ju hästarna är jätte kul, och dom får ju springa av sig ordentligt.:) :) :)
Jag tycker absolut inte att man ska hålla på en strikt ritt alla dagar i veckan, det är ju inte alls kul, dom måste ju också få en paus genom att rusa av sig och busa lite.
Och är det nu inte en arbetsnarkoman du har som häst så tycker jag att du ska prova det och se hur din häst reagerar på en flummig och oplanerad tur:smirk:

(Inget illa menat, bara min kommentar om saken)
 
Sv: Lära hästar att tigga.

Min häst kan ge "vacker tass" dvs han lyfter upp ena frambenet, skrapar inte (det gör ingen av mina hästar, det är totalförbjudet), och jag tycker då inte att det gjort honom odräglig eller bufflig.....

Men det är ju din ponny, så du får ju givetvis bestämma hur han ska ha det! Dom har ju som du säger ingen koll. Tycker inte det är elakt att säga till.
 
Sv: Lära hästar att tigga.

om nu mamman o flickan tycker att det är så kul att köpa dyra grejer och tydligen har råd med det så varför har flickan ingen egen häst??:confused:


Det är tänkt att hon så småningom ska få en egen häst, men hon har bara ridit knappt 1½ år, så det är lite tidigt att tänka på det nu. Så dom tycker att det är bra att hon får vara medryttare och lära sig så mycket som det bara går innan dom skaffar häst.
 

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp