Lära häst stå still vid uppsittning

the_connemara

Trådstartare
Vilket är erat bästa tips?

Sitter alltid upp från pall, spec nu när unghästen bara rids barbacka :D Vill från början lära honom att stå still vid pallen när man ska sitta upp och har ju gärna en smart strategi att följa från början.

Första två ridturerna höll mamma honom så då stod han ju still. Tredje ridturen var jag själv (vilket jag typ alltid är) och hna flyttade sig ngt steg i sidled från pallen när jag stod på den och fixade ltie med tyglar o så. Hoppade direkt ner o flyttade kvick pallen intill o klev upp o fortsatte med det jag höll på med och satt sedan upp (han stod still sedan alltså). Var det bra eller skulle jag flyttat tillbaka honom? Isf hade jag nog fått göra en volt, gör det ngt?

Vill inte ge godis eller ngt när jag kommit upp, han skulle bli en effektiv tiggare tycker jag mig redan märka :D Och när jag väl suttit upp så står han still. Får alltid stå en stund och det är lugnt, han stressar inte alls iväg eller så.

Står alltid still när man selar på eller fixar med tömmarna om man ska tömköra o är väldigt uppmärksam o lugn. Lite för ibland för han uppfattar lätt det som att han ska flytta sig undan om man håller på för mkt på ett ställe om det inte handlar om att borsta. Flyttar sig i gången om man pillar flugägg eller kollar sår eller bara tittar på honom o så. Kan hända att han trodde han skulle gå undan när jag lite överdrivet fixade med tyglarna innan uppsittning baraför att jag ville att han tydligt skulle lära sig att lugnt stå still en stund.

Han kan inget direkt ord för att stå still, han lär sig inte det :crazy: Han stannar lätt o flyttar tillbaka eller slutar upp med vad han gör (nosar iväg o dyl ;) ) på kommando men hajar inte just "stillaaaa" som jag brukar använda som alla andra lär sig kvickt som attan. Han står mest still för att jag inte säger ngt annat typ...

Tips?
 
Sv: Lära häst stå still vid uppsittning

Det verkade ju som om det funkade bra. Han stod ju still när du satt upp, man får ha lite tålamod i början tills dom lär sig.
Jag brukar också alltid sitta upp med pall och i början får man vara lita snabb så att hästen inte hinner tröttna på att vänta och hinner flytta sig. Efterhand kan man kräva att dom står stilla längre stunder.
Jag brukar också göra som du att om hästen flyttar på sig så flyttar jag bara pallen snabbt ock försöker igen och flyttar inte tillbaka dem.
Har funkat på alla som jag ridit.
Om det inte funkar kan du ju be att ngn håller i och efterhand bara står bredvid, brukar också funka.
 
Sv: Lära häst stå still vid uppsittning

Nästa ridtur stod han blickstilla och eftersom du gjort likadant o fått bra resultat så kör jag nog på det i fortsättningen om han skulle flytta sig. Tackar!
 
Sv: Lära häst stå still vid uppsittning

Eftersom han inte flyttade sig nå mer så varför ändra rutinerna?
Så länge han inte gör det till en vana, då skulle nog jag lugnt kliva av pallen och be hästen kliva tillbaka de där stegen. INTE göra volt, för då börjar man ju liksom bara om på nytt och korrigerar inte det felaktiga.
Men som pappersdocka sa så ska man ju i början inte testa dem för mkt heller och vänta för länge innan man sitter upp.
Lycka till i fortsättningen! :banana:
 
Sv: Lära häst stå still vid uppsittning

Jag har för vanna att alltid ha hästen stilla när jag gör nàgot med den, om man fràgar efter det redan fràn början sà ska det inte vara nàgra problem.

Om man alltid är tvà med unghästen när man ska sitta upp och sà, och fràn första gàngen man hänger pà ryggen har hästen stilla sà stàr den stilla..

Men om man inte gör det rätt fràn början sà har man ett fel och det är alltid svàrare att rätta fel äN göra det bra fràn början. Kräv att hästen ska stà stilla VARJE gàng du ska sitta upp, även om det bettyder att du behöver medhjälpare, och kräv inget du vet inte kommer att fungera.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 526
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag blev det första ridturen med islänningen sedan augusti/september någon gång. Han stod inte riktigt still i stallgången idag så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 001
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp