Lära häst att hoppa

S

Sparrisknopp

:confused:Hej, kan någon hjälpa mig?
Jag har en medryttare häst som aldrig har hoppat, hur hoppar man in en häst?

Sv: Lära häst att hoppa

Om du aldrig har hoppat in en häst förut så borde du be någon som gjort det om hjälp. Kanske ägaren är såpass kunnig, och baar inte kommit till skott med inhoppningen ännu eller så kollar du om du kan ta ut en instruktör som kan hjälpa dig. Det är inte så svårt om man inte gör något fel. Gör man däremot minsta lilla misstag kan inhoppningen och hästens fortsatta hoppning bli problematisk. Sånt händer även den bästa, men risken minskar ju om man har någon med sig som är riktigt van vid att hoppa in hästar :)

Här kommer i alla fall några konkreta tips som kanske kan ge lite inspiration :)

1. Ta det lugnt. I alla lägen.
2. Led hästen i paddocken och låt den nosa på en bom som sedan du går över först för att visa att det inte är något farligt. Sedan är det bara att gå över den som om den inte alls fanns där, så visar man hästen att det inte är något farligt. Tänk på att titta dit du ska, precis som vid ridningen :)
3. När man sedan sitter på hästen kan man göra samma sak, alltså bara gå över en bom på marken. Ta gärna någon hästkompis som får gå före, då brukar de flesta hänga med. Vidare kan man ställa en liten typ "sockerbit" på vardera sida bommen (som fortfarande ska ligga på marken. Tänk på att jag skrev sockerbit av en anledning, och det är att de inte har så mycket för en häst och ryttare att göra illa sig på om man skulle råka ha otur nån gång)
4. När hästen klarar av att göra allt detta i skritt, då kan man börja med traven.
5. Låt allt ta tid. Goooott om tid ;)

Lycka till! :laugh:

Fråga ägaren - hitta inte på en massa saker utan att ha kontaktat denne och frågat om lov.

Fråga ägaren - hitta inte på en massa saker utan att ha kontaktat denne och frågat om lov.

Absolut poäng på den!

Det finns kanske anledningar till att hästen inte är hoppad?

Jag skulle bli galen om en medryttare började "lära" min häst saker som jag själv inte gjort ännu. De större utbildningsstegen vill jag ha kontroll över själv!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 339
Senast: MalanMjöl
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 906
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Krångla inte till hanteringen – och hoppa inte på alla nya trender! Träna i stället hästen på det du vill att den ska kunna – och lär...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI