lära häst å bli mer "självgående"?

K

karatefisken

Hur ska ja lära min ponny att inte sega till hela tiden utan hålla samma tempo tills jag ber honom om någonting annat? detta gäller traven då.
alla tips ska provas! :banana:

Sv: lära häst å bli mer "självgående"?

Om han inte lyssnar när du trycker lätt med skänkeln, så ge han en "ponnyspark" eller lägg till med spöt så han får springa fram några steg. Så lär han sig till slut att lyssnar han inte på skänkeln så får han känna obehag. :)

När min häst segade så sa min ridlärare åt mej att varje gång han "la av" så skulle jag peta på lite med spöet tills han gick fram. När han sen gjorde drev jag inte alls eller bara lite, la han då av igen så skulle jag på lite med spöet igen, men bara så att han gick fram.. det funkade faktiskt!!:idea:

Jazzper skrev:
När min häst segade så sa min ridlärare åt mej att varje gång han "la av" så skulle jag peta på lite med spöet tills han gick fram. När han sen gjorde drev jag inte alls eller bara lite, la han då av igen så skulle jag på lite med spöet igen, men bara så att han gick fram.. det funkade faktiskt!!:idea:

Risken med det är bara att när du släpper spöet så går den inte fram längre..

Det har egentligen inte så stor betydelse om du gör detta i skritt eller trav, men iallafall..

När du börjar trava, bestäm då antalet steg, tex. 5-10 och gör sen halt, eller gå över till skritt eller galopp. Sen brukar skänkelvikning, eller sluta/öppna på diagonal med avbrott och igångsättningar i skritt och trav vara roligt, men det beror ju på vad man har som ryttare för smak:angel: :p

Spö kan också vara som en hjälp, när en övning genomförs eller behöver "sparkas" igång och hästen behöver "hjälp", en kick i arslet. Använder man spö för ofta eller vid fel tillfällen brukar det ju inte ha någon riktig effekt, bra att tänka på:angel:

För det du egentligen vill uppnå är väl att hästen lyssnar på dig vad jag förstog?

Men är man konsekvent och är noga brukar det bli märkbar skillnad i slutet av ridpasset;) :D

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka