Lära gammal häst att hoppa?

L

Likan

Hejsan!

Vill ha lite tips på hur jag ska lära min sköthäst att hoppa. Hästen har efter mycket träning lärt sig att det går att trava över bommar, som ligger direkt på marken. Cavaletti/jättelåga hinder, börjar hon väl förstå att man kan kliva över och halvt trava över. Hon kämpar med kordinationen :) Men hur ska hon förstå att hon kan hoppa över? Hon är i övre medelåldern och har troligtvis aldrig jobbats på ridbana (förrän de senaste åren) och ännu mindre med bommar och hinder. Ute i skogen har hon endast hoppat över diken, inga omkullfallna träd/grenar.

Jag är inte ute efter att hon ska kunna hoppa höga hinder, utan endast för att göra något roligt, bygga lite muskler och öva kordinationen och såklart få lite konditionsträning. :) Ska tillägga att vi gör detta från marken, alltså jobbar på lång lina. Ingen ryttare.

Det vi gjort (som längst s.a.s.) hittills är 3 bommar i följd med ett travsteg emellan och sedan ett lågt rakt hinder. En liggande sockerbit med bom helt enkelt. Vad kan det vara, 2-4dm högt med bommen?

Jag har precis läst att ett kryss är bra att börja med men blir det inte för lågt då? Så hon bara går rakt över det då? Eller ska man höja lite? Vill inte att det ska vara svårt för henne eller så, eller att hon börjar att vägra.

Målet är att kunna trava över cavalettis och hoppa över låga hinder.

Tacksam för tips! :banana: Tack för er tid!

Sv: Lära gammal häst att hoppa?

Jag har ingen erfarenhet av det och ingen annan i stallet heller, så har ingen hjälp där. I och med att hon är på lina så är hon rätt lös. Så som jag känner henne nu tvivlar jag på att hon skulle förstå att jag vill att hon ska hoppa över hindret bara för att hon är lös. Det jag gör nu är att visa vägen hon ska ta, och det gör man väl lite i löshoppning också? Fast man hägnat in "vägen". Men som sagt, jag har ingen erfarenhet av det så jag ska inte säga för mycket :)

Om hon tycker att hindret är för lågt, kan du inte höja upp lite och driva antingen med skänkel eller rösten så hon tar i lite i språnget innan hindret? Kryss är bra, så där är du på rätt spår. Har du provat att hoppa i galopp? Första gångerna brukar det bli att de tar sig över på ett lite märkligt sätt men sen kommer de på vad de ska göra.
Hur gammal är hon?

jag började träna hoppning med min pålle när han var 16 :D började med bommar och låga hinder. vi travhoppade mkt i början och la sedan in en galoppbom innan för att hjälpa honom med ett galoppsprång innan hindret. sen har jag tränat för tränare och det har hjälpt jättemkt! sen är min häst lättlärd o duktig på att hoppa så mest har jag fått träna upp markarbetet ;) hoppa kan han, men det där med styrningen mellan hindrena.. :angel:

ta en sak i taget och låt det ta tid! att ta hjälp av en tränare är ngt jag verkligen rekommenderar. :)

Hoppa i galopp, höj lite så att hon MÅSTE hoppa för att ta sig över :cool:

Hon är 14 år. Galopp är inget vi tränat på så mycket än. Fast jag borde väl ta tag i det :o Jobbar mest med långt ledrep och det är för kort för galopp men får väl använda longerlina och börja med galoppen snart också :) Är mest glad att hon förstått att man kan trava över bommar :D Det tog några månader. Nästa gång jag åker till stallet ska jag prova ett lite högre kryss-hinder, mot vad jag använt hittills. Troligtvis tror hon ju att jag vill att hon ska gå över iom att vi gjort det mycket.

Ska jag göra något före hindret då? Någon/flera bommar, rama in hindret? Som vi gjort nu har jag som sagt haft 3 bommar och sedan hindret med ett travsteg emellan varje. Ska väl försöka driva på henne mer också vid hindret.

Tack så mycket för era svar! :)

fortsätt som du gör och öka svårigtete allteftersom.;)

Jag "lärde" min 18 åriga sommarponny att hoppa på sommarlovet.
Dom kommer på det och i slutet hoppade vi 90 hinder :)
Mycket träning innan bara....:p

Du kan läsa lite om löshoppning, det finns mycket material. Leta på nätet. Klar hon förstår att hoppa, det gör ju unghästar som man löshoppar. Börja med att bygga en löshoppningsbana och låt henne lösgaloppera där. Lägg sedan ut bommar där hindren ska stå och låt henne lösa problemet själv och öka efter hand. Vår ponny började hoppträna när hon var 14 och blev en duktig tävlingsponny. Hon ville inte hoppa högre än LB men gjorde det väldigt bra och dottern fick massor av tävlingsrutin på henne i låga klasser.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 139
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka