Lära Gå fot / fr valp till unghund

Torktumlare

Trådstartare
1. Hur lär man en hund att gå fot?

2. När kan man tidigast börja träna lydnad med sin hund? Alltså typ sitt ligg, gå fot osv.

3. När kan man tidigast åka & bada med hunden?

Sv: Lära Gå fot / fr valp till unghund

1. fotgåendet består egentligen av två delar. a) hunden ska följa dig vid din vänstra sida, med huvudet eller bogen vid ditt ben. den ska gå nära, men inte så nära att den tränger (rör dig). den ska inte pendla fram och tillbaka, utan behålla positonen i tempoväxlingar och vändningar. det betyder att den måste backa i snäva vänstersvängar och öka farten i högervändningar. b) hunden ska självmant inta utgångsställning när du stannar, du kan välja mellan stående eller sittande (sittandet är överlägset vanligast. har aldrig sett en stående hund). hunden ska sitta rakt och sätta sig snabbt.

det finns en miljard sätt att lära hunden allt detta. jag har valt att träna ögonkontakt från sidan, samt att belöna hunden när den självmant uppsöker min vänstra sida. jag har även tränat bakdelskontroll genom att backa, göra skänkelvikningar, göra snabba vändningar på stället och sidoförflyttningar. jag sneglar mycket på freestylen (en tävlingsgren där man dansar med sin hund), och försöker åstadkomma något liknande. mina hundar tycker att fotgåendet är något av det roligaste som finns, och så tycker jag att det ska vara! fotgående i sig är ju egentligen ett väldigt tråkigt moment.

2. du kan börja hur tidigt som helst (nästan), men utan några egentliga krav på absolut åtlydnad. gör det som en del av leken, och träna bara ytterst korta pass. två-tre repitioner i början.

3. när du vill! men små valpar mår inte bra av att bli nerkylda, så se till att det inte är för kallt i vattnet, och torka hunden noga.

Sv: Lära Gå fot / fr valp till unghund

Sen tycker jag att du i tidig ålder kan göra kontaktövningar. Jag hade ordet fot som "kontaktord" då det kommer igen inom lydnaden. Egentligen betyder ju ordet fot just kontakt. Svårt att förklara..hoppas du fattar! Säg att man står i utgångsposition och ska gå fot med hunden. Då säger man ju fot - då ska hunden först ta kontakt sen går man. Detta går ju väldigt fort på en hund som redan kan detta.

Liknande trådar

Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
257
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 098
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 013
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18