Lära föl ledas

E

EvaS

Jag har ett ardennerföl som är 2,5 månader gammalt. Hon växer så det knakar! Jag har låtit henne gå brevid mamma när jag ridit henne (mycket lätt ridning) först i hage lös, sen i hage bunden till mammas sadelgjord i ett lagom långt rep. Grimma var hon van vid innan detta. Till sist fick hon hänga med på en kort uteritt fästad i mamma med hela sin flock gåendes före oss i lugnt tempo. Det gick jättebra. Hon är en trygg och tillitsfull individ.

Jag tänkte att mamma kunde vänja henne vid att "följa trycket" eftersom mamma är starkare än jag. Fölisen Ayla har stort förtroende för oss människor och är van att lyfta hovar, klias, borstas, etc överallt. Hon har även bundits upp i stallet (nära mamma) utan problem.

När jag nu ska börja ledträna henne själv så vill jag göra enkla saker och helst inte misslyckas, förstås. Hon är redan en stark häst så jag måste såklart få henne att VILJA gå med mig. Det är för tidigt med rejäla ledarskaps övningar anser jag.

Har ni tips? Jag har börjat leda henne i stallet nära mamma och det går bra. Nu ska jag prova ute i hagen men är orolig att större ytan gör att hon får mer chans att ge sig av om hon inte gillar något jag gör (dvs ber om ett steg hit och ett dit max). Kanske borde jag börja i rundpaddocken med mamma nära? Då får jag ju lite störningsmoment av de andra hästarna (runt rundpaddocken). Vad tycker ni? Hur gör ni (OBS stark häst)?
 
Sv: Lära föl ledas

Jag kan ju dela med mig av den lilla kunskapen jag har. Mitt föl är 4 månader gammalt och kan utan problem ledas i grimskaft. Men något som lärt honom att inte sticka är att helt enkelt hålla fast i grimskaftet och aldrig släppa när hästen försöker sticka. Bara viktigt att hålla hästen huvud emot dej hela tiden annars är man chanslös. Vi tog en fajt, han och jag när han var 2,5 månader, sen har han aldrig försökt sticka sådär igen. Han vet att han inte kommer nånstans och han vet att jag inte släpper taget. Så om fölet försöker sticka är det bara att försöka hålla och viktigt då att man är följsam. Man behöver ju inte slita och dra men om hästen backar, följ efter, om hästen går åt något håll gör du också det, se bara till att ha hästen huvud emot dig hela tiden. Men detta är ju bara ett tips ifall det skulle hända nått. Nu borde ju fölet vara lite vant om den gått vid mamma, tryckträning som du säger.
Nu följer ju mitt föl med mig ut på korta turer utan mamma och han är lika snäll att leda som min tvååriga welsh mountain. Dock kan han få för sig att skutta till ibland eller bara stanna men då ger jag honom bara ett lätt tryck i nacken tills han väljer att följa med mig och då - MYCKET beröm. Om han försöker springa förbi sträcker jag ut armen å då vet han ju, okey jag komemr inte förbi, min plats är här bakom, här kan jag vara trygg.
En första grej vore ju om du bara satte fast ett 50 cm långt grimskaft i grimman i hagen och försöka leda fölet där först. Om hästen får panik så finns ju alternativet att släppa, du behöver inte oroa dig för att fölet fastnar i ett sånt kort grimskaft. Men jag tycker ändå att man skall försöka hänga med men inte så lätt om hästen börjar stegra osv, då är det smart med ett långt grimskaft.
Om du har stall är det ju smart att passa på då, när ni tar in och ut dom, låt någon annan leda mamma framför så tar du fölet, det var så vi började med min lilla efter att jag vant honom vid det där korta grimskaftet. Var redan konsekvent om vad som gäller.
Nu har ju jag inte världens erfarenhet men detta har hjälpt mig med min lilla, sen har jag och min faster jobbat med små vildruss ifrån lojsta hed och då funkar den där grejen med att vara följsam men aldrig släppa grimskaftet. För om man släpper vet ju hästen det till nästa gång, samma med ett föl. Dock kan man ju ta in en ettåring i en korall och börja jobba med ledarskapsövningar men det är lite svårt med ett föl, dom är inte redo för sånt som du säger. Hoppas du fått NÅGRA tips..
 
Sv: Lära föl ledas

Jag har ett ardennerföl som är 2,5 månader gammalt. Hon växer så det knakar! Jag har låtit henne gå brevid mamma när jag ridit henne (mycket lätt ridning) först i hage lös, sen i hage bunden till mammas sadelgjord i ett lagom långt rep. Grimma var hon van vid innan detta. Till sist fick hon hänga med på en kort uteritt fästad i mamma med hela sin flock gåendes före oss i lugnt tempo. Det gick jättebra. Hon är en trygg och tillitsfull individ.

Jag tänkte att mamma kunde vänja henne vid att "följa trycket" eftersom mamma är starkare än jag. Fölisen Ayla har stort förtroende för oss människor och är van att lyfta hovar, klias, borstas, etc överallt. Hon har även bundits upp i stallet (nära mamma) utan problem.

När jag nu ska börja ledträna henne själv så vill jag göra enkla saker och helst inte misslyckas, förstås. Hon är redan en stark häst så jag måste såklart få henne att VILJA gå med mig. Det är för tidigt med rejäla ledarskaps övningar anser jag.

Har ni tips? Jag har börjat leda henne i stallet nära mamma och det går bra. Nu ska jag prova ute i hagen men är orolig att större ytan gör att hon får mer chans att ge sig av om hon inte gillar något jag gör (dvs ber om ett steg hit och ett dit max). Kanske borde jag börja i rundpaddocken med mamma nära? Då får jag ju lite störningsmoment av de andra hästarna (runt rundpaddocken). Vad tycker ni? Hur gör ni (OBS stark häst)?

Jag har börjat leda så fort som möjligt när jag har haft föl att hantera, både ardenner, travare och shettis. Redan första veckan har jag påbörjat den träningen och då i hagen till att börja med. Jag har just nu en korsning ardenner/varmblodstravare som innan han blev kastrerad var mycket besvärlig och hingstig. Jag använde mig av en longeringsgjord på mamman (ardenner) och så satte jag fast fölet med en hingstkedja med karbinhake i båda ändar sen fick hon sköta fölets uppfostran vid ledträning. Obs linan/länken ska vara tillräckligt kort så fölet inte vänder sig om så lätt. På så sätt slapp jag dragkampen som annars hade varit svår att vinna. Han blev kastrerad när han var när han var ca 9 1/2 månad är idag 15 månader, han var väldigt mycket hingst redan då men har blivit en mycket go och tillgiven kille. Vi har miljötränat honom hela tiden och han är idag väldigt lydig och orädd av sig men fortfarande mycket nyfiken av sig. Kan tillägga att han idag går framför vagn och jag kan spänna för honom istort sätt själv.

Lycka till med din ardenner!

MVH Ann
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 333
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp