Lära F.d ridhäst att trava med vagn

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare alis97
  • Startdatum Startdatum
A

alis97

jag har en shettis som jag tidigare har tränat hoppning med, men nu växt ur. Jag har då börjat fundera på ponnytrav, men går det att lära henne trava snabbt framför vagnen? (hon är inkörd, men då inlärd att galoppera framför vagnen) Finns det något sett att skola om henne till travhäst? tips? :confused:

Sv: Lära F.d ridhäst att trava med vagn

Men snälla rara, du kan inte räkna med svar inom en kvart! Alla sitter inte här dygnet runt, vettu.. ;)
Huruvuda det går bra att lära henne att låta bli att galoppera beror på hur lätt hon har för att rulla över i galopp när det går fortare. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem att de fått galoppera med vagnen om de har lätt för att trava också. Fast har de lite löphuvud så kan det ta ett tag innan de fattar att de inte får galoppera för att komma snabbare framåt :p. Mitt tips är att du helt enkelt kör henne så mkt du kan, på jämnt underlag, och successivt låter henne trava lite fortare.
Det finsn en hel del ponnyer som används till trav kombinerat med ridning, hoppning, körning osv. Prova dig fram om din också är så allsidig!

alis97 skrev:
Jag har då börjat fundera på ponnytrav

Har hon full stam? Dom måste väl ha gdk stam i tre led bakåt för att få starta i ponnytrav?

ameo, du har väl koll på det?

Nja, de ska ha tre leds KÄND härstamning, vilket innebär att det inte måste vara stamboksberättigade ponnyer men väl en registrerad ponny med tre KÄNDA led, dvs far, morfar och mormorsfar.

alis97 skrev:
jag har en shettis som jag tidigare har tränat hoppning med, men nu växt ur. Jag har då börjat fundera på ponnytrav, men går det att lära henne trava snabbt framför vagnen? (hon är inkörd, men då inlärd att galoppera framför vagnen) Finns det något sett att skola om henne till travhäst? tips? :confused:

Har hon travstam? Man märker ofta om de har anlag för trav,
Min shettis var också ridhäst ända till 10 års ålder då ja omskolade henne för trav, eftersom hon hade stammen, så hade hon rätt lätt för att lära sig. Men man märkte att hon inte var någonting för det.
Min Russ däremot märkte jag redan som 3 åring ( när han var 3 ):rofl: Att han i stället för att Galoppera i hagen så travade han snabbt.
Så det är bara att testa på och så märker man om de har anlaget för det. Vissa har det, vissa har det inte!

tack :) får väl se hur d går

Håller inte med dej, stammen spelar mindre roll för mej. Har ponnyn bara tävlingshuvud nog och rör sej någorlunda bra kan man träna upp vilken utställnings/rid shettis som helst.

UnderOath skrev:
Håller inte med dej, stammen spelar mindre roll för mej. Har ponnyn bara tävlingshuvud nog och rör sej någorlunda bra kan man träna upp vilken utställnings/rid shettis som helst.
SANT! :D
Shettisarna är ju inte sådär värst specialavlade för trav än, de flesta stammar kan fungera mer eller mindre bra där! Även om det finns några hingstlinjer som utmärkt sig som mer lämpade än andra...

UnderOath skrev:

Ja, men jag menar att det är större chans att de har bra "huvud för trav" om de har den stammen!
Det är klart att det finns undantag på ponnyer som inte alls har nån travstam som visat sig vara riktiga kanoner på banan. Men det är inte speciellt vanligt!!

linneaforss skrev:
Det är klart att det finns undantag på ponnyer som inte alls har nån travstam som visat sig vara riktiga kanoner på banan. Men det är inte speciellt vanligt!!
Njae, så ovanligt tycker jag inte det är, jag kan nämna ett flertal riktigt snabba ponnyer som inte har nån "travstam".

har lagat sulkyn nu, så provar på måndag eller onsdag..

UnderOath skrev:
Njae, så ovanligt tycker jag inte det är, jag kan nämna ett flertal riktigt snabba ponnyer som inte har nån "travstam".
Jag skulle vilja säja att bortsett från några undantag så finns inte "travstammar" inom shetlandsaveln. Vissa ponnyer har huvud för travet, andra inte. OAVSETT härstamning! Avel inriktad på trav bland shetlandsponnyer är något man hållit på med de senaste åren bara, innan dess tog man den ponny man hade och körde efter sin förmåga.

Liknande trådar

Körning Körnoob här :D Det går framåt med körträning för vår shettis och jag börjar lite smått fundera på egen vagn. Men jag undrar, får man...
Svar
7
· Visningar
1 853
Senast: misan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 790
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar